Gå til innhold

Rippe ripete DVD-filmer

skarp1

Anbefalte innlegg

Jeg har noen ripete DVD-filmer jeg vil ta backup av. Hovedproblemet er at dette tar veeeldig lang tid (jeg har avbrutt etter ca. 4 timer). DVD-spillern "speeder" ned til ekstrem lav lesehartighet for å prøve å lese. Platene mine er så skadet at de ikke kan leses uten feil. Er det noen innstilling noe sted som forhindrer så lav lesehastighet. Jeg har prøvd å kopiere uten feilretting i NERO 6, men det så ut som det også kom til å ta lang tid. Er det noen innstilling soe sted som vil hjelpe, eller finnes det software som egner seg bedre en NERO 6 (helst gratis).

DVD-spiller :benq 1640 med siste firmware

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville ha prøvd å slipe ned mesteparten av ripene. Har selv denne og den har fikset nærmest uleselige plater, såframt ripene ikke er svært dyp og / eller datalaget er skadet.

Har den selv, og synes ikke den hjelper all verden om leseren allerede er god, da de gode leserene tar små riper unasett. Det jeg har lurt på er om å slipe ned plata noen mm med en dremmel eller liknende funker, noen som har prøvd noe slikt?

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd DVD Decrypter, med samme resultas som beskrevet over.

Det jeg kunne tenke meg er tvinge spilleren til å lese dvd-platen noe rasker.

f.eks 0.5x, jeg vet ikke om det er mulig.

Rep. settet vil nok hjelpe noe, men den ene plata har et større rip som nok ikke lar seg reparere.

Jeg fant også en tips om tannkrem.

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...153&hl=tannkrem

Lenke til kommentar

Jeg har også samme problem! Barna har ødelagt noen DVDer som har blitt uleselige noen steder. Jeg vil gjerne ha en "kopi", dvs uleselige partier må selvsagt droppes fra den ikke-eksakte kopien. Er dette løsbart softwaremessig eller forhindrer hardwaren i DVD-spilleren at man kan lage en kopi som ikke er komplett?

Heretter tar jeg alltid backup av barnas DVDer og gjemmer originalen. Det er uansett praktiske å fjerne diverse språk, undertekster og påtvunget reklame/trailers for andre filmer.

Lenke til kommentar
Har den selv, og synes ikke den hjelper all verden om leseren allerede er god, da de gode leserene tar små riper unasett. Det jeg har lurt på er om å slipe ned plata noen mm med en dremmel eller liknende funker, noen som har prøvd noe slikt?

Den saken fungerer utmerket for meg. Her snakker vi om riper som gjør at områder på platen ikke kan leses overhodet, og etter å ha slipt ripene ned, er platen 100% fullt leselig igjen.

En DVD-ROM kan gå helt ned i 1X for å lese ripete plater, men om ripene er av såpass størrelse eller utforming at områder ikke kan leses uansett hva man gjør, så kan man kun ordne problemet ved å fjerne ripene. Alternativet er å hoppe over uleselige sektorer men da vil man selvsagt ende opp med feil eller manglende data.

Lenke til kommentar

Den saken fungerer utmerket for meg. Her snakker vi om riper som gjør at områder på platen ikke kan leses overhodet, og etter å ha slipt ripene ned, er platen 100% fullt leselig igjen.

En DVD-ROM kan gå helt ned i 1X for å lese ripete plater, men om ripene er av såpass størrelse eller utforming at områder ikke kan leses uansett hva man gjør, så kan man kun ordne problemet ved å fjerne ripene. Alternativet er å hoppe over uleselige sektorer men da vil man selvsagt ende opp med feil eller manglende data.

Poenget mitt er at om leseren allerede er veldig god, så hjelper den lite, fordi leseren allerede klarer å kompansere (enten det, ellers er ripene så store at den cleaneren gjøre reltivt liten nytte). Til tider hjelper den, men som oftest ikke. Har testet dette med 4 forskjellige lesere, med ganske ujevnt resultat, de leserene som har litt småproblemer med ripete plater fra før hjelper den mye på.

AtW

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at om leseren allerede er veldig god, så hjelper den lite, fordi leseren allerede klarer å kompansere (enten det, ellers er ripene så store at den cleaneren gjøre reltivt liten nytte). Til tider hjelper den, men som oftest ikke. Har testet dette med 4 forskjellige lesere, med ganske ujevnt resultat, de leserene som har litt småproblemer med ripete plater fra før hjelper den mye på.

For n'te gang, her snakker vi om plater som er ødelagte pga ripene og ULESELIG enkelte steder, for så å gjøre dette LESELIG igjen. En DVD-spiller har algoritmer for å feilrette data til en viss grad, men terskelen er der hvor feil strekker seg over så mye data at det ikke kan restruktureres. Da kan denne nevnte slipemaskinen være en løsning og i hjelper i høyeste grad.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke prøvd tannkrem, men jeg skal prøve. Jeg her ikke anledning på en stund.

Jeg skulle gjerne hatt svar på mitt hovedspørsmål: om det mulig å øke leserens minimumshastighet.

Når leseren treffer et omeråde med feil, leser den med en hastidhet på 0.1x eller 25k/min, den brukte 4 timer på 1% av platen.

Takker for hittil innkommene svar

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig har lyst til å vare på data som ligger på en veldig ripete plate, så kan du kjøre dvd decrypter eller liknende rippe program over natta... Men det er fortsatt ingen garantier for at du får et 100 % intakt resultat. Brennere har ECC Koder ( skrev jeg det riktig nå da tro? ) som rekonstruerer data så godt den kan. Men er det for mye feil, blir det bare uleselig garbage, for å fylle tomrommet.. Et annet alternativ er å prøve å lese den av i en annen dvd rom. Det KAN løse problemet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...