Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til Høyttaleroppsett

rmon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er helt fersk jeg kan minne litt om de "Heia Tufte" på TV2 så beklager hvis det jeg spør om er dumt :D

Slik som det er med PC komponenter noen deler passer bedre sammen, andre passer ikke så godt sammen. Er det sån med høyttalere, bilstereo og forsterker også?

For det første jeg skal ha noe billig (middlertidlig løsning), skal ikke ha noe DolbyDigital 9.1 i bilen hvis dere skjønner :p

Så hvis vi går utifra dette:

JVC KD-G612

Helix Deep Blue 12" Singel m/ Kasse

Så må vi ha en forsterker, men hva?

Forst. 2 kanals?

Forst. 4 kanals?

Forst. 5/6 kanals?

Forst. mono?

Så høyttalere 4 stk. de kan man kjøre på JVCèn ikke sant?? Hvor sterke skal jeg evt. kjøpe? og hvor mange kanaler?

2 veis?

3 veis?

4 veis?

5 veis?

Hva skiller RMS og Maks Watt?

Hvis noen kan hjelpe meg litt på vei slik så kanskje jeg skjønner det :w00t:

Gi meg et oppsett basert på den JVCèn og Subben å forklar meg hva jeg skal se etter slik at jeg vet hva som passer sammen...

Endret av dr_bull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Spilern er en meget viktig komponent og her vil du nok tjene på å satse på noe som er hakket bedre.

2: Det du trenger er gode høyttalere i front. Bak trenger du strengt tatt ikke noe. Hvilken bil er det snakk om og hva er størrelsen på høyttalerne du har fra før?

3: Å bruke spillerens egen forsterker på høyttalerne er forsåvidt ok, men du bør absolutt ha egen forsterker også på disse.

4: Ligg unna "basspakker" og møkkamerker som flasher med store klistremerker med X antall watt mm.

5: Legg skikkelig med kabler først som sist. Spesielt om du ser for deg at du vil oppgradere i fremtiden.

6: Sats på få, men gode komponenter og kjøp inn ting etterhvert. Kvalitet i alle ledd lønner seg i lengden :)

Helixsuben du har sett deg ut er faktisk et meget bra valg til prisen så helt Tufte er du nå ikke ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Har absolutt ikke noe med Iceaudio å gjøre men anbefaler heller en Helix eller Audison foran diverse annet ræl som er på markedet til ca samme pris.

Går en derimot noen lapper opp så er det straks andre ting som er mer interessante for min del.

Hva jeg sverger til om dagen, hmmmm, det er nok mye snadder det, har etpar ting i bakhuet, en får se om nissen kommer tidlig i år. Og det blir slettes ikke fra Iceaudio nei, hehe ;)

Lenke til kommentar

Kan jo kansje dele min erfaring siden jeg akkurat har installert anlegg i min Golf -85 mod.

Jeg kjøpte en Pioneer DEH-3700MP spiller, Sammi 4" coax, Peerless Resolution 6" midbass, Peerless Resolution 12" sub og Dynabel 0804 forsterker (4x 80w).

Siden min Golf orginalt har 3.5" frontsett så kunne jeg ikke gå så veldig mye større enn det så da blei det 4" coaxen til Sammi som jeg driver med spilleren.

Måtte ha noen midbassere siden 4" sliter litt i det nedre segment, disse blir drevet av 2 av kanalene til spilleren.

Og selvfølgelig en sub som utfyller det hele som ble Peerless sin 12". Valgte denne fordi jeg har hørt mange godord om Peerless og den trenger en liten kasse, jeg lagde en kasse på 20l.

Spilleren betalte jeg 1500 for og resten av anlegget ifra Dynabel betalte jeg ca 4500 for og siden det blei over 2000 så er det fraktfritt.

Mangler fortsatt litt fin justering osv. men er veldig godt fornøyd med anlegget mitt så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...