Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvor lang kan tp-kabelen være før det bli motstand

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor lang tp-kabelen kan vær før det blir "forsinkelser". Jeg og noen kompisser skal arrangere lan, og vi skal strekke tp-kabel fra huset til den eine kompissen min for og få internett, han bor ca 120 meter i fra der vi skal ha lan.

Noen som vet hvor lang tp-kabelen skal være for at det blir "motstand" i den ? Altså for at linja blir tregere osv ?

Tusen takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vanlig cat 5 tp kabel vil jeg tro kan bli vanskelig å få til å funke på over 120 meter med en vanlig hub/switch, spesielt med så lite tverrsnitt på lederne. Men det er bare å prøve egentlig, blir kanskje masse packet kræsj, som gjør at det blir effektivt treigere hvis det skjer hele tiden. Du ender kanskje opp med cat 3 kvalitet, og det er jo 10mbit, du har vel ikke særlig raskere internett enn det vel?

Lenke til kommentar

Det er alltid motstand i en kabel..

Når det kommer til maks lengde så er CAT5 spesifisert til 100M. Å få det til å fungere over lenger avstander enn det er sjelden et problem. Man må, som andre har påpekt muligens skru ned hastigheten noe.

120 meter bør ikke by på problemer ettersom CAT5-standarden garanterer for 100.

Lenke til kommentar

finnes ett trixs hvis du skal ha link opp mot ca 200m (du må kun lodde og litt sånnt)

du må bare lodde vekk den spolen som strå før rj45 pluggen (den svarte klossen)

det er en skile mini trafo. den er for og hindre at chip'en skal brenne opp, så se opp for den brenner fort opp hvis du gjør det.

normalt funker det trixse fint opp til 170-200m på 10mbit.

et trix til er og jorde pinn: 4,5,7,8 da kan du og få bedre signal.

eller bare kjøre gammelt coax netverk, med tykk coax. da kan du fint strekke 1500m og kjent som 10baseT5

Endret av ranvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...