Beeee183 Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Er klar over at det sikkert er et par hundre poster om akkuratt dette fra før. Så gjør ikke noe om dere poster link til en lignende post i svaret. Men hvertfall: jeg har en pc med 166 mhz og 75 mb ram som jeg skulle instalere debian på. Men jeg har støtt på et problem=). når jeg prøver å installere driveren til nettverkkortet (belkin F5D5000),kommer det opp "installation failed". Noen som veit hva som kan være galt? fant heller ikke helt en passende driver å bruke, men leste et sted at jeg kunne bruke 8139too eller rtl8139. Har veldig lite erfaring med linux, så prøv å forklar så jeg forstår litt hvertfall . takker på forhånd for alle svar. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Er klar over at det sikkert er et par hundre poster om akkuratt dette fra før. Så gjør ikke noe om dere poster link til en lignende post i svaret. Men hvertfall: jeg har en pc med 166 mhz og 75 mb ram som jeg skulle instalere debian på. Men jeg har støtt på et problem=). når jeg prøver å installere driveren til nettverkkortet (belkin F5D5000),kommer det opp "installation failed". Noen som veit hva som kan være galt? fant heller ikke helt en passende driver å bruke, men leste et sted at jeg kunne bruke 8139too eller rtl8139. Har veldig lite erfaring med linux, så prøv å forklar så jeg forstår litt hvertfall . takker på forhånd for alle svar. Å installere moduler under installasjonen kan du bare glemme først som sist. Etter mine erfaringer er ikke installasjonsprogrammet helt pålitelig. Hovedsaken er at du får systemet opp til å stå på egne ben, dvs. forbi den første omstarten. Moduler gjør det mulig å "sette inn" kode i kjernen, i sanntid. I ditt tilfelle er dette snakk om en driver til et nettverkskort. Hvis du vil sette inn modulen rtl8139, skriver du rett og slett modprobe rtl8139 i skallet. Du må selvsagt være root for å gjøre dette. Noen moduler tillater eller krever at du skriver opsjoner etter modulnavnet gitt til modprobe. Heldigvis er dette nesten aldri nødvendig. Etter at du har "modprobet" de nødvendige modulene er sjansen stor for at nettverkskortet ditt er klart til bruk. Hvis du ser på slutten av teksten kommandoen dmesg gir deg, vil du forhåpentligvis se at nettverkskortet ditt har blitt gjenkjent og tildelt et enhetsnavn. Hvis det er et vanlig ethernet-kort vil enhetsnavnet som oftest bli ethX, hvor X er et stigende tall. Hvis det er ditt eneste nettverkskort, vil dette bli eth0. Lenke til kommentar
Beeee183 Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Jeg prøvde "modprobe trl8139" som root, men det eneste som kommer er "device og reource busy. Hint insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including inva,lid IO or irq parameters" også masse rart som det står failed bak.. Men er langt i fra sikker på om jeg har den riktige driveren i det heletatt... Også skjønte jeg ikke mye av pci/pnp greiene i bios, kan det hende at nettverkkortet er disabled? Endret 11. oktober 2005 av Beeee183 Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Jeg prøvde "modprobe trl8139" som root, men det eneste som kommer er "device og reource busy. Hint insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including inva,lid IO or irq parameters" også masse rart som det står failed bak.. Men er langt i fra sikker på om jeg har den riktige driveren i det heletatt... Også skjønte jeg ikke mye av pci/pnp greiene i bios, kan det hende at nettverkkortet er disabled? har du prøvd en "live" GNU/Linux distro som f.eks Knoppix? Hvis nettverkskortet ditt blir detektert derfra kan du finne ut hvilken modul som blir brukt. Kan du forresten poste resultatet kommandoen uname -r gir deg? Endret 11. oktober 2005 av Manuel Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Prøv: modprobe 8139too Men det burde vore fiksa automagisk. Hugs at du kan installere Debian med ein 2.6-kjerne med å skrive "linux26" ved bootprompten. Lenke til kommentar
Beeee183 Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) uname -r: 2.2.20-idepci btw: etter å ha bytta pci slot fant jeg faktisk kortet på lspci(veit ikke om det har noe å si) men modprobe fungerer fortsatt ikke, skal prøve å teste med knoppix for å se om jeg har prøvd å installere feil module. Endret 11. oktober 2005 av Beeee183 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 uname -r: 2.2.20-idepci laster ned knoppix nå... Hæ? Gamal versjon av Debian eller? Last ned Sarge. Lenke til kommentar
Beeee183 Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 tror nok det er en gammel versjon av debian, så jeg laster ned en ny nå. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Link til Sarge netinstall: http://cdimage.debian.org/debian-cd/3.1_r0...386-netinst.iso Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 2.2.20 er en gammel kjerne. Det er vel Debian Woody 3.0 eller noe. Du kan fint oppgradere til sid eller sarge, men terskelen vil være veldig høy for en som ikke har brukt GNU/Linux før. Følg rådet til objorkum og last ned netinstalleren til sarge. Hvis du vil ha den ferskeste programvaren kan du oppgradere til sid (etter at du har fått en oppegående installasjon av sarge), men dette kan også by på uventede problemer Lenke til kommentar
Beeee183 Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 men vil netinstallen funke hvis jeg ikke får nettverkskortet til å fungere? Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 men vil netinstallen funke hvis jeg ikke får nettverkskortet til å fungere? Blir litt vanskelig det Installer Debian som normalt med CD'ene og ta for deg nettverksproblemet når Debian er installert. Lenke til kommentar
Beeee183 Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Nå fant jeg hvertfall ut at jeg skal bruke RTL8139.C driveren som følger med, eller som er på cden til nettverkskortet. linux manualen hvis den er nødvendig / sier noen noe. Endret 11. oktober 2005 av Beeee183 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Tippar at nyaste Debian finn nettverkskortet ditt, eg. Prøv. Endret 11. oktober 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Beeee183 Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) fikk ikke installert noen driver med netinst greiene, så jeg sitter nå og installerer med hele saken. gikk ikke å installere driveren nå heller men skal se etter installasjonen er ferdig. Nå prøvde jeg å installere nettverkskortet akkuratt som det stod, men det kommer opp evig mange error når jeg kjører ./trans (hvis noen har lest). kommer at mappe ikke finnes osv. hva skal jeg gjøre / hva tror dere? sånn som det ser ut for meg støtter den ikke debian eller noe rart?(har ikke grønske på hva jeg snakker om) Da tenkte jeg at jeg skulle prøve å sette den opp på slackware(har bittelitt erfaring på det). Men kan jeg bruke samme programmer på slackware som på debian? Endret 11. oktober 2005 av Beeee183 Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Du kan bruke de samme programmene ja. Men.. øøøh. Du skal da ikke trenge å løfte en finger for at realtek-baserte kort skal funke. Jeg har aldri trengt å velge noe som helst av drivere under installasjon av Debian. Og ja, jeg har en drøss 8139too-baserte kort. Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Da tenkte jeg at jeg skulle prøve å sette den opp på slackware(har bittelitt erfaring på det). Men kan jeg bruke samme programmer på slackware som på debian? Alle distroer har det samme utvalget av pakker/programmer (men noe har flere en andre). Du kan ikke bruke deb's i Slackware. Er egentlig rart at du ikke får kortet til å fungere. Skal for det meste være plug & play. Kan du gi oss output av lspci? Lenke til kommentar
Beeee183 Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Du kan bruke de samme programmene ja. Men.. øøøh. Du skal da ikke trenge å løfte en finger for at realtek-baserte kort skal funke. Jeg har aldri trengt å velge noe som helst av drivere under installasjon av Debian. Og ja, jeg har en drøss 8139too-baserte kort. da veit jeg hvertfall at det skal gå... Men når jeg starter opp, står det hvertfallinput failed på noe som går fort forbi.. lspci 0000:00:00.0 host bridge: intel corp. 430tx - 82439YX mtxc(rev01) 0000:00:07.0 ISA bridge: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 ISA (rev 01) 0000:00:07.1 IDE interface: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 IDE (rev01) 0000:00:07.2 USB controller: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 USB (rev01) 0000:00:07.3 Bridge: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 ACPI (rev01) 0000:00:0e.0 Ethernet controller: gammagraphz, inc.: Unkown device 0200 (rev08) 0000:00:0f.0 Multimedia audio controller:creatice labs SB Live! EMU10k1 (rev06) 0000:00:0f.1 Input device controller: Creative labs SB Live! MIDI/game Port (rev06) 0000:00:11.0 VGA compitable controller: ATI Technologies Inc 264VT[Mach64 VT] (rev 40) Kan godt hende det har lurt seg inn en skrivefeil der Endret 12. oktober 2005 av Beeee183 Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 0000:00:0e.0 Ethernet controller: gammagraphz, inc.: Unkown device 0200 (rev08) Sikker på at du ikke har bomma litt der? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå