C-Hill Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Raid disken har dødd på seg ? Kjører hovedkort MSI K7T266 Pro-R, og med litt søking på nettet er vel det et kjent problem at msi og raid ikke er helt venner. Disken har fungert i oppstettet 1+0 i ett år, men sist kveld stoppet XP under load.. Disabling av raid i bios løste load problemet, men likevell får jeg ikke tilgang til disken. Fikk tips om å flashe bios, men dette hjalp heller ikke. De må vel finnes noen måte å sjekke raidtabellen eller disken på ett vis ??? Er det andre som har hatt samme problem ??? Lenke til kommentar
Erra Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Har du prøvd en "Rebuild" i Bios'en til Raiden? (Ctrl+f for å komme inn i Fastbuild appsen i Raid Bios) Lenke til kommentar
C-Hill Skrevet 20. august 2002 Forfatter Del Skrevet 20. august 2002 Det funker ikke å rebuilde når jeg kjører en disk uten speiling. Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 du skrev at du kjørte 0+1 1 er speiling da.. da går jeg ut fra at du kjører stripe. åssen disker har du? IBM??? Lenke til kommentar
Erra Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Ouch..det visste jeg ikke..Da har jeg desverre ikke noe råd til deg, det er fint lite man kan gjøre med Raid saken onboard på MSI sine HK. Men et spørsmål: Ser du 1+0 Stripe HD..osv i RAID Biosen når du booter?? Om du gjør det kan det vel tyde på at problemet ikke er i Raid oppsettet, men i drivere til Windows. Muligens Windows Raid driverne er gått til &/&&€$. (Bare spør siden du sier at det er under boot av Win det skjærer seg) Et annet lite tips jeg har å komme med er at det er uproblematisk å koble denne disken på et annet Raid kort. Jeg skifta just Hovedkort fra MSI Turbo-R til MSI KT266 Pro-R og bare satte diskene rett i og det nye Hovedkortet (Raid Biosen) gjenkjente Raid Arrayene mine uten problemer. Jeg fant altså ut at selve Raid Array infoen ligger på selve HD'en slik at nye Raid kort leser infoen de trenger fra HD. På denne måten kan du kanskje koble HD'en din til et annet HK for å teste den og eventuelt ta backup av data på den. (Om du har et HK tilgjengelig da).. Anyways, Lykke til! Lenke til kommentar
Erra Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Quote: Den 2002-08-20 13:56, zandzpider skrev:du skrev at du kjørte 0+1 1 er speiling da..da går jeg ut fra at du kjører stripe. åssen disker har du? IBM??? Det stemmer at det vises som 0+1 Stripe..(Ingen HD + 1 HD, Stripe)..men det er ikke striping, det er bare Raid Biosen sin måte å presentere en enkelt disk som er koblet på HK helt for seg selv. Lenke til kommentar
C-Hill Skrevet 20. august 2002 Forfatter Del Skrevet 20. august 2002 Disken er WD 100GB SE. Raid biosen starter perfekt og finner disken, men stopper under loading av XP. Slo på disabling av "halt on errors", men denne hjalp heller ikke..(Denne funksjonen er også kritisert for å ikke fungere kompatibelt med MSI) Mye mikkmar og test av diskprogrammer uten hell... Koblet disken som vanlig IDE.. Fikk bad cluster melding.. Klarte også å browse disken i windows??? Etter reparert feil fungerer den som normalt igjen i raiden ??? Konklusjon?: Er det mulig at denne clusterfeilen stanset systemet? Skal ikke raid klare å fikse sine egene problem ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå