Snappahed Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Hei, har sett en del bilder av stjernehimmel der man har brukt lang lukketid, og på den måten fått frem effekten av at jorda roterer. Hvordan gjør man dette? Forstått at man må sette på høy lukketid, men mener at max lukketid på min 20D er 20sekunder?! ER det nok? Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 på 20 sekunder tviler eg på at du får se effekten av at jorden roterer. Men eg er noen mester på dette emnet. Lenke til kommentar
synsing Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Det står en "B" på lukkerinnstilingene (regner jeg med på et så fint kamera). Det står for "bulb" og lar deg ha lukkeren åpen så lenge du holder inne utløseren. Edit: noe som vil si at du kan ha lukkeren åpen så lenge det er batteri igjen! Endret 11. oktober 2005 av firstperson Lenke til kommentar
Sojourner1 Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Du har 30 sekunder, men hva som er viktigere - du har såkalt bulb. Det krever fjernutløser. Da kan du holde kameraet oppe så lenge som nødvendig. F.eks en time. med liten blenderåpning og lav iso. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Jeg vil også legge til at jeg tror du får det beste resultatet hvis du tar bildet med rå-format. Da har du MYE flere muligheter til etterbehandlingen... Lenke til kommentar
synsing Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Krever det fjernutløser? Man kan vel holde inne utløseren selv? Lenke til kommentar
foton Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Krever det fjernutløser? Man kan vel holde inne utløseren selv? Ja, men da er det vanskelig å ikke bevege kameraet selv om det står på stativ. For praktisk bruk er en fjernutløser nødvendig. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Flyttet fra digitale speilrefleks Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Krever det fjernutløser? Man kan vel holde inne utløseren selv? Blir fort slitsomt hvis du skal sitte i en halvtimes tid Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Krever det fjernutløser? Man kan vel holde inne utløseren selv? Blir fort slitsomt hvis du skal sitte i en halvtimes tid Og så er det også umulig å holde kamera helt i ro så lenge du må holde utløseren inne (selv om det står på stativ). Kan jo prøve å få rigget til noe med strikk, tape eller hyssing... Klønete, ja! Men inntill videre kan det jo være en mulighet. Bare legg ett eller annet oppå utløseren og surr hva du vil rundt. Kommer til å rugge på kamera endel, men med lang lukkertid kan det gå bra alikevel. Anbefaler minst 10 minutter lukkertid! Lenke til kommentar
engekri Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Det kommer til å rugge en del, men hvis du har linsedekselet foran til du er klar og fjerner det når du er ferdig med riksingen kan det funke tror jeg. Eventuellt kan du holde foran med hånden, men da er det lett å komme borti linsen med hånden. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 ...men klarer du å ta av linsedekselet uten å endre på fokusen? Lenke til kommentar
synsing Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 ...men klarer du å ta av linsedekselet uten å endre på fokusen? Ikke noe problem for meg, godt råd det der (Det var uansett ikke for min del jeg spurte etter fjernutløser, jeg har analogt sp.refl.kamera med trådultøser). Kanskje fokusringen er mye "slakkere" på de nye objektivene enn de gamle manuelle objektivene? Lenke til kommentar
Snappahed Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Men er det noen som vet om (og hvis ja, hvordan) jeg kan bruke sånn Bulp-funksjon på 20D? Lenke til kommentar
synsing Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Ja, det er bulb på 20D. Jeg regner med at du vet hvordan man stiller på lukkertiden. Bulb ligger som regel etter 30 sekunder Lenke til kommentar
Snappahed Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Ahhh. fant den endelig.. Er ute og reiser og ahr ikke brukemanualen.. Man måtte sette kameraet på fullmanuelt (M), og da lå det etter 30sek (det gjorde det ikke på de andre modsene) Lenke til kommentar
Sojourner1 Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Ahhh. fant den endelig.. Er ute og reiser og ahr ikke brukemanualen.. Man måtte sette kameraet på fullmanuelt (M), og da lå det etter 30sek (det gjorde det ikke på de andre modsene) 5004653[/snapback] Og med Canons trådutløser som kan låses fast kan du ha lukkeren så lenge du vil. Lenke til kommentar
foton Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 ...men klarer du å ta av linsedekselet uten å endre på fokusen? 4997648[/snapback] Du trenger ikke nødvendigvis bruke linsedekslet: Ta en hatt og hold foran objektivet -> sett i gang bulb eksponeringen -> fjern hatten -> hold hatten foran igjen -> stopp eksponeringen. Da kan du starte og stoppe eksponeringen uten å være i fysisk kontakt med hverken kamerahus eller objektiv. Eldgammelt triks men funker fortsatt, selv med digitalt. Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Det står en "B" på lukkerinnstilingene (regner jeg med på et så fint kamera). Det står for "bulb" og lar deg ha lukkeren åpen så lenge du holder inne utløseren. Edit: noe som vil si at du kan ha lukkeren åpen så lenge det er batteri igjen! 4988927[/snapback] Bra tips! Har fjernutløser, så dette skal prøves ut. (Kan legge til at stjernene faktisk flytter seg en del på 30 sekunder.) Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Hei,har sett en del bilder av stjernehimmel der man har brukt lang lukketid, og på den måten fått frem effekten av at jorda roterer. Hvordan gjør man dette? Forstått at man må sette på høy lukketid, men mener at max lukketid på min 20D er 20sekunder?! ER det nok? Det er minst 2 måter å ta et slikt bilde på. 1. Laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang lukkertid (feks 5 timer), RAW-format, og støyreduksjon. 2. Flere etterfølgende bilder med laaang lukkertid (feks 15 min) i RAW-format + støyreduksjonsbilder(svarte). Alle bildene og støyreduksjonsbildene settes sammen i et dataprogram. All informasjon du trenger finner du her: http://www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/SETTINGS.HTM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå