Gå til innhold

MSI K8N Platinium, er det noe tess?

_dAwn_

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe overnevnte hovedkort og en Athlon 64 3200 prosessor å sette på dette kortet. Er det en god match og eventuelt noe jeg kan ha glede av i god tid framover? Tenker da på BF2 og det nye rollespillet som kommer om noen måneder som heter Oblivion.

Et annet spm er. Jeg har en prosessor som heter 2400+ nå. Den kjører på 2000 MHz. Og jeg ser denne prosessoren kjører på det samme. Men det er en vesentlig forskjell... Er litt blank der.

Har et Radeon 9800 pro skjermkort. Vil dette være den hemmende faktoren nå, for meg? Vil det lønne seg å kjøpe feks et Radeon X800Gt 256 ram for ca 13-1400 penger? Eller er det bortkastet?

Har tenkt å bruke noe gammel ram. Vil dette være hemmende, eller kan det lønne seg å kjøpe Crucial PC3200 Cl3 ram?

Er en stund siden jeg har oppgradert. Så det som kommer i hovedsak er Hovedkort og prosessor. Ellers andre tips mottas med takk. Men må ikke overskride prisen på de komponentene jeg har nevnt her. +/- noen 100 lapper er overkommelig da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MSI K8N Platinium er et meget godt HK. Men det er en del valg en burde vite

om før en velger dette kortet. Et av valgene er skjermkort, Radeon X800Gt 256

er et utmerket kort som nok aldri vil kunne brukes på et MSI K8N Platinium HK.

Grunnen er AGP, en utdøende buss type. Det nye er PCI-e, som skal gi liv

til våre skjermer. ( hører du oivind_dahle ) Dermed er GeForce 6800 Ultra

det beste kortet du kan ha i maskinen. Kansje dette blir ditt nye skjermkort ?

Prosessor, les denne testen. Kansje din neste CPU

er en AMD Sempron 3300+ ? Ram må du ha men ikke nødvendivis noe dyrt,

denne holder lenge.

Nå var du sparsom med å fortelle oss hvor mye penger du ville bruke, men

det som koster litt i dette oppsettet er skjermkortet.

NB ! Kjøp en eller to nye harddisker, det vil bety en del for ytelsen.

PS Du vil sikkert få høre at S754 ikke er fremtidsrettet nok, ikke hør på dem.

Endret av Targa_PC
Lenke til kommentar

Hehe... s754 var en forbigående sokkel... i og med du skal kjøpe nytt nå ville jeg aldri kjøpt s754.

- Se f.eks hos komplett; kun sempron å få til s754

- AMD64 beregnet for s754 fås kun i 130nm utg (mener jeg) og trekker mer strøm på 12-V linjen, utvikler mer varme og dermed mer støy

- Dobble minnekanaler er kjekt å ha!

- s754 cpu'er klokker dårligere.

- ryker CPU'en eller du vil oppgradere kan du glemme det

- mer?

Finnes nok av gode AGP kort;

Chip Memory DX Generation Chipclock Memoryclock Buswidth P-Pipes

NVIDIA Cards

GeForce 6800 Ultra

GeForce 6800 GT

GeForce 6800

GeForce 6600 GT

ATI Cards

Radeon X850 XT PE

Radeon X850 XT

Radeon X800 XT

Radeon X800 Pro

Radeon X800 XL

... men de nyeste kommer kun som PCIe (7800, X1800 eller hva det het...)

Ikke hør på TargaPC er mitt tips... gå for s939!!

Lenke til kommentar

Hva var det jeg sa, ikke fremtidsrettet......

Dobble minnekanaler, du merker ikke om du har det eller ikke, sier de testene

jeg har lest. Ryker CPUen, har AMD planer som hjelper deg med en ny.

Men vi er enig om skjermkort. De nyest vil han ikke kunne bruke.

Lenke til kommentar

... samtidig som at 130nm suger omtrent to ampere mer på 12-V linjen, etter hva jeg husker -->mer varme, mer støy, dårligere klokking... etc.

Samt; trenger to ampere mer på PSU (12V-linjen) --> + 24W - kjipt om du allerede er i grenseland.

INGEN grunn til å ikke velge s939!

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Hmmm.... Sett litt rundt og er jo ikke å komme bort fra at det er forskjellige meninger ute å går. Men det er jo noe en må ta med i betraktningen og som krydrer "hverdagen". :yes:

Har sett litt rundt og fant ut, etter å lest testen, at denne prosessoren ser ok ut (AMD Athlon 64 3500 S939) og er en ok pris på ca 2000.-

Men så er spørsmålet hovedkortet, leste litt rundt og fant ut at dette kunne være noe (MSI K8N SLI Platinum) til den nette pris av ca 1200.-

Ram er kanskje ikke noe jeg strengt tatt trenger. Men tviler på at det jeg har er så veldig bra. Men så denne typen, som nevnt tidligere (Crucial Pc3200 CL3) for ca 1000.- Er den verdt å satse på?

Når det gjelder skjermkort, så kan jeg vel bruke det jeg nevnte i starten av tråden? Er det rett og slett ræva? Eller kan man bruke det ca 1-2 år før man får seg noe nytt? Eventuelt så tenker jeg å beholde mitt Radeon 9800pro et år til.

Ang HD så kommer jeg nok til å sette noen penger på dette også. Men det er nok ikke noe stor sak å finne seg noen. Tror også jeg kan bruke den gamle CPU vifta jeg har, som er bra.

Lenke til kommentar

Har MSI K8N Neo2 Pl. AMD 64 3000+ å OCZ Platinum El DDR400 Rev.2 (2x512) (1.650kr Å et Saphire 9800 pro... Systemet er fjellsatabilt... Kan kjøre BF2 helt ok... Å jeg tror ikke du kommer til å angre viss du bruker noen kroner xtra på rammen...

Lenke til kommentar

Ja det skal ikke være lett. Nå er det bare å samle litt kapital (går nok fort). Så er det å finne det utstyret man bestemmer seg for. Men er enda usikker... Men skjermkortet og ram venter jeg nok litt til med. Sansynligvis ikke så lenge. Men må jo prioritere pengebruken.... :nei:

Strømfosyningen jeg har er bra nok i lange tider enda. Brukte litt penger på edn når jeg kjøpte ny for 1 år siden. Så den blir ikke byttet før det trengs, og det er sikkert ikke på en stund enda. :yes:

Det er vel standart fester på disse HKene? Slik at jeg ikke trenger nytt kabinett....

En annen ting. Som nevnt går den gamle Cpuen på 2000 Mhz (Amd xp2400+). Hvorfor går ikke de nye prosessorene høyere i "hastighet"? Eller måles det på en annen måte. Lurte litt på det.... :blush:

Lenke til kommentar

Har mer eller mindre bestemt meg for dette:

- AMD Athlon 64 3500+

- MSI K8N SLI Platinum

Men det jeg lurer på, er dette vel anvendte penger? Eller er det noen andre ting som er like bra/vel så bra som jeg burde vurdere?

Er dette noe som jeg kan ha noen år fram i tid?

Og passer skjermkortet mitt på dette hovedkortet?

Kan jeg klokke noe med dette?

Lenke til kommentar

Da er svaret nei...

Og her er hva du bør kjøpe;

ASRock 939Dual-SATA2, ULi1695, Socket93

541,00

AMD Athlon64, 3700+, S939, BOX, San Dieg

2.238,00

2780,-

Tok en kraftigere CPU da du sparer på hovedkortet.

Hvorfor?

Hovedkortet kan brukes med ditt gamle skjermkort (type AGP) samt de feteste skjermkortene som kommer ut nå (kun PCIe)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...