Gå til innhold

Max lukketid, og bilde av stjernehimmel

Anbefalte innlegg

EOS 20D Custom Function #12, mirror lock. Aktiver denne, så slipper du å bale med objektivdeksel, hender eller hatter. Ett trykk på (fjern)utløseren løfter speilet, neste trykk åpner lukkergardinen og starter eksponeringen. Når du slipper (fjern)utløseren, stopper eksponeringen, lukkergardinen stenges og speilet kommer ned i normalposisjon igjen.

Det funker i bulb også, har brukt det endel på mitt 20D under stjernefotografering.

Bare husk på å skru av C.Fn#12 når du er ferdig, så du ikke glemmer det til neste "normale" fotografering og tror det er noe galt med kameraet siden søkeren blir svart og ikke noe mere skjer.. Jeg skal innrømme at jeg *nesten* leverte inn kameraet mitt pga akkurat dette.. :blush:

Startrails kan du få med 30s lukker, men da må du bruke teleobjektiv (over 100mm) for at det skal vises.

Jo kortere brennvidde, jo lengere eksponering trenger du. Selv tok jeg flere bilder på Madagaskar 28° Sør (hvor det er virkelig mørkt og *ingen* gatelys) av stjernebilder og Magellan-tåkene på 20s, f/2.8, 24mm, ISO800. Da ble det ikke startrails, hvilket var intensjonen, siden jeg skulle ha "rene" stjernebilder fra sydhimmelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan/hvorfor finner folk frem til nesten 3 år gamle tråder?? Vi får håpe trådstarter har funnet ut av det... :roll:

Sorry, min feil.

Jeg søkte "stjernhimmel" på forumet, og da kom bla. denne tråden opp.

I en av trådene fant jeg en link som ledet til en annen link som gav meg svaret.

Tenkte jeg like gjerne kunne spre info'n.

Drar til Sahara om få dager.

Blir der noen uker, så det bør være mulig å få tatt noen stjernebilder med minimal lysforurensing.

... I håp om at det er av interesse for andre enn trådstarteren. : )

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...