DRL Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Hei hei Ettersom min trofaste bærbare er blitt litt for treig til å spille på, tenkte jeg å bytte over til en stasjonær PC. Dog har jeg ikke fulgt med på noe hardware på flere år, så jeg trenger litt hjelp Tanken bak maskinen er at jeg skal kunne spille dagens (og morgendagens) spill uten problemer, samtidig som jeg kan smekke inn et skjermkort til hvis jeg trenger det etterhvert og kanskje skifte over til dobbeltkjerne cpu (derfor SLI og nforce4). Jeg kommer nok ikke til å overklokke maskinen, så jeg trenger ikke noen harde kjølegreier eller superminne. Støy klarer jeg meg funt uten dog, så om dere kan gi meg noen tips her blir jeg veldig takknemlig Budsjett i utgangspunktet: 14.000 inkl alt. Har satt sammen en foreløpig liste, men regner med å forandre på den etterhvert CPU: AMD Athlon 64 3500+ (Venice) Hovedkort: ASUS A8N-SLI Premium Ram: TwinMOS Dual-Channel Kit DDR400 1024 MB (2x512) X2 Skjermkort: Point Of View GeForce 7800 GT Skjerm: Samsung Syncmaster 730BF Mus: Logitech G5 Harddisk: Maxtor DiamondMax 10 250 GB S-ATA Case: Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Strømforsyning DVD-ting: Nec ND-3540A CPU-kjøler: ? Skjermkortet er på ukens tilbud på netshop, så jeg tenkte å bestille derfra. De har dog ikke det kabinettet jeg så på, så jeg kommer nok til å bestille fra to steder. Jeg tenkte på komplett som nr2 siden de har dette samt at de er billigere enn netshop på harddisk og minne. Ram; her ville jeg egentlig ha 2GB, men fant ikke noen pakker med 2x1024 som hadde rimelig greie timings (cl2,5 eller noe i den duren). Er det noe stor forskjell på 2x1024 og 4x512? Vil det være mye å hente på å velge litt dyrere minne? CPU-kjøler er jeg usikker på.. tenkte i utgangspunktet på en av de flotte Zalman-kjølerne (CNPS7700-AlCu f.eks) eller Thermaltake's Big Typhoon, men er usikker på om disse passer med hovedkortet og kassen? Passer Big Typhoon til socket 939 forresten? Den kom opp under HW's sortering på 939, men står ikke at den er kompatibel med annet enn Socket 478 og Socket 775 på komplett.no.. Vil bare ha en stille kjøler som gjør jobben sin uten å rope på meg hele tiden For den saks skyld, valg av HK er ikke satt i stein, så om dere har noen gode forslag (helst med sli) så tar jeg gjerne imot Går jo an å skifte ut en evt vifte med en sånn zalman chipsetkjøler? Hmm, ble en lang post, håper dere orker å lese gjennom og gi meg noen tips.. På forhånd takk! Mvh Andreas Lenke til kommentar
DRL Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Lurte forresten også på om standard-kjøleren som følger med i Boxed CPU-pakken bråker veldig? Sonata2 kabinettet har jo en egen luftekanal som fører ut fra cpu'en, så spørs vel om det passer med noe annet.. noen som vet noe om dette? Hvis noen har noen anbefalinger til et annet bra kabinett, og evt psu, så tar jeg imot dette med takk Edit: så noen anbefalte denne cpu-kjøleren i en annen tråd.. erfaringer? Så også at OCZ 2048 MB Dual Channel Platinum Edition PC3200 (2x1024 MB) ble anbefalt.. merker en noe forskjell i ytelse? Skal som sagt ikke overklokke.. Ahh, så mye å velge mellom :!: Endret 11. oktober 2005 av DRL Lenke til kommentar
meeg Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Det ser veldig bra ut dette, men jeg ville (som du også nevner) lagt litt mer i noen gode rambrikker. OCZ og Corsair har bra brikker også i value serien. Hardisken du har valgt er ikke den mest stillegående, anbefaler Samsung og Hitatch SATA disker. Kabinett er mye smak og behag, men en god strømforsyning har mye å si for stabiliteten på maskinen. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Strømforsyning: Noen gode merker på strømforsyning? Er det bra å ha for stor strømforsyning? Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) hiper, fortron source, bzerk mist feks er alle gode psu merker som er av kvalitet. Vil tippe en 450-500w strømforsyning til ditt bruk vil være godt nok Endret 11. oktober 2005 av ducmaster Lenke til kommentar
Grant_Lee Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Hei, Jeg er nå blitt fortalt at en AMD 3700+ er en bedre prosessor. Den har mer Level 2 Cache, og er vistnok en mer "moderne" og ikke minst kjøligere prosessor. Koster ikke så allverdens mye mer. Det finnes sikkert noen på forumet her som kan komme med litt mer utfyllende/korrigerende info. Jeg vurderte selv å kjøpe Zalman CPU kjøleren du refererte til, men når jeg fikk se den i levende live ombestemte jeg meg. Den var rett og slett enormt stor, og jeg hadde ingen forhåpninger om å få den inn i mitt relativt standard midi-tower (3R System 101A). Jeg endte opp med å kjøpe en Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC. Har ikke fått testet den enda, så jeg vet dog ikke hvor bra den er. En fordel med denne var at den passet rett inn i "bracketen" som allrede stod på hovedkortet slik at jeg slapp å demontere alt... Disse RAM brikkene fra Corsair med CL2 synes jeg er et greit kjøp. Dersom du kjøper et HK med vifte på brikkesettet så kan det være fornuftig å kjøpe en slik Zalman passiv kjøler. En skal dog passe på at den ikke kommer i for stor konflikt med f. eks. skjermkortet. I mitt tilfelle måtte jeg klippe av en del pinner på Zalman kjøleren, men det ser ikke ut til å ha påvirket kjølingen i noen særlig grad. Mvh. Grant_Lee Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) yupp gå for 3700'en du er klokket samme hastighet som 3500'en men har som du sier selv 1 mb L2 cache. Og hvis du senere synes ting går litt tregt så er vertfall den prosessoren GANSKE så klokkbar, har hørt at den går opp i 2.6gig med stock vifte og nei-du kommer neppe til å merke noe særlig forskjell ifra ram brikkene hvis du ikke oc'er dem. men jo lavere timings du finner,desto bedre. Desuten er det jo alltids bra med litt kvalitets minne, dem holder lengre og feks flere ocz, kingston og corsair ram er det livstidsgaranti på Endret 11. oktober 2005 av ducmaster Lenke til kommentar
DRL Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Takker for svar! Tror nok kanskje jeg blir å gå for OCZ sine brikker (2x1024mb) ja. Når det gjelder strømforsyning så kommer det visst en stillegående 450w psu med det sonata2-kabinettet, så det skulle vel holde.. det var litt av grunnen til at jeg valgte det, siden det var billig men med god psu. Er det noen som har det kabinettet og som kan skrive litt om sine erfaringer med det? Tror jeg så en plass at det kunne bli varmt for disken.. Når det gjelder disken er jeg ganske usikker. Vil egentlig ha en som er litt kjapp (har en 5400rpm på lappisen, og den er treeeeig...), så jeg tenkte på en med 16mb cache. Er det forresten noe merkbar forskjell på 8 og 16? Lenke til kommentar
DRL Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Ah, jeg er for treig å skrive svar Iik, samme bilde som jeg har jo, Grant_Lee Skal sette meg ned og gå gjennom alle forslagene når jeg kommer hjem, og se hvordan det ser ut Tenker det blir bestilling i løpet av uka. Takker igjen for svar, og er det noen flere som har forslag så kom gjerne med dem. Ser forresten at komplett har senket prisene på gainward-skjermkortet sitt. Er det noe stor forskjell på det og PoV? Har hørt noen rykter om at det kanskje kan bråke litt, men er mer stabilt? Lenke til kommentar
Grant_Lee Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Hei, Dersom støy er et issue, så hadde jeg vurdert å bytte ut kabinettviftene med f. eks. noen 120mm kvalitetsvifter (f. eks. Papst). Jeg hadde også seriøst vurdert en vifteløs strømforsyning. Har selv Silverstone ST30NF 300W. Et alternativ kan jo være f. eks. MIST sine vifter, eller en eller annen som har 120mm vifte. Har også god erfaring med skjermkort kjøleren i fra Zalman. Grant_Lee Endret 11. oktober 2005 av Grant_Lee Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 en kompis kjøpte det Gainward 7800gtx kortet forrige uke, jeg la ikke merke til mye bråk. Selvfølgelig var det jo litt da, men tror neppe du blir plaget. Ellers tror jeg kortene egentlig er ganske så like, er jo bygget på samme brikkesett ifra Nvidia Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) DRL: Når det gjelder kjøler har jeg Zalman CNPS7000-Cu i et Antec Sonata kabinett (forrige versjon). I og med at Antec Sonata II ikke er større er jeg redd det kan bli i trangeste laget til de kjølerene du viser til, avhengig av plassering av cpu på HK. Eneste mulighet er å sjekke f.eks, Zalman sine sider når det gjelder mål med mer. Men kjøleren min har minimalt lydnivå og holder min P4 2,6/2,9 på 44 - 45 grader når jeg ser på TV og spiller samtidig. Ikke de mest krevende spill, men krevende nok (Codename Panzers, Blitzkrieg etc). Har to skjermer. Jeg har også Antec orginal PSU. Både tester og egen erfaring sier meg at disse ikke står noe tilbake for mange av de PSU-ene som er nevnt ellers. Når det gjelder boxed vifte - har en server med AMD A64 3000+ "Venice", og et ASUS A8N-E HK, Hiper PSU og CoolerMaster kabinett. Bråker som et jetfly i forhold til P4 en. Valg av kabinett her er fordi dette gir mulighet til DVD-brenner, Tapestasjon og hotswapenhet med 4 disker (5 eksterne 5 1/2 plasser). Jeg er ellers svært godt fornøyd med kabinettet og hadde garantert kjøpet Sonata II dersom jeg skulle hatt nytt i dag. HD-temperatur blir noe høyere enn i en del andre kabinett, uten at det har skapt problem for meg. Løses enkelt med en 120 mm på rett plass. Opphenget gjør HD-ene utrolig stille. Endret 11. oktober 2005 av Bolson Lenke til kommentar
DRL Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Ok, nå har jeg gått over alle svarene (takk til dere alle!), og kommet opp med en ny handleliste. Liste over deler: AMD Athlon 64 3700+ "San Diego" ASUS A8N-SLI Premium OCZ 2048 MB Dual Channel Platinum Edition PC3200 (2x1024 MB) Point Of View GeForce 7800 GT Arctic Cooling Silencer 64 TC Maxtor DiamondMax 10 250 GB S-ATA Nec ND-3540A PAPST Vifte 120x120x25mm (16,5db) (kom ikke opp på prisguiden, 159,- på komplett) Antec Sonata II Samsung Syncmaster 730BF Logitech G5 Logitech DeLuxe PS2 Hvis jeg bestiller fra Netshop og Komplett kommer det hele på ca 15k, pluss litt i frakt.. ikke uhyrlig det, tror maskinen skal bli bra jeg Om dere har noen siste innspill tar jeg gjerne imot det, bestiller som sagt i løpet av uka. Tusen takk til alle som har bidratt! Mvh Andreas Lenke til kommentar
Grant_Lee Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Ser at du har valgt Maxtor DiamondMax 10 250 GB S-ATA. Ifølge PC Worlds nye HDD test så er Samsung Spinpoint P120S 250GB S-ATA II et bedre valg... Kanskje noe å tenke på? Grant_Lee Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 (endret) Er så enig med Grant Lee. Har en 250 gig samsung samme type som han anbefaler og den er verd hver eneste krone jeg betalte for den. Lager null lyd (litt selvfølgelig) og er mer enn rask for mitt bruk (spiller veldig mye). Men hvis du absolutt på død og liv må ha en kjøp OS hdd så kjøp cheetah hddene. På kjøling ville jeg og ha sett på en av Zalman viftene eller hvis du har plass i kabinettet vurdere en passive kjøler. Har selv en Schyte Ninja cpu kjøler, og den kjøler bedre enn stock kjøleren selv uten vifte. Har selv og 3700+'en og der ligger jeg på rundt 28 idle og 38 load uten oc... Med 2,6 ghz OC ligger jeg på rundt 38 idle og noen og 40 load. Og alt dette er uten vifte. Endret 13. oktober 2005 av Lolliken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå