Gå til innhold

Digitaliserte signaturer - juridisk bindende?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg var usikker på hvor jeg skulle legge inn dette spørsmålet, så det endte opp på "annet". Trodde at det var en kategori for juss her en plass men det var nok feil.

Dette er saken: vi har utviklet en komponent som blant annet har statusrapporter. Disse statusrapportene har et signaturfelt. Ved hjelp av et tegne- eller signaturbrett, eller aller helst direkte på skjermen på en tablet PC eller en PDA kan man skrive underskriften sin på dette feltet. Kunden er fornøyd med dette.

For et par uker siden leste jeg en artikkel på Digi.no om en tablet PC. Der var det kritikk av at skjermen ikke var trykkfølsom fordi det medførte bl.a. at signaturer ikke ville være juridisk bindende. Vi vet vel alle at digi.no stort sett bare driver med å oversette engelskspråklige artikler til dårlig norsk, men sånne lover har en tendens til å være like i diverse europeiske land.

Mitt spørsmål er om det er noen som kan kaste litt lys på problemstillingen. Hva skal til for at en signatur er juridisk bindende - må det registreres trykk og hastighet på signaturen, sånn som Digi-artikkelen hevdet? Gjelder det i såfall like regler for alle typer dokumenter, enten det er kontrakter, statusrapporter eller kvittering for mottatt vare?

Håper det er noen som vet en ting eller to om dette temaet.

.t

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke helt hva du mener med trykkfølsomt, men mener du at den har flere grader for trykk følsomhelt? En Tablet PC idag har en trykkfølsomhelt på 256 punkter (kommer ann på hvor hardt du trykker pennen på hvor tykk linjen blir, altså 256 sånne punkter). Det eneste som har bedre er Wacom sine tegnebrett med 512 og 1024. For en underskrift tviler jeg på at man ser forskjell på en på 512 og 256, det er vel heller i tegninger at man kan merke denne forskjellen.

Hvis det er dette du mente med trykk følsomt, så tror jeg Digi.no tar feil angående Tablet PCer. Så langt er det bare 1 tablet uten trykkfølsomhet på 256, og det er HP TC 1100. Den bruker en annen digitizer enn alle andre med aktiv pen. Tar litt tid å forklare, men den har ikke forskjellige grader trykkfølsomhet som de med passiv pen, altså streken er like tykk hele veien uansett hvor hardt du trykker ned på skjermen.

Jeg kan legge ut et bilde så du kan se hva jeg mener hvis du vil. Bare si ifra så legger jeg det ut.

-Heiper-

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Takk for svar, jeg ser at jeg forklarte meg noe utydelig.

Maroder_S: Her er lenken til artikkelen: http://www.digi.no/php/art.php?id=274788

Heiper har rett, det jeg snakker om er forskjellige nivåer av trykk.

Problemet med denne tablet PC'n var at den kun måler posisjon og berøring, og ikke trykk. På papir vil variasjoner i trykk vises gjennom bla. tykkere strek der man trykker hardere. Min egen Tablet PC kan måle hvor hardt man trykker, og det samme kan tegnebrettet mitt - som Heipner helt fint greide å forklare. ;) Det kan øyensynlig ikke den nye Fujitsu Siemens P1510. Det kan heller ikke signaturkomponenten vi har utviklet...

Det jeg lurer på er om det er nødvendig å registrere/logge trykk og hastighet på pennen for at signaturen skal være juridisk gyldig. Når man signerer i banken, er det garantert gyldig. Men der måler de muligens også hvor hardt du trykker...

Håper det gjorde problemstillingen litt klarere.

.t

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...