Gå til innhold

Er Debian en Gnome eller KDE-distro?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

thomas@arbeidsmaskin-kubuntulinux:~/nvu-1.0$ /home/thomas/nvu-1.0
bash: /home/thomas/nvu-1.0: is a directory
thomas@arbeidsmaskin-kubuntulinux:~/nvu-1.0$ ./nvu
./nvu-bin: error while loading shared libraries: libstdc++.so.5: cannot open shared object file: No such file or directory
thomas@arbeidsmaskin-kubuntulinux:~/nvu-1.0$   

Kom det. Var det slik du mente?

Lenke til kommentar

Jeg fikk det sånn halveis til. Men det ser ut som jeg kjører programmet fra innstallasjonmappen. Jeg finner det ikke i "start"-menyen heller.

Hvordan kan jeg jegøre at det legger seg der program normalt legger seg?

Prøvde også dette:

thomas@arbeidsmaskin-kubuntulinux:~/nvu-1.0$ cd /home/thomas/nvu-1.0
thomas@arbeidsmaskin-kubuntulinux:~/nvu-1.0$ ./nvu
thomas@arbeidsmaskin-kubuntulinux:~/nvu-1.0$ cd /home/thomas/nvu-1.0
thomas@arbeidsmaskin-kubuntulinux:~/nvu-1.0$ ./nvu-bin
./nvu-bin: error while loading shared libraries: libmozjs.so: cannot open shared object file: No such file or directory
thomas@arbeidsmaskin-kubuntulinux:~/nvu-1.0$

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Fordi jeg er newb :)

Jeg fikk programmet til å virke. Men det var med å trykke på skallskript-filen som heter nvu. Fant ikke nvu i startmenyen. Har derfor inntrykk av at jeg kun kjører filen fra innstallasjonsmappen utne å ha installert programmet i kubuntu. Når jeg installerte firefox kom f.eks. en snarvei i startmenyen, hvorfor gjør det ikke det med nvu og hvordan kan jeg installere det rett? SLik du sikkert har gjort det.

Hvorfor må jeg legge inn mozilla? Duger ikke firefox?

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Ehm, eg såg at du skreiv at du ikkje fann NVU i pakkesystemet. Det er ikkje sant. NVU ligg der, og det gjer jo alt mykje greiare.

Først må du legge til multiverse-repositoriet.

Les her:

http://ubuntuguide.org/#extrarepositories

Du bør bytte ut "gedit" med "kwrite", sidan du har KDE.

Som du ser, er poenget å fjerne # foran nokre linjer. Etter at du har gjort det, køyrer du "sudo apt-get update", som det står.

Etterpå kan du legge inn NVU med pakkesystemet.

Enten grafisk, eller "sudo apt-get install nvu". Då skal NVU kome i menyen også, reknar eg med, sidan slike pakkar ordnar med meny-oppføringar også.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvorfor jeg ikke kommer inn i kubuntu når jeg skriver brukernavn passord? Passordet failer...

har samme problemet, får ikke logget meg på i det hele tatt, er ganske så sikker på at jeg vet hva passordet og brukernavnet er. er det mulig å installere ubuntu uten å opprette rootpassord og / eller brukerpassord?
Lenke til kommentar
Ehm, eg såg at du skreiv at du ikkje fann NVU i pakkesystemet. Det er ikkje sant. NVU ligg der, og det gjer jo alt mykje greiare.

Først må du legge til multiverse-repositoriet.

Les her:

http://ubuntuguide.org/#extrarepositories

Du bør bytte ut "gedit" med "kwrite", sidan du har KDE.

Som du ser, er poenget å fjerne # foran nokre linjer. Etter at du har gjort det, køyrer du "sudo apt-get update", som det står.

Etterpå kan du legge inn NVU med pakkesystemet.

Enten grafisk, eller "sudo apt-get install nvu". Då skal NVU kome i menyen også, reknar eg med, sidan slike pakkar ordnar med meny-oppføringar også.

5006048[/snapback]

Innstallasjon av NVU med snarvei i startmenyen, i kategorien Utvikling og til og med er løst. Når jeg fikk til å oppdatere repositories, fant jeg nvu i pakkehåndereren.

Takk for hjelpen objorkum! :w00t::thumbup:

Lenke til kommentar

Det som skjer når jeg starter maskinen, er at jeg kommer inn i oppstartsbehandleren grub.

Kubuntu står øverst av valgene, mens windows xp står nederst på listen. Hvis jeg ikke velger hvilket os jeg skal logge inn på x antall sekunder, så starter maskinen opp med kubuntu.

Er det noe jeg kan gjøre fåt at det er windows man starter opp i hvis man ikke velger noe? Kan dere evt. fortelle meg hvordan?

Ønsker at det er xp som starter opp automatsik da det er flere brukere på maskinen som har brukerkontoer i xp og jeg kommer til å bruke xp til programmer som adobe creative suite og evt. spill.

Og hvordan skal jeg mounte en FAT32-partisjon som jeg ønsker å dele mellom kubuntu og windows?

Ønsker og gjerne å montere /home elller det som tilsvarer mine dokumenter i linux.

Er litt lite plass igjen på systempartisjonen til linux og jeg tenkte å bruke en FAT32-partisjon til mediefiler og dokumenter som kan være greie å kune nå og endre fra begge operativsystem.

Lenke til kommentar
Det som skjer når jeg starter maskinen, er at jeg kommer inn i oppstartsbehandleren grub.

Kubuntu står øverst av valgene, mens windows xp står nederst på listen. Hvis jeg ikke velger hvilket os jeg skal logge inn på x antall sekunder, så starter maskinen opp med kubuntu.

Er det noe jeg kan gjøre fåt at det er windows man starter opp i hvis man ikke velger noe? Kan dere evt. fortelle meg hvordan?

Ønsker at det er xp som starter opp automatsik da det er flere brukere på maskinen som har brukerkontoer i xp og jeg kommer til å bruke xp til programmer som adobe creative suite og evt. spill.

Og hvordan skal jeg mounte en FAT32-partisjon som jeg ønsker å dele mellom kubuntu og windows?

Ønsker og gjerne å montere /home elller det som tilsvarer mine dokumenter i linux.

Er litt lite plass igjen på systempartisjonen til linux og jeg tenkte å bruke en FAT32-partisjon til mediefiler og dokumenter som kan være greie å kune nå og endre fra begge operativsystem.

5010062[/snapback]

thomas@arbeidsmaskin-kubuntulinux:~$ sudo mkdir /media/windows
Password:
mkdir: kan ikke opprette katalog «/media/windows»: Filen eksisterer
thomas@arbeidsmaskin-kubuntulinux:~$ sudo mkdir /media/windows
mkdir: kan ikke opprette katalog «/media/windows»: Filen eksisterer
thomas@arbeidsmaskin-kubuntulinux:~$ sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_backup
thomas@arbeidsmaskin-kubuntulinux:~$ sudo gedit /etc/fstab

Var det som kom i konsoll. Hva har jeg gjort feil? Kan dere evt. vise meg step by step?

Ps. FAT32-partisjonen er: /dev/hda6 13378 14589 9735358+ b W95 FAT32

Og hva skal jeg egentlig redigere i GRUB-listen? Den er tom. Se den vedlagte filen for å se hvordan den ser ut.

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...