*Magnus* Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Hei. Noe jeg har lurt på en stund.. hva er forskjellen på VISA og mastercard? begge kan du bruke i utlandet.. begge kan du handle over nett med, i butikken osv osv og allt dette.. men siden det er noe som heter VISA og mastercard må det jo bare være noe forskjell.. ellers kunne de jo ha holdt seg til eks VISA... Så.. er det noen som vet hva forskjellen mellom de er ? -takk Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Noen automater tar bare visse kort? Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 Noen automater tar bare visse kort? er det det som er forskjellen? og hva mener du med "automater" ? mini banker o.l ? eller? Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 for eksempel det ja. Har desverre ikke stor peiling på det med kort. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 (endret) Visa = debitkort mastercard = kredittkort Debitkort= Et debitkort er et kort som bruker penger du allerede har på konto. har du 300 kr, og bruker 400, kan du ikke betale. kredittkort = Dette er et kort som du kan betale med i kreditt. har du 300 kr og betaler for 400 kr får du 100 kr i kreditt som må betales tilbake innen en viss dato. har ofte skjedd at folk overtrekker kontoen på mastercard og ikke klarer å betale tilbake og så blir de fratatt hus og bil. Visa er det mest sikre og bruke. Foreldrene mine har et mastercard men de har sagt at de skal kun bruke det visst de vet at de trenger noe viktig og ikke har nok til å betale. Skjønner ? :!: Endret 10. oktober 2005 av zuco~ Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Visa = debitkortmastercard = kredittkort Debitkort= Et debitkort er et kort som bruker penger du allerede har på konto. har du 300 kr, og bruker 400, kan du ikke betale. kredittkort = Dette er et kort som du kan betale med i kreditt. har du 300 kr og betaler for 400 kr får du 100 kr i kreditt som må betales tilbake innen en viss dato. har ofte skjedd at folk overtrekker kontoen på mastercard og ikke klarer å betale tilbake og så blir de fratatt hus og bil. Visa er det mest sikre og bruke. Foreldrene mine har et mastercard men de har sagt at de skal kun bruke det visst de vet at de trenger noe viktig og ikke har nok til å betale. Skjønner ? :!: Tror da visa også har kredittgrenser til en viss grad.. Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 ser ut som om de er veldig like tekniske.. trur du kan overtrekke med visa og.. iallefall med visa electron.. Lenke til kommentar
Øyh Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Tror faktisk at det er Visa Electron som er kortet hvor man ikke kan bruke mer penger enn man ha rpå konto... Vanlig Visa og Mastercard har en på forhånd avtalt kredittgrense, tror maksen er 50 000,- Derfor er det Visa og Mastercard man kan handle med på nett, siden det da er sikret at pengene fins. Visa Electron er som regel på bankkort til folk under 18 år, som ennå ikke har lov til å ha kredittkort... Grunnen til at det fins både Visa og Mastercard er fordi det er 2 forskjellige selskaper som begge vil tjene penger Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Det er to forskjellige systemer og nettverk. Både VISA og Mastercard fins som både debetkort og kredittkort. VISA kan du bruke der det er merket for det, det samme med Mastercard. Praktisk sett er forskjellen således liten. Riktignok er det vanligere med kredittkort som benytter Mastercard, og debetkort via VISA i Norge, men det motsatte er slett ikke uvanlig eller umulig. Lenke til kommentar
lugah Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Er det ikke slik at når man bruker mastercard så får man bare regning etter en fastsatt dato hvor beløpet skal betales? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Om det er kredittkort stemmer det, men ikke om man har et debetkort som benytter seg av Mastercard-systemet. Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Har vanlig Visa kort, funker ikke som kreditt kort. Men Visa har også kreditt kort! Lenke til kommentar
Feh Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Jeg har hatt et kort med Visa Electron en stund nå. Det går an å overtrekke det, men kun i spesielle minibanker eller no. Man kan overtrekke så mye som står at man har "bokførst saldo" eller no. Det oppdateres ikke før et par dager etter du har hatt penger. Si at du bruker 1000 som er "disponibelt i kortet", venter en dag, så står det disponibelt = 0, men bokført saldo fortsatt er 1000. Er ikke helt sikker, jeg har hvertfall klart å overtrekke med inntill 700 kr. Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Jeg har både hatt VISA og MasterCard, man skal kunne overtrekke VISA, men da må du fikse det i banken tror jeg. Skal du kunne ha MasterCard må man kreditt vurderes. Jeg trives med MasterCard. Også er det gullfarget... Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 <------------ ikke kreditt verdig. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Har både Visa og MasterCard. Visakortet mitt er et debetkort hvilket betyr at det er tilknyttet kontoen min i DnB NOR, så hver gang jeg bruker det trekkes pengene fra kontoen min. MasterCardet derimot er det kreditt på, dvs. at jeg får en spesifisert regning en gang i mnd. Siden jeg reiser en del bruker jeg *kun* MasterCardet i utlandet da dette kortet er sikret mot svindel - dersom noen skulle ta MasterCardet mitt vil de aldri kunne røre pengene på brukskontoen. I tillegg får man gratis reiseforsikring og mye annet kos med MasterCard - spesielt kos er det når man roter bort iPod f.eks. Men, som noen har vært inne på; det er ikke alle som kan få MasterCard. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 PiRANhA ga en veldig god beskrivelse av forskjellene, det er bare et lite moment jeg føler for å legge til. Selskapet VISA har også kort som i utgangspunktet fungerer som rene kredittkort, altså impliserer ikke VISA-logoen at kortet nødvendigvis må være et debetkort, for de fleste vil et kredittkort fra VISA i praksis bety VISA Gold, selv om det også finnes diverse vesentlig mer ekslusive kort som ikke annonseres offentlig. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Om jeg ikke tar feil er MasterCard det store i USA, mens VISA er mer pop. i Europa.... Ingen kilde... bare noe jeg synes å ha langt bak i pappen. Btw: Husker jeg alltid kalte eVisa (Visa Electron) "muse visa". Synes det var knakende morsomt for 10-12 år siden.... nå virker det bare teit. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Visa = debitkortmastercard = kredittkort Debitkort= Et debitkort er et kort som bruker penger du allerede har på konto. har du 300 kr, og bruker 400, kan du ikke betale. kredittkort = Dette er et kort som du kan betale med i kreditt. har du 300 kr og betaler for 400 kr får du 100 kr i kreditt som må betales tilbake innen en viss dato. har ofte skjedd at folk overtrekker kontoen på mastercard og ikke klarer å betale tilbake og så blir de fratatt hus og bil. Visa er det mest sikre og bruke. Foreldrene mine har et mastercard men de har sagt at de skal kun bruke det visst de vet at de trenger noe viktig og ikke har nok til å betale. Skjønner ? :!: vi er da og et kreditkort , samme gjeldet mastercard , det er og et debidkort di er vell bare konkurerende selskaper begge fås med og utenkredit , men man må søke for og få kredit Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Hvor kan få MasterCard uten kreditt? Altså som et debetkort? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå