bucketofcack Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Har tenkt en del på peltierkjøling av cpu og gpu, men har kommet fram til at det er for dyrt (strøm) og for risikabelt (kondens) . Har derfor tenkt litt på å bruke en peltier på ca 100W til å kjøle vannet, og trekke varmen fra peltierelemetet bort med heatpipe og benytte luftstrømmen jeg allerede har bak radiatorene. Ser da for meg å kunne kjøle ned vannet noen grader ekstra. Et stort pluss med dette oppsettet blir da at man kan skru av peltieren uten å hindre vannoverføringa fra cpu til kobberblokk som man vil i vanlige peltier oppsett. Vannelementet kan bestå av så mye, forutsatt at det ikke reduserer flowen for meget. Ser for meg at jeg vil bruke kobberrør, lagt i "slange" form, dvs. starter i midten og går rundt seg selv et par ganger peltieren er dekt. Lodder fast ei kobberplate med peltier og heatpipe, og kjører på med kobberpasta fra biltema. Noen som har trua på at dette kan fungere og gi med noen grader under rom temp i vannet, eller er dette bare bortkastet tid og penger? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Men ideen med å kjøle vannet via et peltierelement er lagt frem mange ganger tidligere, og er egentlig bare å glemme.Skal du få noe fart i det må du bruke et ganske kraftig element, og elementet i seg selv vil kreve mye strøm og ikke minst GOD kjøling! Lenke til kommentar
bucketofcack Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Men ideen med å kjøle vannet via et peltierelement er lagt frem mange ganger tidligere, og er egentlig bare å glemme.Skal du få noe fart i det må du bruke et ganske kraftig element, og elementet i seg selv vil kreve mye strøm og ikke minst GOD kjøling! Hvor har det blitt testa tidligere? Finnes det noen som har gjort et realt forsøk? Har sett at folk har "advart" mot denne type kjøling tidligere, noen som vet hva de største bakdelene til et slikt system vil være? Som du quoter Skrue med står det for det første at det vil kreve mye strøm og god kjøling. Mye strøm er jo greitt nok da det ikke skal brukes 24/7 alliekvel (se på dette som den gode gamle turbo-knappen på 286'ene) . Det er jo fordelen at man kan skru det av når man måtte ønske uten å demontere heile stasen. Så spm er jo om hvor mange Watt peltieren skal kjøre på, og hvor stor heatpipen må være. Heatpipen vil bli kjøla av 3 eller 4 120mm. Så igjen, er det noen som har prøvd dette eller kommet over en worklog hvor dette har blitt utprøvd, eller noen skikkelig smarte folk som kan matematisere seg fram til hvordan dette vil gå? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Vannet har høy varmekapasitet, det vil si det vil ta ganske lang tid å kjøle det ned med et element. Endret 11. oktober 2005 av Pels Lenke til kommentar
bucketofcack Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Vannet har høy varmekapasitet, det vil si det vil ta ganske lang tid å kjøle det ned med et element. Noen som vet hvor lenge om jeg har ca 200watt peltier og en halvliter i kjølinga? Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Skavvisee om jeg husker fysikk her... Et wattsekund er en joule, og du trenger 4,2 joule for å varme 1 ml vann opp en grad i løpet av et sekund. Jeg antar dersom at dette går begge veier, da energi er letere å miste enn å anrike. Du har 500 ml vann 200 watt = 200 joule per sekund 500 ml vann / (4.2 * 200) = 0.59. Du burde klare å kjøle vannet 0.59 grad per sekund med 200 watt. Dette vil så klart motvirkes av romtemperatur og hvor mye varme som systemet avgir. Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Du kan bare gi opp med en gang , dette er ferdig diskutert for lenge siden... Sorry mac men sånn er det bare.. Peltier elementer egner seg ikke til vannkjøling, de er mye bedre å bruke på en kjerne... Fasekjøling er mye bedre alternativ til å kjøle ned vann, og det eneste fornustige alternativet når man tenker på pris.. Et 200w element vil ikke ha sjangs til å håndtere heatloaden fra pcen din, temperaturen vil faktisk gå opp som et resultat av peltierelementet om jeg ikke tar helt feil...? Den vil iallefall ikke bli lavere... Hvis du har problemer med dette så kan du søke littt på XS, jeg linker her til den første tråden jeg fant [link], som du ser er ikke folka her særlig positive de heller... Men for all del det er mulig å lage dette, men prisen kan overhodet ikke forsvares når man har fasekjøling(waterchiller) som et mye bedre alternativ.. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 jeg har hatt en lignende ide som innvolverer et 4 liters kjøleskap med radiator inni, den ideen ble slaktet opptil flere ganger... hehe... men men... jeg skal faktisk fullføre den ideen min, så får vi se om pessimistene har rett, jeg tror (og håper) at resultatet vil bli betydelig bedre, og overraskende.. hehe... les om idden min HER! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Angående peltieravkjøling av vann, så har jeg testet dette, det fungerer ikke. Man får ikke kjølt ned vannet. (jeg for min del bruker det motsatt, hvor jeg får en kald og fin luftstrøm fra saken min dersom det er varmt her inne.. ) Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 funker det å¨putte en radiator inni et kjøleskap da? Lenke til kommentar
MagE Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 funker det å¨putte en radiator inni et kjøleskap da? 5001527[/snapback] Bare i korte perioder. Setter du en radiator i et kjøleskap vil kompressoren raskt ta kvelden da denne bare er lagd for og holde et område kaldt, ikke kjøle noe ned. Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 funker det å¨putte en radiator inni et kjøleskap da? 5001527[/snapback] Bare i korte perioder. Setter du en radiator i et kjøleskap vil kompressoren raskt ta kvelden da denne bare er lagd for og holde et område kaldt, ikke kjøle noe ned. 5001994[/snapback] Dette stemmer nok ikke helt tror jeg.. kompressoren er mer enn god nok til å kjøle ned en pc, det er jo disse kompressorene som blir brukt i fasekjølere, bare med en annen gass som gjerne har et lavere kokepunkt. Problemet med å ha en pc inni et kjøleskap er at kondenseren/radiatoren er ikke dimensjonert for å kunne ta unna så mye varme.. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Glem det. missforstod. Endret 14. oktober 2005 av MagE Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) jeg velger å ikke tro på alle dere som sier at det ikke går ann... mitt kjøleskap bruker forresten peltier til å kjøle ned med... jeg må bare prøve det for å se om det funker/ikke funker... inntil da lever jeg nemlig i min egene lille drømmeverden... edit: omformulerte setning... Endret 14. oktober 2005 av jalejale Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Ville det ikke gå med peltier element om man fikk vannet til å gå tregest mulig gjennom en stor blokk kobber... Noe alà det her: Øh, og forresten... PH33/2 MY 1337 P41|\|T ZK1LLZ.. Endret 14. oktober 2005 av daniel_984 Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 jeg hadde en lignende idee... "Hva om jeg lagde en mellomstor vanntank (ca 1 liter kanskje) og lagde en 'gate' som vannet må gå gjennom som snor seg gjennom tanken slik at vannet bli inne i tanken lengst mulig, og på siden av denne tanken (der alt er laget av aluminium, og 'labbyrinten' kan minne om en kjøleribbe) festet peltier?" Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Ville det ikke gå med peltier element om man fikk vannet til å gå tregest mulig gjennom en stor blokk kobber... Noe alà det her: Øh, og forresten... PH33/2 MY 1337 P41|\|T ZK1LLZ.. 5005325[/snapback] Kan du forklare litt bedre hva du mener? Hva har en stor blokk med kobber med saken å gjøre? Om vannhastigheten er lav vil du bare oppnå dårligere kjøling... Uansett hvordan dere vrir og vender på det så må man fjerne iallefall 200w varme fra systemet(mest sannsynlig enda mer) dette vil ikke et 200w TEC element klare enkelt og greit. Det er det ikke vits i å diskutere en gang! Det er fullt mulig å lage en waterchiller av peltier, men det vil bruke sinnsykt mye strøm, være dyrt å bygge, samt være lite effektivt i forholt til hva andre løsninger kan klare til en lavere pris... jalejale: ditt prosjekt kommer ikke til å fungere overhodet, jeg har lest igjennom tråden, og i likhet med en viss forumbruker så skal jeg joine han på sykkeltur om du kan få lavere temperatur med det kjøleskapet ditt Og helt til slutt så må jeg si at jeg forstår ikke hvorfor det er så mange som er opphengt i å kjøle vann på disse måtene... Vil dere ha kaldere temps så vent en måned og sett radiatoren utenfor vinduet, dette er gratis og vil faktisk kunne påvirke temperaturene... Bruk heller de peltier elementene til noe fornuftig, som å ha de på en cpu eller gpu Håper ingen oppfatter meg som er sur bedreviter nå, men faktum er at jeg har lest utallige tråder om dette på diverse fora, og jeg har sett en løsning fungere sånn noenlunde, men dette var til gjenngjeld meget dyrt... Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 jeg oppfatter deg ikke som sur eller noe... hehe... det er bare det at jeg ikke skjønner at et kjølekskap som holder 0 grader ikke klarer å holde vekk varmen, når en dual radiator med vifter på klarer å holde tempen på 30 grader når det er 22 i rommet den står i... det er noe som ikke stemmer liksom, ikke i mitt hode i hvertfall (ikke bruk den setningen mot meg senere da...) derfor skal jeg prøve, og går det ikke, neivel, da får jeg finne på noe annet... Jeg har stoor tro på at jeg kommer under 30 grader på cpu'en med kjøleskaps-ideen min... det eneste jeg trenger nå, er noen nippler, kjøleribbe og ledninger... så det er ikke store kostnadene igjen.. Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Ok, jeg ser det er en del som har problemer med å forstå.. Jeg skal prøve å forklare deg hvorfor det ikke vil virke (litt off-topic må være lov)... Grunnen er egentlig veldig enkel, temperaturen inni kjøleskapet vil ikke være 0grader, men f.eks 35C fordi du varmer det opp når du kjøler ned radiatoren.. Hvis du ser for deg et peltierelementet i kjøleskapet, dette er det eneste som sørger for å holde det kaldere enn romtemp. Vi kan si at dette elementet er i stand til å fjerne 10enheter varme. Dette er nok til at kjøleskapet vil holde 0C inni.. Men når du setter radiatoren inni, og den tilfører 20enheter varme fra prosessoren så vil det bygge seg opp varme fordi peltierelementet ikke kan fjerne den varmen som blir tilført. Resulatet er at temperaturen stiger... Når da temperaturen blir over romtemeratur inni kjøleskapet (noe som vil skje ganske fort) så vil kjølinga selvfølgelig være dårligere enn om man hadde den utav kjøleskapet... Håper dette gjør det litt klarere for deg, det er langt ifra noen vitenskapelig forklaring, men god nok til at man skal kunne forstå hvorfor det ikke kan virke.. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 ... Kan du forklare litt bedre hva du mener? Hva har en stor blokk med kobber med saken å gjøre? Om vannhastigheten er lav vil du bare oppnå dårligere kjøling... ...5005850[/snapback] Tja, var kanskje ikke så godt forklart. Det jeg mente var å "hule ut et rom" inni kobberblokken, og sådan få vannet til å passere saktere akkurat der vi vil ha det. Vannet vil fortsatt passere i samme hastighet ellers over rørene, men ikke inni vår geniale løsning. Du sa (som jeg skjønte det..) at fordi vannet ikke gir fra seg varme fort nok, kan ikke peltier-elementet være effektiv nok til at det blir bedre enn eksempelvis fasekjøler elns.. Og det er her ideèn om å gjøre vannhastigheten saktere slik at det gir fra seg mer varme til kobberblokken over. Denne kobberblokken fører da selvfølgelig varmen til det kaldeste punktet, hvor vi har montert et peltier-element. Som jeg også prøvde å illustrere på tegninga, er det viktig å prøve å samle varmen fra et stort område nede, til et lite peltier-element oppe. Og fordi da blokka vil konstant være varm av det trege vannet, vil forhpentligvis peltier-elementet bli effektivt nok. Går det ikke så overdimensjoner alt enda litt til. Det burde gå, hvertfall i hodet mitt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå