Snewton Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Hei! Har en Thompson router fra NGT og rundt 2,5 mbit ADSL. Får snart bærbar pc, og ønsker dermed og gå trådløst. For meg virker det litt overkill med en "gamingrouter" til 1500 kr, med så vidt jeg kan se en mengde funksjoner jeg sikkert ikke har bruk for. Dette med prioritert trafikk er vel løsningen for større nettverk, men her er det altså stort sett snakk om en enkelt pc i nettverket, og noen ganger to. De gangene jeg spiller og evt. den andre pc'en kommer til å benytte linja, så er det ikke snakk om båndbreddekrevende operasjoner, og det er uansett skjeldent. Jeg bruker ikke router til printer eller andre lokale operasjoner, kun til internettoppkobling. Spm. 1: Når jeg har 2,5 mbit linje, vil ikke dette være flaskehalsen? Ville det ikke i teorien være nok med 2,5 mbit router? Hvis ikke; hvorfor ikke, og hva blir i tilfellet forskjellen mellom 54 mbit og 108 mbit? (rent praktiske konsekvenser). Spm. 2: En løsning kan være å fortsatt kable til spillpc'en, og la den bærbare få trådløs tilgang. Hvis jeg f.eks. kobler denne til Thompson routeren, og kabler fra en av de fire punktene i switchen til spillpc, vil dette påvirke ytelsen/ping selv om den bærbare ikke er på nett? Spm. 3: Regner med at jeg fortsatt må benytte NGT-routeren, og kobler til ny router til denne. Stemmer dette? Eller vil den nye erstatte den jeg har? Eller er det et aksesspunkt jeg skal ha da? Er det trøblete og sette opp dette? Det er sikket noen dumme spørsmål her for de som allerede vet svarene, men jeg vil tro at veldig mange er i samme situasjon som meg. Det virker litt for enkelt for meg å bare henvise til "vidunderet" til Dlink så fort ordet gaming blir nevnt. Har en følelse av at den er ment for større nettverk enn de aller fleste kommer til å ha hjemme... Håper på noen oppklarende og veiledende svar her, på forhånd takk! Endret 11. oktober 2005 av Snewton Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Bruker selv wrt54gs med Freeman firmware til BF2 mm. Holder fint her. Har ping på ~1ms til router uansett om jeg kjører trådløst eller kabel. Må bare huske å slå av windows zero config på spill PC (wzc kan øke pingen til 1000ms!). Spiller mens jeg laster ned bittorrent og bruker IPtelefon også. Har begrenset P2P til ca 65% opp/ned, da varierer ping mellom 20 og 50 på gode spillservere. 1. Mulig at gamingrouteren har bedre QoS (prioritering av spill) 2. Ingen påvirkning når det ikke lastes ned på bærbar. 3. Har ikke kjennskap til NGT/routeren, men hvis den kan settes i 'bridged modus' så kan du ha en vanlig router etter. Endret 11. oktober 2005 av la7dfa Lenke til kommentar
Snewton Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Jo takk for svar. Hva er egentlig wzc? Ellers står vel mange av spørsmålene ubesvarte, så velkommen alle kloke hoder Spesielt spm 1 skulle det vært interessant med et svar på... Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Spm. 1: Når jeg har 2,5 mbit linje, vil ikke dette være flaskehalsen? Ville det ikke i teorien være nok med 2,5 mbit router? Hvis ikke; hvorfor ikke, og hva blir i tilfellet forskjellen mellom 54 mbit og 108 mbit? (rent praktiske konsekvenser). Faktisk datahastighet i trådløst er lavere enn den nominelle. Med andre ord, en 54 mbps router har vel i virkeligheten en reell hastighet på 24-27 mbps. Man trenger noe "overhead" for eventuell sikring av nettverket, feiladministrering etc. En 2.5 mbps router er vel derfor ikke nok hvis du skal ha fullt utbytte av linja di. Samtidig er jeg usikker på om du vil merke forskjell på 54 og 108... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå