Gå til innhold

Peltierkjøling av vann

Anbefalte innlegg

Ok, jeg ser det er en del som har problemer med å forstå..  ;)

[alt det du sa, jeg liker korte quotes]

5006161[/snapback]

ja, jeg vet hvordan det vil overgå alle grenser etterhvert... hehe... og at dette vil bli et varmeskap etter 5min og sånn... men da har jeg jo løst problemet (+ at jeg har fått et nytt)

hvis peltieren tar vekk 10 enheter, og radiatoren tilfører 20... putter man bare i en peltier til, eller to... men neste problemet da er å kjøle ned de varme sidene på peltieret... haha...

---------------------------------------

(det jeg skrev over denne streken var ikke seriøst fra min side... fordi det var litt teit, og fordi jeg ikke har så mye penger og heller ikke lyst til å sløse vekk så mye tid... )

hm... okey, det funker ikke, men jeg kommer fortsatt til å prøve, om ikke annet så har jeg i hvertfall et heftig kjøleskap til et par bokser med brus.. (det er ikke plass til en halvliters-flaske i det)

Den kjøleribben som skal kjøle ned peltieret må i teorien kunne kjøle ned vannet også...

edit:

og hvis dette funker hinsides dårlig... (som det jo gjør) så kanskje jeg forsegler hele skapet og lager en vanntank av det, så aman slipper overføringen fra luft til vann... om ikke annet, så har jeg i hvertfall en stor ekstern vanntank... :tease:

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hvor mange grader minus tåler en Peltierkjøling å være på?

Hvis jeg kjøler den varme side til Peltierkjølingen med fasekjøling,

Da vil den kalde siden av Peltierkjøling være 70 grader lavere enn "den andre/den varme" Og hvis jeg bruker fasekjøling som mekker 30-110 grader minus, Da kan jeg få helt sykt lav CPU temp.

Men spørsmålet mitt var igjen,

Hvor mange grader minus tåler en Peltierkjøling å være på?

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk at elementet er så robust at det godt kan tåle atskillige minusgrader på den "varme" siden.

Spørsmålet er vel heller hva som skjer med virkningsgraden på elementet?

Ett eller annet sted vil jeg anta at det finnes en skjæringspunkt for dette, uten å ha belegg for antakelsen.

Men noe sier meg at det er en grense for hvor mye kulde et peltierelement kan avgi, uansett kjøling av den varme siden.

Men spørsmålet, og tanken er jo absolutt interessant!

Foreslår at du sender en PM til Hondaen her på forumet, det kan godt hende at han kan fortelle mer om det. ;)

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk at elementet er så robust at det godt kan tåle atskillige minusgrader på den "varme" siden.

Spørsmålet er vel heller hva som skjer med virkningsgraden på elementet?

Ett eller annet sted vil jeg anta at det finnes en skjæringspunkt for dette, uten å ha belegg for antakelsen.

Men noe sier meg at det er en grense for hvor mye kulde et peltierelement kan avgi, uansett kjøling av den varme siden.

Men spørsmålet, og tanken er jo absolutt interessant!

Foreslår at du sender en PM til Hondaen her på forumet, det kan godt hende at han kan fortelle mer om det. ;)

6212307[/snapback]

Mener å ha sett folk som har satt flere peltier elementer oppå hverandre slik at det ene kjøler det andre osv. Men mener de hadde en tykk kobberplate imellom.

Lenke til kommentar

Ja, det er en veldig interisann ide, hvis man hadde hatt fasekjøling som kjølte -30 oppe den "varme" siden på peltier. ville det kjøle ca. -100 gader :dribble:

Tror jeg, hvis teorien min funker da :p

Men det får jeg prøve ut da. Skal kjøpe meg fasekjøling, og peltier kansje.

Så kan godt hende jeg tester det ut.

Edit:

Kan vi ikke bare invitere Hondaen til denne posten her da?

Endret av Radi
Lenke til kommentar

En fasekjøler er ikke beregnet på den lasten et element+cpu vil generere, dermed vil du ikke få ekstreme temps. Dessuten vil et peltier kjøler veldig dårlig når den "varme" siden er så kald.

Og, radi, du har nok missforstått "noe" ang. pelt. DeltaTmax (?) som på de fleste har rundt 70grader oppnår du bare uten last på den kalde siden.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
En fasekjøler er ikke beregnet på den lasten et element+cpu vil generere, dermed vil du ikke få ekstreme temps. Dessuten vil et peltier kjøler veldig dårlig når den "varme" siden er så kald.

6215663[/snapback]

Den første delen skjønte jeg ikke :p

Men ja, det er det jeg lurer på, Om peltierkjøleren tåler ca. -30 grader.

Og om det får en god effekt.

Lenke til kommentar

Hvis du har en cpu som generer 150W varme, og et element på 250W, vil det si at fasekjøleren må "frakte bort" 400W varme til en hver tid, da tror jeg du må få Overklokk til å spesialbygge en til deg :p (må ha svæær kompressor, og en "snodig" gassblanding).

Lenke til kommentar
Og, radi, du har nok missforstått "noe" ang. pelt. DeltaTmax (?) som på de fleste har rundt 70grader oppnår du bare uten last på den kalde siden.

6215663[/snapback]

Okey, Men da kan man trekke fra 3-40 grader da, som er prossesor gjenomsnittlig ligger på. (kjølt)

Så hvis teorien min, og å kjøle den "varme" siden til peltierkjølingen med fasekjøling. Da vil jeg fortsatt få mye bedre temp. ca. -65 grader.

I steden for "bare" de -30 gradene fra fasekjølingen.

Edit:

Men du kjønte hva poenget mitt var eller?

Og hva jeg lurer på, og vil finne ut av?

Endret av Radi
Lenke til kommentar
jeg har hatt en lignende ide som innvolverer et 4 liters kjøleskap med radiator inni, den ideen ble slaktet opptil flere ganger... hehe... men men... jeg skal faktisk fullføre den ideen min, så får vi se om pessimistene har rett, jeg tror (og håper) at resultatet vil bli betydelig bedre, og overraskende.. hehe... les om idden min HER!

4997533[/snapback]

LYKKE til sier jeg bare.... å pumpe vekk varme via ikke mindre enn 5 ledd, (og da 10 varmeoverganger!).

Jaja... det er fint å være optimist men det får være grenser også. Folk osm tror at det er bare å putte en PC inn i kjøleskapet har misforstått noe grunnleggende. Det er vel de samme folka som tror at dersom du lar kjøleskapdøren stå påen på en varm sommerdag så blir det kaldere i rommet :tease:

-Stigma

Lenke til kommentar
jeg har hatt en lignende ide som innvolverer et 4 liters kjøleskap med radiator inni, den ideen ble slaktet opptil flere ganger... hehe... men men... jeg skal faktisk fullføre den ideen min, så får vi se om pessimistene har rett, jeg tror (og håper) at resultatet vil bli betydelig bedre, og overraskende.. hehe... les om idden min HER!

4997533[/snapback]

Jaja... det er fint å være optimist men det får være grenser også. Folk osm tror at det er bare å putte en PC inn i kjøleskapet har misforstått noe grunnleggende. Det er vel de samme folka som tror at dersom du lar kjøleskapdøren stå påen på en varm sommerdag så blir det kaldere i rommet :tease:

-Stigma

6215765[/snapback]

Haha, nice one! :!:

Lenke til kommentar

Jeg er ikke interisert i den sykeste fasekjølingen som kjøler til -65 og opp til -110 e.l. Men -30 holder i massevis for meg.

Det funker vel fett det, hvis jeg skal kjøle CPU, SK, RAM (og HDD's)

Jeg skal ha vann kjøling med fasekjøling på en måte.

Slik at det er vannet som kjøler pcen/komponentene, og fase kjølingene kjøler vannet til -30 grader ca.

Hva heter denne typen kjøling? Der fasekjølingene kjøler vannet?

Men jeg har ikke helt forstått hvordan dette funker,

Er det noen som kan forklaer, og helst viste ett bilde som ilustrere dette.

Lenke til kommentar
Hva heter denne typen kjøling? Der fasekjølingene kjøler vannet?

6216922[/snapback]

Waterchiller er det som kjøler vann.

6216941[/snapback]

Okey, takk! :) Da vet jeg det.

Kunne jeg fått et bilde av dette? Noen som har det?

Hvordan funker det?

Edit:

Waterchill er ikke det helt vanlig vannkjøling a? :hmm:

Edit2:

Går rettogslett gassen bare igjennom fasekjølings systemet,

og noen av kobber rørene er nedei vannet, slik at det kjøler vannet slik.

Er det rigktig?

Endret av Radi
Lenke til kommentar
Ja, der har du det i grove trekk.

6217040[/snapback]

Jess, jeg begynner å skjønne dette nå :p

Er dette vanslig å bygge selv eller?

Hvis man har alle delene selv?

Jeg har sattopp/"bygd" et vannkjølings oppsett selv.

Men fasekjøling er vel noe mer komplisert, eller?

Men det skal da ikke være umulig?

Og det finnes mange dyktige folk her på forumet som kan hjelpe,

Så jeg burde få til å bygge fasekjøling selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...