Gå til innhold

hypotetisk reklamasjon. Utfallet ville blitt?


Anbefalte innlegg

Solgt en k700i til en privat person for litt siden. Den var kjøpt med binding til netcom. Det jeg undres på; dersom han ender med å heve kjøpet/reklamere. Hvordan vil det påvirke bidningen min til netcom?

 

a) han får dne fjernet og lagt til på nytt for å bytte mobil

b) den forsvinner

c) noe annet rart skjer

 

han besitter jo fakturaen for kjøpet. Så jeg lurer jo på hvor galt kan det gå om han skulle heve?

 

(ja, jeg kjenner til det juridiske med endring osv av abonnoment, men fremdeles så lurer jeg)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Solgt en k700i til en privat person for litt siden. Den var kjøpt med binding til netcom. Det jeg undres på; dersom han ender med å heve kjøpet/reklamere. Hvordan vil det påvirke bidningen min til netcom?

 

a) han får dne fjernet og lagt til på nytt for å bytte mobil

b) den forsvinner

c) noe annet rart skjer

 

han besitter jo fakturaen for kjøpet. Så jeg lurer jo på hvor galt kan det gå om han skulle heve?

 

(ja, jeg kjenner til det juridiske med endring osv av abonnoment, men fremdeles så lurer jeg)

Han kan reklamere direkte på deg, da sitter du fortsatt igjen med bindingen. Noe som ville vel blitt resultatet uansett vel uten for å si noe skråsikkert, siden bindingen ikke var en avtale mellom deg og han du solgte den til.

 

Så jeg ville sagt at den består.

Lenke til kommentar

(edit: misforstod først)

 

Du er bundet til abonnementet, ikke til telefonen. Hvis han som kjøpte telefonen av deg velger å klage (antar at han gjør dette fordi det er noe galt med telefonen...) så vil butikken reparere telefonen. Dette vil ikke påvirke ditt abonnement. Saken vil nok aldri komme så langt som at han får hevet kjøpet, rett og slett fordi butikken har flere forsøk på å få telefonen reparert og i tillegg kan de kreve å få omlevere telefonen (swap) i stedet for å la ham/deg heve kjøpet. (Dette på grunn av "vesentlig ulempe for selger"-biten i kjøpsloven.)

 

Jeg forstår spørsmålet ditt, men har aldri vært med på at en sak har gått så langt. Det løses normalt ved omlevering eller annen form for kompensasjon.

 

-M

Endret av reintz
Lenke til kommentar
(edit: misforstod først)

 

Du er bundet til abonnementet, ikke til telefonen. Hvis han som kjøpte telefonen av deg velger å klage (antar at han gjør dette fordi det er noe galt med telefonen...) så vil butikken reparere telefonen. Dette vil ikke påvirke ditt abonnement. Saken vil nok aldri komme så langt som at han får hevet kjøpet, rett og slett fordi butikken har flere forsøk på å få telefonen reparert og i tillegg kan de kreve å få omlevere telefonen (swap) i stedet for å la ham/deg heve kjøpet. (Dette på grunn av "vesentlig ulempe for selger"-biten i kjøpsloven.)

 

Jeg forstår spørsmålet ditt, men har aldri vært med på at en sak har gått så langt. Det løses normalt ved omlevering eller annen form for kompensasjon.

 

-M

selger har maks 2 avhjelpsforsøk. Deretter vil heving kunne finne sted. Etter kjøpslovens §§ 84 og 85 trer han faktisk inn i min plass ovenfor selger, så han dekkes av forbrukerkjøpsloven. Så er nok ikke så enkelt :p

Lenke til kommentar
Spørsmål (nå prøver jeg å lese mellom linjene...): Lurer du på om en evt. heving av kjøpet vil heve din binding til Netcom, les: dersom han får hevet kjøpet så slipper du ut av ab.?

Det er vel det han spør om, og utfra den erfaringen jeg har så skjer ikke dette i praksis. Du slipper jo heller ikke unna bindingen hvis telefonen blir stjålet eller ødelagt.

Lenke til kommentar
Spørsmål (nå prøver jeg å lese mellom linjene...): Lurer du på om en evt. heving av kjøpet vil heve din binding til Netcom, les: dersom han får hevet kjøpet så slipper du ut av ab.?

bekymringen var heller det at butikken gav han ny telefon og endret noe på meg. (juridisk er det egentlig umulig uten fullmakt), men måtte bare spørre

Lenke til kommentar

tja...dette blir litt gråsone egentlig. hvis butikken hever kjøpet helt, så bør de annulere bindingen på ditt abb også. hvis ikke sitter de igjen med provisjon på abb, som ikke er tilknyttet noe salg på telefon. butikken kan ikke endre noen som helst på ditt abb uten din fullmakt, gjør de det er de ganske langt utpå glattisen når det kommer til det juridiske.

 

hvis de tilbyr han å kjøpe en ny telefon, så vil han få en ny telefon til det den koster med det abb du har bundet.

 

eksempel:

k700i til 1 kroner med youngtalk

denne blir hevet, kunde vil ha en samsung x640 i stedet som også koster 1 kroner med youngtalk. butikken slår da retur på k700i, og nysalg på x640 og henviser til det nr som er bundet opp på det orginale kjøpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...