Radi Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Du må jo ha gass. Du kan bruke en kompressor til å vakumere systemet, selv om en vakumpumpe er det beste selvsagt. Du kan jo få Overklokk til å gjøre dette. 6217171[/snapback] Ja, får jeg må jo kutte kommerrørene og lodde de sammen igjen å masse sånn. Hvordan skal jeg få overklokk til å fylle gass, skal jeg lage waterchillen og så sende den inn til dem, og få de til å gjøre det? Det blir vel litt tungvindt eller? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Jeg sier bare med en gang at -30 grader på vannet ditt får du ikke ved mindre du er proff slik som overklokk med masse erfaring (selv han har jo ikke klart å lage noe som yter -30 på kjølevannet udner load). Og om du i tillegg skal kjøle flere komponenter enn bare CPU f.eks. så vil jo temperaturene bli enda dårligere. For ikke å nevne, at om kjølevannet ditt er -30c, og dette kjøler RAM, GPU, HD, CPU osv. så komemr det til å bli et heeeeeel*ete med tanke på kondens. Du må da isoloere samtilige komponenter. Skal bli gøy å isolere rundt RAM'en f.eks. hehehe -Stigma Lenke til kommentar
Radi Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Okey, Tror kansje det er best å la byggingen til overklokk jeg. Hehe, ja, å isolere rundt ram'ene kan bli litt vrient. Men kan sikkert droppe det, er ikke så nødvendig å kjøle ram. Men CPU og SK skal jeg kjøle. Har foresten tenkt å kjøpe meg dette KABINETTET her. Prøve å stappe alt inn der. Derfor jeg vil bygge selv, for å plasere tingene litt hvor jeg ønsker det. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Mitt forslag er følgende: Enten design et system som holder vanntemperaturene innenfor det kondens-faresonen (dvs. rundt 5-15 grader avhengig av luftfuktigheten og om du bruker enkelt isolering, slik som å spraye kjøleblokkene dine med plast-på-sprayboks f.eks) Dette vil du kunne klare med en god kompressorbaser waterchiller om du får en erfaren mann som overklokk til å lage det for deg. eller Vannkjøl de vanlige komponentene (HD, RAM, northbridge GPU osv.) på vanlig måte, og så superkjøl CPU med direkte kompressorkjøling. Det blir ikke billig, men det blir effektiv, og relativt problemfritt ettersom du kun må isolere bra rundt CPU. -Stigma Lenke til kommentar
MiNdNuMb Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Ok, gjør det sånn som vist på bildet som er vedlagt. Endret 1. juni 2006 av MiNdNuMb Lenke til kommentar
MiNdNuMb Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) Jepp der fikk jeg det til, skulle egentlig lagt inn en modell som du kunne sett på, men filtypen ble ikke godtatt Endret 1. juni 2006 av MiNdNuMb Lenke til kommentar
eXa Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 apropo peltier og fasekjølling så går ikke det! du vil ha null effekt fra peltieren, så det vil være bedre å putte fasen rett på cpu! Lenke til kommentar
eXa Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) hva er poenget med den bypass greia! og den regulerings ventilen? Endret 1. juni 2006 av eXa Lenke til kommentar
Radi Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Jeg kan ha fasekjølinga, rett på CPU'n, og at fasekjøligens kobberrør går igennom en vann tank, slik at jeg kan kjøle andre komponenter med vann. Da kjøler jeg CPU'n med gass(Fasekjøling) Og de andre komponentene, men avkjølt vann fra fasekjølingen (Waterchiller) Lenke til kommentar
eXa Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) merkelige ideer folk kommer med altså! da kan du jo likesågodt bygge en waterchiller! Endret 1. juni 2006 av eXa Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 merkelige ideer folk kommer med altså! da kan du jo likesågodt bygge en waterchiller! 6222429[/snapback] Helt enig. Får da være måte på hvor eget man skal ha det. Det er sikkert en grunn til at det er akkurat metodene som vi bruker vi bruker i dag... Lenke til kommentar
eXa Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 folk sitter sikkert hjemme med masse rare ideer og tror at det må jo være bra! men tenk etter; hvis det hadde hvert en god ide hadde det blitt gjort for lenge siden! Lenke til kommentar
MiNdNuMb Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 for å kjøre minst mulig vann gjennom den delen som går over cpuen. exempel: Du har et par elementer på 150W hver, det vil vel si at de klarer å flytte 150 watt tilsammen med en delta t på 35 grader ( gjetter litt her da... Antall watt som du putter inn i elementene blir vel noe i nærheten av 400-600 watt, pluss 100 watt fra cpuen. Si 750 watt. Om prosessoren din yter 100 watt blir jo dette tilført det kjølemediet som passerer cpuen. har du 20 grader i rommet, vil da tempen på det som går inn til cpuen holde -10, mens det vil holde en temp noe under romtemperatur på vei tilbake ( forutsatt at mengden vann som passerer elementene og cpu er riktig balansert). det er ikke noe vits å kjøre dette rett i tanken igjen, bruk det heller til å ta med noe av heatloaden igjen. Hvis du regner med å ha en temp på vannet før det går inn i radiatoeren på ca 5 grader over romtemp, vil du måtte sirkulere 750/(4200*5 *3600)=ca. 130 liter i timen. over cpuønsker du å sirkulere nok vann til at tempen ikke stiger for mye, men ikke så mye at peltierelementene ikke har noen effekt, altså størst mulig delta t over elementene på kald side, og minst mulig over cpu. om du regner med delta t over elementene på ca 35 grader får du : 150/(4200*35*3600)=3,67 liter/t og kan regne med en temp på cpuen på ca 10 grader C på grunn av motstrømsprinsippet kan du i midlertid forvente en del lavere temperaturer, kanskje ned mot 5 grader. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 jesus... whatever! det er en dårlig ide! gjør som normale folk og kjøl cpuen direkte med pelt! det vil være mye bedre! bruk energien din på noe annet istede! Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 (endret) jesus... whatever! det er en dårlig ide! gjør som normale folk og kjøl cpuen direkte med pelt! det vil være mye bedre! bruk energien din på noe annet istede! 6222652[/snapback] Ja, for det første får du mye bedre temps, for det andre trenger du ikke så mye som 500W tec (Wtf?), og for det tredje slipper du å isolere alt. Husk at alt som har potensiale til å komme under 10-5 grader må(!) isoleres. Altså dette er om du bare skal kjøle cpu, da forstår jeg ikke hvordan det lønner seg å kjøle ned vannet først. Skal du begynne å kjøle ram, gpu og disker med det samme så kan jeg forstå det. Men du må likevel fjerne like mye varme, så egentlig kan du bare spre tec utover til de forskjellige komponentene. Endret 1. juni 2006 av ManagHead Lenke til kommentar
eXa Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 skla du lage en waterciller er det kun kompressor som er alternativet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå