Gå til innhold

Mistet 6gb etter windowsreinstallasjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bruker en WD Raptor som systemdisk og den har jeg partisjonert på følgende måte; 10gb system og 26gb andre ting. For ei uke siden måtte jeg reinstallere windowsen da jeg fikk total kræsj.

Da valgte jeg å ikke formattere systemdisken fordi jeg ville ha de tingene som lå på minedokumenter. Alt gikk vel og installerte og oppdaterte windows. Alt virker som det skal foruten at jeg mangler 6gb på systempartisjonen. Hvordan får jeg tak i de tapte gigabytene?

PS: Usikker på jeg postet riktig her siden dette er en blanding mellom windowsproblem og lagringsmedium :hmm:

Endret av Daemonifuge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær mer presis. Hva vil det si at du du mangler 6 GB på systempartisjonen? at partisjonen er på 6 GB mindre eller at du mangler 6GB ledig plass på partisjonen?

Å reinnstallere Windows over en eksisterende versjon er en klassisk dårlige ide. Start med å skjekk at dine gamle windows-mapper ikke skjulte og slett det du ikke trenger.

En bedre løsning ville vært å kopiere dokumentene dine over på den andre partisjonen (aldri lagre viktige ting på systempartisjonen) og formater/reinstaller windows.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg var litt uspesifikk. Det jeg mente at jeg manglet 6gb er at jeg har installert ca 3gb av programvare på systempartisjonen(inkl windows) og det jeg har ledig nå er bare 1gb. Det vil si at jeg mangler 6gb. Har lett overalt inne på C: og jeg finner ingenting som opptar plass. Har markert alt inne der og det står at det er bare 3gb.

Så jeg antar noe ligger skjult fra forrige installasjon. Håper virkelig at jeg slipper å ta en reinstallasjon. Det må da finnes et program som finner slike "feil" på disken og retter på dem.

Lenke til kommentar

pagefile.sys er den såkalte swapfila/virtuelt minne. Dette har eksistert siden Windows 95 (men har heldigvis blitt bedre med årene). Fant dette på første forsøk med Google:

General Information -

The page file is a special file used by windows for holding temporary data which is swapped in and out of physical memory in order to provide a larger virtual memory set.

The file name is pagefile.sys and it is created during setup in the Root of the boot drive as a hidden file. It will not show up on an Explorer file listing unless you toggle off the "Hide system Files" option. In its default state it should be approximately 1.5 times the system RAM.

Here are some tips on optimizing the use of pagefile.sys file...

* Avoid having the page file on the same drive as the system files

* Don't place pagefiles on multiple partitions of the same physical hard drive.

* Don't put pagefiles on mirrored or RAID-5 partitions

hiberfil.sys blir opprettet når du benytter deg av funksjonen "Hibernate" (bruker engelsk versjon, tror dette heter "Dvalemodus" på norsk?). Denne filen vil være like stor som minnet ditt, fordi det er en "minnedump". Når du "skrur av" PC'en på denne måtet, blir minnet skrevet til disken. Når du starter igjen, vice versa. Du kan trygt slette denne filen. Ønsker du ikke denne funksjonen, kan den slås av under Power Options/Strømstyring i Kontrollpanelet.

Konklusjon:

.sys=Systemfiler :p

Håper dette hjalp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...