stkongsv Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Av en eller annen grunn har ene harddisken min tatt kvelden. Det lukter litt svidd av interface-kortet på baksiden, og med et multimeter måler jeg kontakt mellom 5v og jord (begge pin's i midten). I håp om at bare selve kortet er gåen, har jeg en annen disk av samme type men litt annen revisjon, som jeg vurderer å bytte over kortet fra. Begge diskene er Seagate barracuda 7200 disker (ST3160023A), men de er kjøpt på forskjellig tidspunkt og har forskjellig: Disk/config/firmware/datacode Gåen: D4C-03 / 8.01 / 05246 OK: D5G-02 / 3.06 / 04147 De ser layoutmessig helt like ut, men chippene er av forskjellig fabrikat. Se bilder. Noen som har gjordt tilsvarende med hell? Eller bør jeg prøve å få tak i en disk med eksakt samme config-nr/firmware?? (dataene er veldig viktige) Takker! Stian Lenke til kommentar
stkongsv Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Og her er bildet av den jeg kan stjele interface-kortet fra. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Tror dette er ett evldig vanskelig spørsmål å svare på for oss "vanlige nerder". Sjansen for at noen har prøvd dette og samtidig husker at det er samme diskene og i samme rekkefølge som ble byttet er ganske liten. Jeg vil faktisk anbefale deg om å sende en e-post til Seagate, forklar saken så vil de nok svare. Særlig om du forklarer at du tar sjansen og vil dekke det øknomiske etc. (kanskje da sende fra en anonym e-post adresse? hehe) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Må man ikke være veldig god på å lodde? Du må vel lodde fast hver enkelt av de små prikkene som stikker opp helt bakerst på disken, som skal gå ut til ide kontakten. Men er vel verdt et forsøk. Ville trodd om at du hadde klart å fikse å lodde alt riktig sammen, så ville det ksrnskje ha godt (har ingen peiling, men kan ikke se noen årsåk på hvorfor det IKKE skal kunne gå) Lenke til kommentar
fullest.no Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Jeg har også en seagate forann meg, og akkurat det samme problemet. Den døde i dag, og lagrer desverre på SVÆRT viktig informasjon for en kunde, som var dum nok til å ikke ta backup. Dette er det eneste alternativet jeg har før jeg må ty til IBAS, men må jeg lodde noe? Mener bestemt at jeg ikke må det, utifra hukommelsen fra den tid jeg demonterte harddisker for å pynte rommet med "platene". Gammel disk: +AMP 84826-1 REV-0 ST380011A Config: D5C-02 FW: 3.06 Ny disk: +AMP 84826-1 REV-0 ST380011A Config: D8J-02 FW: 8.01 Nå må jeg bare finne riktige bits, så prøver jeg ;D Noen som vet hvor mye IBAS tar for recovery? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Nei, ingen lodding. Kontakten sitter fast i kretskortet. Lenke til kommentar
fullest.no Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Nå har jeg nettop utført operasjonen, og kan bekrefte at det ikke trengs noe mer enn skrukunnskaper. Bør dog være litt påpasselig med hensyn til statisk elektrisitet Det løste desverre ikke mitt problem, så det blir IBAS neste. Lenke til kommentar
stkongsv Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Interessant... Jeg har fått en del mails i dag fra bla. Seagate, som bare avviser bytting av elektronikk (bombe) og henviser til sitt garanti-senter for en ny disk. Men også fra et selskap i england som selger kretskort til harddisker (www.ultratec.co.uk), og de påstår det skal funke når man har eksakt samme modell og partnumber, etc... Dessverre hadde de ikke min type inne i øyeblikket. loxus: Den disken som du prøvde å bytte kortet over fra (FW: 8.01), hvilket Part-number har du på den? Er jo iallefall samme bios som på disken som røk hos meg. Om andre data'er stemmer, er du villig til å låne/selge dette kortet til meg så jeg kan prøve å få berget mine data? Ibas er nok altfor dyrt for meg.... Og hvor finner du det +AMP 84xxx... nummeret? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Kretskortet må komme fra en identiske disker, og da fungerer det. Det er da billigere å kjøpe en ny disk og bytte kretskort, enn å sende den inn til noen som gjenoppretter data. Jeg har byttet kort selv på en Maxtor One Touch II 300GB, og det fungerte utmerket bra! Endret 11. oktober 2005 av anth Lenke til kommentar
fullest.no Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Er ikke så viktig at fw, config versjoner osv er det samme på diskene, fordi alt dette ligger jo i kretskortet... selve disken er jo helt identisk Hvor står PART-nummeret? Model: ST380011A S/N: 5JVQ678A P/N: 9W2003-371 HDA P/N: 100316339 Config: D8J-02 FW: 8.01 Date Code: 06084 +AMP tingen står på på det brune rundt kontaktene på kretskortet. Lenke til kommentar
fullest.no Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 3.500,- for analyse hos IBAS, det var billig ;P 15.000 -> 40.000 for å redde dataen... jaja, stakkars kunde. Lenke til kommentar
stkongsv Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Det er kanskje ikke så nøye for din del, siden kunden betaler, men det fins folk som gjør datarecovery for en brøkdel av de prisene som Ibas tar. De fikser nok ikke slike worst-case scenarioer som IBAS gjør (brann, saltvann, etc) men enklere saker går helt fint. Om ikke jeg får tak i rett kretskort, så sender jeg iallefall min disk til USA eller India, der man kan få det gjort ganske rimelig... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 3.500,- for analyse hos IBAS, det var billig ;P 15.000 -> 40.000 for å redde dataen... jaja, stakkars kunde. Kanskje han da lærer at viktige data tar man backup av :!: Ouch, 40.000 kr, mange harddisker det og backup matriell sånn ellers. Lenke til kommentar
phax Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 far min sin maxtor disk døde nylig, han hadde selvsagt null backup... så jeg bestillte en ny likens disk, kjøpte meg et torx skrujern som passa, bytta kretskort på 2 min og vips så var disken så god som ny. null problem.. sålenge disken ikke er så gammel at man ikke klarer oppdrive ny så er det ikke no trøbbel. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Det er kanskje ikke så nøye for din del, siden kunden betaler, men det fins folk som gjør datarecovery for en brøkdel av de prisene som Ibas tar. De fikser nok ikke slike worst-case scenarioer som IBAS gjør (brann, saltvann, etc) men enklere saker går helt fint. Om ikke jeg får tak i rett kretskort, så sender jeg iallefall min disk til USA eller India, der man kan få det gjort ganske rimelig... Det IBAS ikke klarer å hente ut informasjon av, tror jeg ingen klarer å få informasjon ut av. Helt ville de folka der, har i hvertfall en verdifull kompetanse som man kan tjene lette penger på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå