Gå til innhold

Spørsmål rundt Luftflyt? 7v avklart.

Theo343

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe jeg burde vite dette selv, er bare å jæskla mange år siden jeg drev med det og er liiit sliten nå hehe. Men derfor jeg lurte på om disse molex Y koblingene faktisk er parallelle, men det ville jo blitt feil med tanke på harddisker etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

ok, det eneste jeg har hørt om rundt 7v, er at PSUen får et problem hvis vifta går i stykker pga måten det er koblet på(+ til 12v og - til 5v som = 7v spenning mellom punktene), men husker ikke forklaringen.

EDIT:

Ryker vifta(motoren "brenner") kan man vel risikere en korstlutning ant.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

:blush: , Skapte vist litt forvirring da jeg skrev feil. SERIE (ikke paralell) var det jeg mente ja. Det kobles slik som både du selv og JohndoeMAKT viser. (Paralell som jeg feilaktig nevnte gir 12V til alle viftene, beklager rotet)

Du kan god ha mer enn 2 i serie, og med feks 3stk få 4V, så lenge viftene takler så lave spenninger.

Dette med radiator er jo litt valg mellom pest og kolera det også, dytter du luft inn gjennom radiatoren i toppen, motarbeider du for en ting naturkreftene, samt at du "fyller" kabinettet med varmluft. Trekker du kabinettluft fra kabinettet og ut gjennom radiator, før du effektiv tømming av varmluft, men til gjengjeld sannsyneligvis noe høyere vanntemp...

Eneste måten å fullstendig omgå denne problematikken er vel og enten ikke ha radiatoren inni kabinett, eller lage duch systemer som gjør at luften til radiatoren holdes helt adskilt fra kabinettet forøvrig.

Vedrørende det med at viften bare kan skrues fast på en bestemt side av radiatoren; limpistol er din venn! Bruker det selv, da mine radiatorer også har hatt en lei tendens til å ha skruefester på "feil" side ifht hvor jeg vil ha dem. Med limpistol får du en vibrasjonsfri innfestning, som sitter godt, men som fint kan "brekkes" løs om det skal endres.

Lenke til kommentar

Akkurat.

Jeg har faktisk en limpistol. Slik sett kunne jeg hatt vifta permanent festet til radiatoren, det gjør ikke noe. Hender jeg må ha ut radiator og vifte pga plasseringen i bunn, men da kan jeg løfte ut hele sulamitten.

Eneste utfordringen som blir når jeg flytter vifta vekk fra orginalfestet er at jeg får for lange skruer til radiatorfestet da vifta funka som en "spacer" og skruene blir for lange uten og vil skade radiatoren.

Men det jeg kan gjøre med dette er:

Jeg har som sagt radiator i bunnplata pga meget begrenset plass i kabinettet. Nå er det festet slik:

Bunnplate - vifte - radiator (vifta suger inneluft ut i bunn)

Hvis jeg heller gjør slik.

vifte - støvfilter - bunnplate - radiator - vifte

(Dette blir også en push'n pull løsning)

- Den ene vifta står utenfor(undersiden) kabinettet og blåser luft mot radiatoren på innsiden samtidig som den funker som "spacer/shims" for skruelengden mot radiatoren. Vifta isoleres mot bunnplata med silikon.

- For å få nok klaring under lager jeg større korkforhøyere til føttene. Eller kjøper sorte dørstoppere el som jeg fester som ben.

- Radiatoren er ligger mot bunnplata med gummiforinger og silikon.

- Vifta oppå radiatoren festes med limpistol eller silikon(burde tenkt på det før) Og settes til å suge luft gjennom radiatoren.

Med Pushn Pull vil sikkert også 5v på viftene fungere bedre med radiatoren. Da får jeg et stillegående og effektivt kjølesystem.

Det eneste spørsmålet jeg da har igjen er at radiator membranene til en 120mm radiator utgjør mye større overflate enn 120mm, kanskje 140mm. Burde jeg da lage utvidede kanaler(husker ikke navnet) mellom radiator og vifter? Hvis jeg limer den rett på så får jeg ikke kjølt hele radiatorflaten.

Finnes det 140mm vifter? Skjønner ikke helt hvorfor flaten er større enn viftene.

Lenke til kommentar
Det eneste spørsmålet jeg da har igjen er at radiator membranene til en 120mm radiator utgjør mye større overflate enn 120mm, kanskje 140mm. Burde jeg da lage utvidede kanaler(husker ikke navnet) mellom radiator og vifter? Hvis jeg limer den rett på så får jeg ikke kjølt hele radiatorflaten.

Finnes det 140mm vifter? Skjønner ikke helt hvorfor flaten er større enn viftene.

Ja det kalles vel dutch, eller på godt Norsk en trakt :p (er ikke sikker på korrekt terminilogi her, men tror jeg forstår hva du snakker om)

Hva slags radiator har du forresten?

Finnes vel forsjåvidt vifter i alle størrelser, 140mm er jo ikke uvanlig i feks psu. Men av en eller annen grunn vrimler det ikke av større enn 120mm i løsvekt.

Arealet på selve ribbene i radiatoren er vel alltid noe større pga formen, slik at det blir dødpunkter i hjørnene i alle fall. Men er radiatoren din altså mye mer enn 120mm målt over midten?

Det er vel flere kjente fordeler med en dutch, trakt, kanal mellom vifte og radiator, det ene er at det gjerne demper støy noe, det andre er at vifter jo har et dødpunkt i senter, der det i praksis ikke suger. Flytter man viften litt vekk fra overflaten av radiatoren minker, eller forsvinner dette dødpunktet, og radiatoren utnyttes mer effektivt. Det samme antar jeg vil være tilfelle hvis du har større radiator enn vifte. (i teorien i alle fall, vet egentlig ikke hvor mye du kan oppnå i praksis) :)

(Merk, limpistol er avhengighets skapende, jeg fester nå ALT med limpistol, he he :p )

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Jeg har en Watercool HTF3 single 120mm radiator :). Vet ikke om jeg har nok klaring mellom skjermkortet og radiatoren til å ha en duct. Men hvis man får små så skal det gå greit. Skal sjekke ut.

Microplex og 3dfxcool?

EDIT:

Da er jobben gjort og idle tempen sank med 8-10 grader på CPU og GPU samt noen grader i systemet.

Ble litt mye improvisasjon, men så lenge det funker og er ryddig så er det bra :)

- radiator i bunn med 2stk 120mm pushn pull på 6v i serie. en vifte utenfor(bunn) isolert med gummiforinger på skruer og 1 vifte oppå festet med våtromssilikon til radiatoren. Luften tas utenfra og inn gjennom radiator.

Jeg fikk desverre en slags lav tomgangsluring(?) på vifta jeg festa med silikon. Den gikk dog helt greit på 5v tidligere uten den lyden, men får tåle den(lav). Ellers så bytter jeg den ut senere og tester koblingen før jeg fester med silikon *ler* hm

- 2 kabinettvifter 80 og 90mm(hadde ikke flere 120mm igjen). 80mm foran og 92mm begge på 5v. 80mm foran blåser inn. 92mm bak er vinklet 10-15 grader inn mot cpu området og blåser innover HK.

PSU frakter luft ut.

Så gjenstår det å se om det blir en opphopning eller om tempen holder seg så lav.

EDIT2:

Den dirre lyden fra viftemotor/lager på ene 120mm begynner irritere meg *ler*. Lurer på om jeg bare skal sette den på 12v og ferdig med det. Men når jeg bremser den andre vifta som er koblet i serie så slutter ikke duringen, det gjør det derimot når jeg stopper den som durer. Dvs. at det kanskje ikke hjelper å sette den på 12v.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...