Gå til innhold

Spørsmål rundt Luftflyt? 7v avklart.


Theo343

Anbefalte innlegg

Jeg har lit over par temp med viftene på 5v så jeg tenke å kanskje ha 2 av de på 7v.

 

1. front innsug på 7v. 92mm

2. Radiatorvifta på 7v. 120mm, suger luft gjennom raddis og ut. (bytte fordi den lagde en mellomfrekvent lyd på 7v)

3. Utblås vifta bak på 5v. 120mm

(har ellers en meget stillegående Tagan480w med 2 gjennomgående 80mm)

 

Er det problemer med å ha viftene på modifisert 7v? 12-5v kobling. Kan dette ødelegge eller overbelaste PSU?

 

Mente å ha lest at en 7v. tjuvkobling kunne risikere at PSU røk hvis vifta røk pga måten det er koblet på. Mens en 5v kobling var helt trygg pga vanlig jord og +.

 

Mener også det stod noe om at hvis man hadde mer enn en eller to vifter på 7v mod kunne man oppleve PSU problemer?

 

 

Luftflyt:

Med dette oppsettet har jeg kun 1 vifte som bringer luft inn i kabinettet og det er 92mm front vifta.

 

Burde jeg også la 120mm bakvifta blåse luft inn i kabinettet på 7v, slik at mosfet, NB og ram opplever litt kjøling? Jeg kan vinkle den litt mot kortet evt.

 

Ville dette gitt meg bedre temps? Har ikke helt gale temperaturer nå, men de steg vel 5-9 grader allover etter jeg gikk fra 12v til 5v.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor akkurat 7V?? Jeg skjønte ikke den biten jeg.. :hmm: Du kan jo bare kjøpe deg pot.meter til de du vil styre..

 

Edit: Angående MOSfet's, kjøp deg denne pakka, 10stk chipsetkjølere, så setter du vifta bak til å suge luft ut. Med NB, kan du jo enten kjøre vannkjøling på den, så er problemet løst, eller kjøpt deg enten Swiftech's eller Zalman's chipsettkjølere.. Har den Zalman'n selv, og er nok mer enn god nok..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

7v fordi man har 3 muligheter ved kabelvoltmod. 12v, 7v og 5v. 7v gir vesentlig mindre viftestøy enn 12v og bedre cfm enn 5v.

 

Klart jeg kan kjøpe en voltmodder eller rheostat el. bedre vifter for den saks skyld, men tenkte å gjøre det jeg kunne med det jeg har før jeg går til det skrittet.

 

Jeg har en 120mm radiator og jeg kjøler fra før av CPU, GPU og HDD med denne og ungikk derfor NB da jeg regnet med at det ble litt i meste laget for raddisen å kjle også denne. Men har blokka til det.

 

Har vannkjøling for å gjøre systemet stille og litt moderat klokking. NB'en har passiv ribbe.

 

Tanken bak å la vifte bak blåse luft inn er fordi at med vannkjøling så blir det veldig lite luft rundt cpu, ram, spenningregs, ram osv og tenkte derfor at det kanskje kunne vært lurt at 120mm vifte bak blåste inn på dette området. Siden radiator i bunn og PSU oppe drar luft ut.

 

Vifte i front foran drar også luft inn. Ideelt sett skulle jeg da fått en luftflyt som dette:

 

- luft inn vifte i front -> mot radiator i bunn bak -> luft ut i raddvifte.

- luft inn vifte oppe bak -> vinklet noen grader mot HK, over cpu, sp.reg., nb, ram området -> luft ut i PSU vifte.

 

Men er åpen for tips for å minimere unødig mekking.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tja, det med ram kjøling er faktisk en pine i r*va mi òg.. Der har jeg ærlig talt ikke noe fasit svar.

 

Hadde vært greit å få sett hvordan kabinettet ser ut, ettersom jeg blir surrete av å tenke "opp-ned" (har PCV1100..). Hvor PSU ligger, vifteplassering, etc.

 

Det med ramproblemet løste jeg ved å midlertidig sette inn en 1200mm løst som blåser på de, selv om det strengt talt ikke er nødvendig. Er uansett bare midlertidig inntil jeg får meg ny kjøleløsning til å ha i front..

Lenke til kommentar

Alt står på profilen min, men jeg har Chenbro Gamingbox hvor radiator er montert på bunnplata under skjermkort og niplene stikker opp i bakkant av skjermkortet. Kan linke til en test av kabbet her også.

http://www.hardware.no/tester/kabinett/che...gaming_box/2297

 

Det er ikke det beste kabinettet til vannkjøling, men jeg brukte som sagt det jeg hadde og skjærte hull til radiator i bunnplata da jeg slet litt med plassering. Som jeg går igjennom litt her, i starten av monteringen

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=477838&hl=

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Altså jeg vet ærlig talt ikke om det er skadelig eller ikke for hverken viftene eller HK'et å kjøre 7V, og på den måten du fremlegger det virker det ikke som noe jeg ville prøvd ut. Om du derimot har litt penger til overs, be my guest.

 

Også, om du har litt penger til overs ville jeg gått til innkjøp av noe som kan justeres, mye mer praktisk ettersom du kan stille opp alt når du bruker maskinkrevende appz. Det koster heller ikke så mye, så jeg skjønner ikke argumentet for ikke å gjøre det.

Lenke til kommentar

Jepps, god ide det, men skal jeg først kjøpe noe kan jeg kjøpe full viftestyring hehe ;). Så jeg tenkte jeg skulle unngå hele kjøp/frakt kostnad prosessen og se hvordan jeg kunne utnytte det jeg har.

 

Men skulle gjerne hatt tips rundt luftflyt også.

 

Jeg kjører alle viftene på mod 5v nå ikke noe problem. Så det er ikke at jeg ikke vil kjøpe noe, men se hva jeg kan få til med det jeg har. Samt at skal jeg vente på noe i posten får jeg ikke jobbet nå ;).

 

NB!

Viftene er moddet på 4 pins molex, så de kjører ikke på HK kontaktene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg fikk høre at det har stor betydning hvilken PSU man har om 7v trikset er bra eller dårlig for PSU. Men i utgangspunktet holdt jeg meg unna det selv og satt alt på 5v trikset som ikke skal være skadelig for noen komponenter annet enn at store vifter kan slite på motoren i oppstart, men mine går greit.

 

Kjempefornøyd med Tagan480w.

 

Så da unngår jeg 7v trikset og konsentrerer meg om luftflyten på 5v. :) Men tips rundt luftflyten som jeg nevner lenger opp?

 

Altså hvorden burde jeg kjøre alle retninger på alle viftene i systemet for å utnytte oppsettet best mulig?

Jeg har en 120mm radiator og jeg kjøler fra før av CPU, GPU og HDD med denne og ungikk derfor NB da jeg regnet med at det ble litt i meste laget for raddisen å kjle også denne. Men har blokka til det.

 

Har vannkjøling for å gjøre systemet stille og litt moderat klokking. NB'en har passiv ribbe.

 

Tanken bak å la vifte bak blåse luft inn er fordi at med vannkjøling så blir det veldig lite luft rundt cpu, ram, spenningregs, ram osv og tenkte derfor at det kanskje kunne vært lurt at 120mm vifte bak blåste inn på dette området. Siden radiator i bunn og PSU oppe drar luft ut.

 

Vifte i front foran drar også luft inn. Ideelt sett skulle jeg da fått en luftflyt som dette:

 

- luft inn vifte i front -> mot radiator i bunn bak -> luft ut i raddvifte.

- luft inn vifte oppe bak -> vinklet noen grader mot HK, over cpu, sp.reg., nb, ram området -> luft ut i PSU vifte.

 

Men er åpen for tips for å minimere unødig mekking.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kjøpt vinduet også ja, ganske sløvt av chenbro å ikke ha i det minste plass til en 80mm vifte der...

Selv uten ekstra vifte ville jeg fremdeles kjørt inn framme og ut bak for å få en viss luftflyt...

 

Edit: Slipper ihvertfall å tenke på sånt, kabinettet mitt har plass til 2stk 92mm vifter på hver side, pluss 120mm bak :thumbup:

Bare døren som lager problemer med tanke på viftestyring...

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Jepps, kabinettet ble ikke kjøpt med tanke på gode egenskaper hehe, var tilbud på 295,- hos MPX når jeg kjøpte det sammen med en del andre ting :).

 

Lurte på å kanskje lage et hull i toppen og føre luft inn der, men det vil komme konflikt med den gjennomgående 80mm(2stk) på PSU(som forøvrig er dønn stille)

 

har ikke ribber på mosfet, må evt. være orginalt, skal sjekke.

 

Hvilket program kan jeg bruke for å se tempen best på NB, Mosfet og slike ting? Mye som har SYS og MB temp, men man vet aldri hva de er.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja, vedrørende den "7V modden" tør jeg ikke med sikkerhet verken bekrefte eller avkrefte om det er "lurt". Jeg personlig ville overhodet ikke gjort det.

Men du overser en annen like enkel, og gratis mellomløsning når det er snakk om 2 vifter da; 6Volt.

Dette får du ved og serie koble de to viftene på 12V. Dette er i alle fall helt trygt for psu.

 

Temperatur på mosfet, og selve northbridge får man som regel ikke på nyere hk. MB temp er gjerne basert på en sonde som sitter et eller annet sted på hk, og mosfet'ene har såvidt meg bekjent ingen egen sensor. De fleste liker å tro at MB temp er NB temp, men på de hk jeg har vært borti er ikke dette riktig (Asus NF4, 915P og MSI NF3).

Men her finnes det nok like mange sannheter som det finnes hk, så dette må du finne ut av med akkurat ditt hk i så fall. Jeg har montert en sensor på ribben for mosfet, for å få en viss indikasjon på tempen der. Men en fingertest sier mye det også. Nå vet jeg ikke helt hvordan ditt hk ser ut, men de fleste hk "lider" litt når cpu viften fjernes, da den gjerne indirekte også kjøler mosfet. Når man så i tillegg gjerne øker V-core og klokk enda mer med vann, får mosfet'ene kjørt seg ekstra mye også.

 

Jeg ville nok sterkt vurdert å ta i bruk northbridge blokka, men du har absolutt et poeng, hvis man har liten radiator, ender man til slutt mer eller mindre med og bare flytte støyen fra de forskjellige komponenten, til radiatoren...

Dette kommer da litt an på hva slags temperaturer du har, vanntemp, viftefart, og hvor varm du vil tillate cpu/gpu/hd og bli.

 

Så litt om disse viftene dine, som det har blitt sagt før, det finnes ingen fasit på hva som er best. Men generelt vil jeg si at svært mange har unødvendig mange vifter til og suge ut og blåse inn i kabinettet.

Det er i grunn to hovedoppgaver viftene skal sørge for: det ene er jo da og flytte luften vekk fra overflaten av de forskjellige kjøle-elementene, slik at disse holdes "kalde", det andre er og transportere varmluften ut av kabinettet.

 

Hvis man sørger for en god kombinasjon av disse to tingene, er det ikke nødvendig og ha en bråte med vifter som suger inn/ut. Det mest avgjørende er ikke totalmengden luft man klarer og flytte gjennom kabbinettet, det hjelper faktisk fint lite om luften rundt selve kjøleren står mer eller mindre stille.

 

Så mitt råd er at du sørger for å "rote til/virvle opp" luften rundt de kjølerne du har (dvs mosfet/minne/northbridge) med interne vifter som blåser mot dem, og så forsøker å få luften til og gå fra den ene enden av kabinettet til den andre, og la fysikkens lover hjelpe (varmluft stiger), så fortrinnsvis inn nede, ut oppe.

Gjør man dette rett trenger man faktisk kun en vifte inn og en ut.

Ikke en bråte med vifter som suger inn/ut i alle mulige retninger.

I værste fall vil de motarbeide hverandre, eller bare dra luft inn i et hjørne av kabbiss, og ut av det andre, uten at de egentlig gjør noe nyttig.

 

Til slutt, det beste generelle rådet ifht vifteplassering er å prøve deg frem, det er som nevnt ikke ET rett svar, da hver minste lille krok, vinkel, ledning osv påvirker luftstrømmen, hvor den går, og hva den tar med seg.

 

Den totale mengden varme som produseres i en pc, og spesielt da en vannkjølt en, er langt under hva en 120mm vifte kan ta seg av, det gjelder bare å få den til og faktisk ta med seg varmen ut... :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Takker for gode svar hmm.

 

Det som gjør dette litt komplisert er radiatoren som bare kan montere vifte på en side, jeg skulle helst sett at jeg kunne hatt kab-radiator-vift og at vifta sugde kaldluft utenfra og gjennom radiatoren.

 

Slik raddisen er konstruert må jeg ha kab-vifte-raddis og så lenge jeg ikke skal ha niplene utenfor kabinettet står jeg med 2 valg.

- la vifta hente luft utenfra og blåse gjennom radiator og inn i kab.

- la vifta suge luften gjennom radiator innenfra og ut av kab.

 

Å "suge" virker som gir mindre støye enn å "blåse" mot en radiator. Men når den "suger" inneluften gjennom rad så får radiatoren mindre kald luf enn når den henter luften utenfra og blåser mot radd.

 

Det blir dog litt bedre iom at radiatoren står nede og meste av varmluft er oppe, men det blir kanskje alikevel litt å motarbeide naturen. Så det beste er kanskje om jeg

 

- setter vifta til å blåse kaldluft utenfra mot radiator igjen.

- lar front vifta sende kaldluft inn nede foran.

- Psu frakter varmluft ut oppe

- 120mm bak oppe. Enten dra luft ut, eller blåse mot cpu området for å flytte overflatevarmen vekk og da forh. opp mot PSU som drar den ut.

 

EDIT: 6v triks.

Et litt teit spørsmål som jeg egentlig vet svaret på men eh forvirra hehe. For å parlalellkoble kan jeg sette samme farger på 2 vifter på samme + og minus på strømkilden. (inbiller meg at jeg får en parallellkobling da). Men er disse Y koblingene for molex da serielle?

 

En seriekobling ville blitt - til + mellom viftene.

 

Kan man praktisere dette med flere vifter? eks. 3 og få 4v pr. vifte?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...