havar Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Jeg har fått med meg at Pentium M prosessorene utvikler mindre varme enn en ordinær P4 prosessor, men er det såpass at den kan brukes i en stasjonær PC, med en eller annen form for passiv kjøling? Jeg tenker på f.eks kun kjøleribbe, uten vifte? Jeg vet det fins noen digre passive kjølere, men jeg tenker her på en mer ordinær sak. Noen som har erfaringer de vil dele? Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 er nok en grunn til at det er vifte på de vanlige små kjøleribbene... men om du har masse vifter i kabinettet skulle det vel funke på en eller anen måte. Lenke til kommentar
havar Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 er nok en grunn til at det er vifte på de vanlige små kjøleribbene... men om du har masse vifter i kabinettet skulle det vel funke på en eller anen måte. Jepp. I en laptop kjøles CPUen med en minimal kjøler og en veps av en vifte. Det jeg funderer på er en normal kjøler (Socket 478), men uten viften... Noen som har prøvd? Jeg kommer til å prøve ASAP, må bare "snuble" over prosessor og kjøler. Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Vet dere om det finnes noen mulighet for å kjøle en laptop vha et kaldt teppe eller lignende som man kan legge under laptopen? Min laptop klokker seg typisk ned i krevende spill - noen ganger ned til 200Mhz!, så jeg har prøvd diverse ting, og det mest effektive har vist seg å være å legge et par sånne fryseposer eller hva de kalles - de harde mursteinene fylt med vann som man har i fryseren - under laptop'en. Og bytte disse når de blir for varme. Burde finnes et teppe man kan ha i fryseren og så legge under laptop'en for å holde den kald helt til teppet smelter - hvorpå man kan bytte teppet med et nytt et og legge det forrige tilbake i fryseren. Og nei, jeg vil ikke skru opp laptop'en, koble til vannkjøling, sette meg ut i snøen, eller andre krevende ting. Keep it simple. (Håper ikke dette var alt for off-topic) Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Ikke noe problem å kjøle en p-m med passiv kjøler. Jeg brukte det på en XP 2500+, som er myye varmere! Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 (endret) du siste ot-fyr: det finnes jo små "brett" med to små vifter på som kjøler ned laptop, vet dog ikke hvor stor effekt disse har... denne for eksempel edit: eller denne. Endret 25. oktober 2005 av jalejale Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Vet dere om det finnes noen mulighet for å kjøle en laptop vha et kaldt teppe eller lignende som man kan legge under laptopen? Min laptop klokker seg typisk ned i krevende spill - noen ganger ned til 200Mhz!, så jeg har prøvd diverse ting, og det mest effektive har vist seg å være å legge et par sånne fryseposer eller hva de kalles - de harde mursteinene fylt med vann som man har i fryseren - under laptop'en. Og bytte disse når de blir for varme. Burde finnes et teppe man kan ha i fryseren og så legge under laptop'en for å holde den kald helt til teppet smelter - hvorpå man kan bytte teppet med et nytt et og legge det forrige tilbake i fryseren. Og nei, jeg vil ikke skru opp laptop'en, koble til vannkjøling, sette meg ut i snøen, eller andre krevende ting. Keep it simple. (Håper ikke dette var alt for off-topic) 5059065[/snapback] Du må passe på at ingen ting blokkerer for viften som drar inn luft fra undersiden, f.eks unngå å ligge med laptopen på dyna, på lårene og slike ting. Underlaget skal helst være så flatt som mulig. Så ut som en fiffig løsning det brettet der.. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 jeg vet det høres teit ut, men jeg har faktisk brent med på lårene av å sitte med en laptop for lenge... var på lan, også funket ikke maskinen min helt, så jeg lånte en laptop, så satt vi å spille og jeg hadde det på låret, og sånn var det... Lenke til kommentar
bengh Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Hvis du bruker en stille CPU vifte som normalt går på 2500 og i tillegg benytter Speedfan for å regulere hastigheten på denne og kabinett viftene får du en stille PC som du nesten ikke hører til vanlig bruk og som har god nok kjøling når du gamer. Har selv en XP-M 35W og den trenger kjøling så jeg tror ikke du klarer deg helt uten CPU vifte. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Joda, man kan klare seg uten vifte, men det kommer an på hvilken pentium-m man har. Om man har en som lar seg undervolte mye så skal det gå fint, har sett folk som bare har brukt kjøleribben. Det var tross alt en 2.13GHz p-m som kjørte på 1.7 GHz og lavest mulig stabil spenning. Er jo bare å prøve, start langt nede og gå gradvis oppover samtidig som du følger med på temperaturen. Kom med bilder om det funger fint da Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 hvilkrn kjøler tenker du å bruke? http://www.thermaltake.com/images/coolers/...nlargedView.jpg http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=47482 Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 De der er basert på heatpipe, så de funker dårlig på p-m siden den ikke blir noe særlig varm. Går jo an å bruke den som følger med s-479 adapteret.. Evnt en litt større en Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå