Gå til innhold

Plasmaskjerm og "innbrenning"

Gjest Slettet+981234789

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234789

Hei.

har en plasmaskjerm, hvordan er det med innbrenning?

ved bruk av spill (menyer som er på et sted hele tiden)

media center porgramm som står på over lengere tid.

hvor fort blir det merker i skjermen? går det bort igjen?

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo,

dette er ikke et tema lenger.

Det er gjort en svær test nå (har desverre ikke link) som vi fikk tilsendt til butikken i dag og de har kjørt det samme bilde i 24 timer i 4 dager i strekk. Når de skrudde på noe annet da var det tydelig innbrenning, men etter 24 timer med kontinuerlig visning av film så gikk det vekk på samtlige tv'er i testen (alt fra 15.000 kr. til 60.000 kr's tv'er i ca. 40").

Dette er en myte som er brutt! :)

Lenke til kommentar
så fint, men hvis jeg skjønnte deg. så blir det innbrenning. men den går bort hvis man ser på noe annet.?

Jepp.

Flere store produsenter som satser kun på lcd framover sier at teknologier som white-wash og sånn ødelegger foss-foren i tv'en, men nå er jo ikke sånne teknologier lenger et must så ingen grunn til og ikke velge en plasma. Plasma er jo faktisk best på nesten alt, lcd er mye nyere og har et godt stykke igjen.

Lenke til kommentar
så fint, men hvis jeg skjønnte deg. så blir det innbrenning. men den går bort hvis man ser på noe annet.?

Jepp.

Flere store produsenter som satser kun på lcd framover sier at teknologier som white-wash og sånn ødelegger foss-foren i tv'en, men nå er jo ikke sånne teknologier lenger et must så ingen grunn til og ikke velge en plasma. Plasma er jo faktisk best på nesten alt, lcd er mye nyere og har et godt stykke igjen.

Jepp, de fleste større LCD-tver er triste greier. Har en 37" Phillips LCD på jobben, dårlig innsynsvinkel, dårlig sortnivå og kjipt detaljenivå. Dette er også et forholdsvis dyrt tv, med en prislapp på 24995,-. Til den prisen ville jeg heller valgt 6600 serien til hitachi, da får du en 42" plasma med langt bedre kontrast til samme pris.

Hitachi har vel også noen skjermrensprogram som skal rense bort innbrenninger. Ellers pleier de å forsvinne av seg selv.

Det er også mange ting som ikke renner seg inn. Logoer på tv kanaler, svisj osv.

Lenke til kommentar

Jepp.

Jepp, de fleste større LCD-tver er triste greier. Har en 37" Phillips LCD på jobben, dårlig innsynsvinkel, dårlig sortnivå og kjipt detaljenivå. Dette er også et forholdsvis dyrt tv, med en prislapp på 24995,-. Til den prisen ville jeg heller valgt 6600 serien til hitachi, da får du en 42" plasma med langt bedre kontrast til samme pris.

Hitachi har vel også noen skjermrensprogram som skal rense bort innbrenninger. Ellers pleier de å forsvinne av seg selv.

Det er også mange ting som ikke renner seg inn. Logoer på tv kanaler, svisj osv.

Jepp, f.eks. er arvtakeren til 42PD5200 kommet og den koster ikke så mye egentlig. 42PD6600 ligger vel til ca. 22-23k og det er billig med tanke på at den er HD-Ready, optimalisert for 1080i (oppløsning på 1024*1024) og den er også tøff i sin fine sort-farge.

Lenke til kommentar
veit du noe om denne?

LG MZ-42PM12X

er den Hd ready?

har den 1080i

er den noe å satse på?

Siden det ikke står noe om HD-Ready er den neppe det. Den har oppløsningen til 720p, men 1080i greier den ikke uten å skalere bildet.

Jeg ville satset på Hitach 42PD5200 eller oppfølgeren 6600, forskjellen på de to er at 5200 ikke har merket HD-Ready, men det betyr lite da det eneste den mangler er å vise hd-signaler i 50Hz i 720p og siden skjermen er optimalisert for 1080i som er bedre så .... ja, hvem bryr seg? Men prisene er vel nesten likt mellom de to, så velg selv. :)

Lenke til kommentar
veit du noe om denne?

LG MZ-42PM12X

er den Hd ready?

har den 1080i

er den noe å satse på?

Siden det ikke står noe om HD-Ready er den neppe det. Den har oppløsningen til 720p, men 1080i greier den ikke uten å skalere bildet.

Jeg ville satset på Hitach 42PD5200 eller oppfølgeren 6600, forskjellen på de to er at 5200 ikke har merket HD-Ready, men det betyr lite da det eneste den mangler er å vise hd-signaler i 50Hz i 720p og siden skjermen er optimalisert for 1080i som er bedre så .... ja, hvem bryr seg? Men prisene er vel nesten likt mellom de to, så velg selv. :)

7200 er vel oppfølgeren til 5200. 6200 har nokså samme bildeprosessor som 5200, har ikke svingbart bordstativ, kan vise 720p 50hz i motsetning til 5200 og er mye penere å se på. Begge to koster omtrent det samme +/- 25000 (i butikk, ikke på nettet) og jeg mener at 6200 er et bedre valg. 7200 koster omtrent 32000.

Lenke til kommentar
7200 er vel oppfølgeren til 5200. 6200 har nokså samme bildeprosessor som 5200, har ikke svingbart bordstativ, kan vise 720p 50hz  i motsetning til 5200 og er mye penere å se på. Begge to koster omtrent det samme +/- 25000 (i butikk, ikke på nettet) og jeg mener at 6200 er et bedre valg. 7200 koster omtrent 32000.

4998212[/snapback]

Du mener vel 6600?

er en kamerat., som er på jakt etter den biligste 42" med HD-Ready og 1080i

De billigste er aldri bra, HD-Ready betyr bare hvordan oppløsning og ant Hz tv'en viser, ikke noe om bilde, ikke gå under 42PD5200 hvertfall, men jeg ville valgt 42PD6600, de fleste butikkene har fått inn denne nå, stikk innom en butikk å se forskjellen på en billig en og den der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ut til at noen er i tvil hva HD-Ready egentlig innebærer. HUsk at det ikke er alle HD skjermer som er merket HD-Ready selv om de er det.

Krav er som følger:

Minimum oppløsning må være på 720 fysiske linjer i widescreen-modus.

Skjermen må ha videoinnganger for analog YPbPr1, samt DVI eller HDMI.

HD-kapable innganger må akseptere både formatene 1280x720 progressiv (720p) og 1920x1080 interlaced (1080i), i både 50- og 60-Hz.

DVI- og HDMI-inngangene må støtte HDCP-standarden for innholdsbeskyttelse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...