Gå til innhold

Hvilket minnekort bør man velge?

Anbefalte innlegg

Er i en prosess med å velge meg kamera (jfr. tidligere innlegg). Har ennå ikke klart å bestemme meg, men pr. i dag står det mellom Canon S70 eller S80. Venter muligens på test av sistnevnte før jeg slår til. Har dere sett noen test av s80?

Uansett, minnekort må innkjøpes. I grunnen teit at det ikke følger med f.eks. et 512MB kort til alle kameraer. Blir nesten som om PC'er skulle selges uten harddisk...

Så til spørsmålet:

merker man stor forskjell mellom f.eks. CompactFlash vanlig, Ultra II og Extreme III?

Skjønner jo at kortene har hastighetsforskjell, men klarer kameraene å utnytte dette?

Ser at Canon S70 kan benytte MicroDrive også, er det raskere enn CompactFlash?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra at det ikke følger med 512 mb-kort til alle kamera (dette ville jo ført til høyere priser selv om en ikke er interessert i kortet).

Hva er problemet med å kjøpe dette løst?

Det finnnes jo selvsagt kamera som klarer å utnytte hastighetsforskjellene (hvorfor skulle ellers produsentene laget disse), men om S80 gjør det gjenstår å se til noen har testet det.

Microdrive er ikke å anbefale fremfor CF mtp driftsikkerhet i hvertfall.

Lenke til kommentar
Veldig bra at det ikke følger med 512 mb-kort til alle kamera (dette ville jo ført til høyere priser selv om en ikke er interessert i kortet).

Hva er problemet med å kjøpe dette løst?

Selvfølgelig ikke noe problem å kjøpe et minnekort i tillegg.

Men det er kanskje ikke alle som er obs på at det kommer et påslag på 20% på prisen hvis man f.eks. kjøper et kamera til 2.500,- og i tillegg må ha et minnekort til 500,-...

Skjønner poenget med at ikke alle er interessert i at det skal følge med, de har kanskje fra før, eller ønsker et større evt. mindre.

Ser nå på canon.no at Canon S80 benytter SD-kort mens Canon S70 som nevnt benytter CF-kort. Prisene på de kortene er dog den samme. Ytelsene ser også ut til å være de samme.

Lenke til kommentar
Men det er kanskje ikke alle som er obs på at det kommer et påslag på 20% på prisen hvis man f.eks. kjøper et kamera til 2.500,- og i tillegg må ha et minnekort til 500,-...

Skjønner poenget med at ikke alle er interessert i at det skal følge med, de har kanskje fra før, eller ønsker et større evt. mindre.

Bla Kodak og Casio har etter min mening den beste løsningen. De legger ikke med "småkort" på 16 og 32 mb som mange produsenter gjør, men integrerer heller minnet i kameraet slik at en kan bruke dette sammen med et minnekort av valgfri størrelse og type. Det ville vært bedre å bygge ut internminnet enn å legge ved ekstra kort etter min mening. Kodak har f.eks lansert et kamera med 512 mb innebygget, og da er nok behovet dekket for 99% av kjøperne.

Lenke til kommentar
Bla Kodak og Casio har etter min mening den beste løsningen. De legger ikke med "småkort" på 16 og 32 mb som mange produsenter gjør, men integrerer heller minnet i kameraet slik at en kan bruke dette sammen med et minnekort av valgfri størrelse og type.

Småkameraene til Nikon og Pentax selges også med innebygget minne.

Lenke til kommentar
Er i en prosess med å velge meg kamera (jfr. tidligere innlegg). Har ennå ikke klart å bestemme meg, men pr. i dag står det mellom Canon S70 eller S80. Venter muligens på test av sistnevnte før jeg slår til. Har dere sett noen test av s80?

*Bump*

Fortsatt ingen som har sett test av s80? Lurer på å kjøpe meg kompakt digitalkamera og s80 står for øyeblikket øverst på lista...

Lenke til kommentar
Samples ligger ute, og kameraet er helt sikkert raskere og generelt "bedre" enn S70 (som det finnes tester av).

Tror dette er svært trygt kjøp!

5023042[/snapback]

Tror også S80 er et trygt kjøp. Ser at hovedforskjellene mellom S70 og S80 er:

S80 har den "nye" DIGIC II-prosessoren, S70 har kun DIGIC.

S80 kan filme video i XGA (1024x768) helt til minnekortet er fullt, det er jo litt rått da!

Så har S80 en LCD på 2,5" mot S70's 1,8".

S80 er 8 megapixels mot S70's 7.1 megapixels.

Og til slutt kan det nevnes at S80 er 8% mindre enn S70.

S80 har også et nytt navihjul på siden av kameraet, er spent på hvordan det kommer ut i testene.

EDIT:

S80 benytter SD-minnekort. S70 CompactFlash.

S70 har et fortrinn for entusiaster: det tilbyr bilder i RAW-format. Det gjør ikke S80.

Se en forhåndsomtale her: dpreview S80

Endret av Digilars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...