pcp160 Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Jeg driver og prøver forskjellige innstillinger for og få beste kombinasjon mellom utsende og flyt (fps) i spill her nå. Det spillet jeg sliter litt med å få til og se fint ut, uten at det går utover flyten nå er GTR (bilsimulator). Når jeg nå skrur på begge skjermene slik at jeg kan se oppgavebehandlig samtidig som jeg kjører spillet i fullskjerm ser jeg at cpu bruk er 100% konstant mens jeg kjører. Skal jeg tolke det dithen at det faktisk er cpu'en som setter grensen for flyten her nå? (se bilde) Har litt og gå på når det gjelder cpu klokk, men det jeg er ute etter er i grunn bare svar på om det er så "enkelt" at man kan si at når cpu bruk er 100%, er den begrensende? (Cpu er btw 3500+ @2,5Ghz og 1GB minne @275Mhz da dette skjermbildet er tatt. Skjermkort er 6800GT@ 462/1160.) Edit, fjernet bildet. ble så stort... Endret 30. november 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Trykk på prosesser , Står det 99 % brukt av den exe filen som spillet kjører med ? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Er CPU bruk 100% når du er på hovedmenyen ? Igrunn er det ikke noe rart at den er på 100 %. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 gamerman Postet i går, 21:29 Trykk på prosesser , Står det 99 % brukt av den exe filen som spillet kjører med ? Ja, 99% Nå er det forøvrig Opteron @2,95Ghz. Dette spillet ble merkbart bedre i tunge partier, men lurer fortsatt litt på hvordan man egetlig skal tolke det man ser i oppgavebehandlig- cpu bruk. (OT er det nettleser'n min, eller er bildet på første post blitt irriterende stort? Hva avgør om det blir klikkbart "miniatyr bilde" eller stort her egentlig, bildet er lagt ved som fil, som jeg alltid gjør...) Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 CPU-raden burde kanskje heller hett "Ressursbruk". Det at den er 100% betyr ikke nødvendigvis at spillet utnytter prosessoren 100%, bare at ikke den kan drive med andre ting. Det kan f.eks. skyldes at den blir satt i en mode der den blir nødt til å vente på data før den får lov til å gjøre noe mer. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Ja, nå begynner vi å nærme oss noe interessant her tvangsgreie... Altså om det er ventetid tid eller hva som egentlig måles. Mener det var en som ga en ganske bra forklaring her for litt siden, men husker ikke hvor det var. Tok en kjapp sjekk med noen forskjellige spill her og resultatene var temmlig varierende. BF2 brukte 98-99% GTR brukte 99% R Burns brukte 50-70% FS9 brukte 99% Live For Speed brukte 60% Nå er jeg klar over at et bedre skjermkort vil være letteste veien til bedre flyt og penere bilde i spill, så er ikke det jeg er på jakt etter. Men ble bare litt nyskjerrig på hva man kan trekke ut av den avleste resursbruken/cpu bruk. Om det feks betyr at en raskere cpu hadde gitt ytelsesøkning i FS9, men ikke i Burns med samme skjermkort... Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 gamerman Postet i går, 21:29 Trykk på prosesser , Står det 99 % brukt av den exe filen som spillet kjører med ? Ja, 99% Nå er det forøvrig Opteron @2,95Ghz. Dette spillet ble merkbart bedre i tunge partier, men lurer fortsatt litt på hvordan man egetlig skal tolke det man ser i oppgavebehandlig- cpu bruk. (OT er det nettleser'n min, eller er bildet på første post blitt irriterende stort? Hva avgør om det blir klikkbart "miniatyr bilde" eller stort her egentlig, bildet er lagt ved som fil, som jeg alltid gjør...) 5228998[/snapback] vel, jeg vet ikke så alt for mye om dette 100%-tingen, men det bildet du har lagt ut er jæ*li stort! Lenke til kommentar
mushi Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Er vel normalt at spill bruker all kraften fra cpu vel? samme om det er quake 2 eller fear. 100% betyr vel egentlig at cpu er opptatt og ikke kan gjøre 2 ting samtidig (vis du ikke har dual core da) Men at richard burns ikke bruker mer enn 50-70% vil vel kanskje si at det går "max" på de %? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Guggelibu Postet i dag, 17:27 vel, jeg vet ikke så alt for mye om dette 100%-tingen, men det bildet du har lagt ut er jæ*li stort! Ja, beklager. Fjernet hele skiten nå, skjønner ikke hvorfor akkurat det bildet ble så stort mushi Postet i dag, 19:40 Men at richard burns ikke bruker mer enn 50-70% vil vel kanskje si at det går "max" på de %? Ja, akkurat det at ikke dette spillet bruker mer overasket meg litt. Det er et nokså tungt spill med mye simulering det også, men akkurat det spillet kjøres uten AA/AF så vet ikke om det kan ha en viss innvirkning på cpu bruken... Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 pcp160 det er min erfaring at spill skal bruke 100% av prosessoren din. For å finne ut om det er prosessoren eller skjermkortet som er flaskehalsen hos deg, så må du kjøre noen benchmarks med spillet ditt. Fra 800x600 opp til 1600x1200. Har du nesten lik fps hele veien så er prosessoren en klar flaskehals. Er fps lik helt opp til 1280x1024 og dropper drastisk ved 1600x1200, så er det skjermkortet som er flaskehalsen i den situasjonen. Nyere spill med avansert AI og fysikk krever mer av prosessoren enn eldre spill med mindre avansert AI og fysikk. Min X2 4400+ @ 2.5 er en flaskehals til 7800GTX kortet opp til 1600x1200 i de fleste spill. Med ditt 6800GT kort (@ Ultra Extreme vel å merke) så kan nok det være flaskehalsen allerede i 1024x768 oppløsning i nyere spill. Get busy benching I say Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå