_crs_ Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Nei, jeg har ikke prøvd tannkrem, men jeg skal prøve. Jeg her ikke anledning på en stund.Jeg skulle gjerne hatt svar på mitt hovedspørsmål: om det mulig å øke leserens minimumshastighet. Når leseren treffer et omeråde med feil, leser den med en hastidhet på 0.1x eller 25k/min, den brukte 4 timer på 1% av platen. Takker for hittil innkommene svar Øker du hastigheten, øker du jo ikke akkurat muligheten for at data leses korrekt. Mulig at en bedre DVD-ROM vil kunne lese platen med høyere hastighet og evt. med mindre feil, som nevnt varierer leseegenskapene fra spiller til spiller. Men dekker en eller flere riper for mye data langs dataspiralen, og laseren kommer utav fokus, vil det hjelpe betraktelig å gjøre noe med ripene. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Poenget mitt er at om leseren allerede er veldig god, så hjelper den lite, fordi leseren allerede klarer å kompansere (enten det, ellers er ripene så store at den cleaneren gjøre reltivt liten nytte). Til tider hjelper den, men som oftest ikke. Har testet dette med 4 forskjellige lesere, med ganske ujevnt resultat, de leserene som har litt småproblemer med ripete plater fra før hjelper den mye på. For n'te gang, her snakker vi om plater som er ødelagte pga ripene og ULESELIG enkelte steder, for så å gjøre dette LESELIG igjen. En DVD-spiller har algoritmer for å feilrette data til en viss grad, men terskelen er der hvor feil strekker seg over så mye data at det ikke kan restruktureres. Da kan denne nevnte slipemaskinen være en løsning og i hjelper i høyeste grad. Ja, jeg skjønner hva du skriver, og hva har dette med saken å gjøre (vi snakker også forsåvidt om det samme, nemlig uleslige plater).? Det er nettopp det som er poenget, med gode spillere gjør du sjelden (men avogtil) plater lesbare med disccleaner, med enspiller som leser dårligere er det oftere nyttig å bruke disccleaner. Det er forskjell på hva som er uleslig fra spiller til spiller, og det virker som de virklig gode leserene er såpass gode til å lese at den forskjellen disc-cleaner gjør er liten. Til trådstarter. Benq 1640 er en god leser, jeg har prøvd på endel plater, og får sjeldent en forbedring med disc-cleaner motfor en "standard" zalo-vasket plate. La oss si det er 10% sannsynlighet for at det hjelper. AtW Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Ja, jeg skjønner hva du skriver, og hva har dette med saken å gjøre (vi snakker også forsåvidt om det samme, nemlig uleslige plater).? Det er nettopp det som er poenget, med gode spillere gjør du sjelden (men avogtil) plater lesbare med disccleaner, med enspiller som leser dårligere er det oftere nyttig å bruke disccleaner. Det er forskjell på hva som er uleslig fra spiller til spiller, og det virker som de virklig gode leserene er såpass gode til å lese at den forskjellen disc-cleaner gjør er liten. Selvsagt har det noe med saken å gjøre, her er jo et forslag til hvordan trådstarter muligens kan gjøre platen like leselig som hvilken som helst annen ny plate (avhengig av tilstand). Det er en hel del type riper (spesielt bredere riper som har samme retning som dataspiralen) som vil gi uopprettelige lesefeil eller så alvorlige problemer å lese platen at du kan holde på å lese i all evigheter (slik som for trådstarter). Uansett hvor "god" spiller du måtte ha er det riper som sperrer for eller vinkler laserfokusen feil og det finnes ingen spillere som retter 100% feil i uendelig antall sektorer. Sliper du vekk ripene eller gjør dem mindre ved å slipe nedover i beskyttelseslaget, vil du kunne fjerne eller lempe på leseproblemene. Dette har jeg erfart mange ganger selv med plater som har i utgangspunktet hatt uleselig og "tapt" data, i et utall stasjonære spillere og DVD-brennere (bl.a. Pioneer, NEC, Sony, BenQ, Plextor). Etter nedsliping og polering/pussing har platene lest 100% uten nedsenking i hastighet. Du kaller denne slipemaskinen "disccleaner" men den gjør mer enn å rengjøre platen, det burde du jo vite siden du sier du har den selv. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Ja, jeg skjønner hva du skriver, og hva har dette med saken å gjøre (vi snakker også forsåvidt om det samme, nemlig uleslige plater).? Det er nettopp det som er poenget, med gode spillere gjør du sjelden (men avogtil) plater lesbare med disccleaner, med enspiller som leser dårligere er det oftere nyttig å bruke disccleaner. Det er forskjell på hva som er uleslig fra spiller til spiller, og det virker som de virklig gode leserene er såpass gode til å lese at den forskjellen disc-cleaner gjør er liten. Selvsagt har det noe med saken å gjøre, her er jo et forslag til hvordan trådstarter muligens kan gjøre platen like leselig som hvilken som helst annen ny plate (avhengig av tilstand). Det er en hel del type riper (spesielt bredere riper som har samme retning som dataspiralen) som vil gi uopprettelige lesefeil eller så alvorlige problemer å lese platen at du kan holde på å lese i all evigheter (slik som for trådstarter). Uansett hvor "god" spiller du måtte ha er det riper som sperrer for eller vinkler laserfokusen feil og det finnes ingen spillere som retter 100% feil i uendelig antall sektorer. Sliper du vekk ripene eller gjør dem mindre ved å slipe nedover i beskyttelseslaget, vil du kunne fjerne eller lempe på leseproblemene. Dette har jeg erfart mange ganger selv med plater som har i utgangspunktet hatt uleselig og "tapt" data, i et utall stasjonære spillere og DVD-brennere (bl.a. Pioneer, NEC, Sony, BenQ, Plextor). Etter nedsliping og polering/pussing har platene lest 100% uten nedsenking i hastighet. Du kaller denne slipemaskinen "disccleaner" men den gjør mer enn å rengjøre platen, det burde du jo vite siden du sier du har den selv. Ja, jeg protesterer ikke på at det finnes cder man ikke kan lese (eller dvder) og at dette kan være forårsaket av riper. Ei heller at maskina kan hjelpe. Men min erfaring er at den sjeldent hjelper noe mer enn bare å rense platen med zalo (vel å merke om du har en god leser, på feks nec-spillere funker det ganske bra, da de ikke er de beste til slikt, ihvertfall etter min erfaring). Noe jeg synes han bør vite, iogmed at maskina koster flere hundre kroner. Og jeg vet den gjør mer enn å rengjøre platen. Til informasjon baserer jeg mine funn på min "hobby" som er å rippe cder. Jeg har hatt denne disc repair pro-saken lenge og har rippet hundrevis av CDer i ymse fysisk kvalitet, og med diverse drev. AtW Endret 11. oktober 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Å kjøpe den Disc Repair Pro for kun å fikse 1 filleplate er nok ikke lønnsomt, med mindre det er en utrolig viktig plate (out of print DVD-film f.eks.). Men om trådstarter er desperat, så send meg gjerne en PM så skal jeg ta en "service" på platen på samme måte som jeg har reparert DVD-filmer for andre som har vært klar til å kaste dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå