x-ray-cat Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Du prøver å starte kde uten å starte X først. Derfor får du beskjed om at kpersonalizer ikke kan koble til X serveren. Prøvde du å konfigurere X manuelt? Ja. Men når jeg kom til det som gikk på skjermoppløsning og slikt, så kom jeg ikke lenger. Stoppet der. Kan det være noen pakker eg må installere først? Har jo installert kde, kdm og vindusbehandler. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Hvordan stoppa? Hang det seg? Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Under indikeringen av vertical sync range for monitoren. Tror det har noe med Hz på skjermen å gjøre.. Eller den failer når det XF86Config-filen skal skrives til /etc/X11/XF86Config Failed to open filename for writing kommer det melding om. Prøver på nytt. Har valgt 24 bit på antall farger, er det det som er vanlig eller bør jeg velge 16 bit? Kan jo være jeg har valgt mer enn det skjermen takler.. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Failed to open filename for writing kommer det melding om. 4998366[/snapback] Der har du problemet. Gjorde du dette som vanlig bruker? Kun root kan endre fila. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 (endret) Failed to open filename for writing kommer det melding om. 4998366[/snapback] Der har du problemet. Gjorde du dette som vanlig bruker? Kun root kan endre fila. 4998916[/snapback] Jeg har gjort dette mens jeg var pålogget som root. Det kan ikke ha noe med driverstøttet til mitt ATI RADEON 9800 å gjøre? Hva med å gjøre det han som skrev det siste innlegget i denne tråden gjorde. Bare med å gjøre det i grub? Hvis dette kan løse noe,hvordan skal jeg gå fra da? Jeg valgte jo 2.4 kjerne, men det burde vel ikke ha noe med saken ågjøre..? Endret 13. oktober 2005 av x-ray-cat Lenke til kommentar
whoi Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Jeg ville anbefalt å tenke på 3d drivere etter at du har fått noe som helst til å virke. Vil tro den vanlige radeon driveren i xfree klarer å fungere med kortet ditt, den gir bare 2d uansett. Men drivere har ingenting med problemet du nevnte, at du ikke får skrevet til en tekst fil. Hva prøvde du å lagre som? Det skal stå på slutten av konfigureringa, rett før du fikk den erroren. Når du har fått med deg filnavnet (sikkert /etc/X11/XF86Config eller lignende), så prøv å åpne den med nano. nano fila Prøv da å lagre den med ctrl+o, og se om du får feil. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 [ Kunne ikke åpne filen for skriving: Ingne slik fil eller filkatalog ] kommer det. Kan det stå noe som kan løse det her: http://www.linuxquestions.org/questions/an...ticle&artid=259 Eller her: http://www.seismo.ethz.ch/linux/debian_ins...tion_sarge.html ? Lenke til kommentar
whoi Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 I første post skriver du at du vil bruke debian til serverbruk, men installere som desktop med kde. Jeg vil egentlig heller anbefale deg å installere kubuntu, som kom ut i ny versjon i dag til og med. Så slipper du å stresse så fælt, og kan også brukes til server. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 Ja, grunnen til at jeg ikke valgte kubuntu, var at jeg leste at det snart kom ut ny versjon og dermed ikke ønsket å laste ned den eldre. Og ville også prøve debian. Og siden jeg allerede hadde brent netinstall-cd'en av debian, siden objorkum foreslo det, ville jeg rpøve å få til kde og debian. Men litt kjipt å ikke få dette til da. Tenk hvis jeg øsnker å bruker drbian sammen med kde en annen gang, men så får jeg det ikke til siden jeg ikke vet hva som skal gjøres. Men jeg tror jeg like greit tar å laster ned kubunu hvis den nye verjonen har kommet. OT: Jeg så på den føste linket jeg skrev i forrige post og skrev apt-get install x-windows-system som det sto på den siden. Fikk da meldingen E: Klarte ikke å finne pakken x-windows-system Kan dette være noe? Men jeg ølaster ned kubuntu som sagt, men det kan være fint å kunne vite løsningen på slike problemer. Ps. Ser det grafiske bruker grenesnittet annerledes ut hvis jeg bruker kubuntu fremfor debian+kde? Lenke til kommentar
whoi Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Du fikk melding om at apt-get ikke fant pakken x-windows-system, fordi det heter x-window-system. Her fant jeg forresten en guide for å installere KDE i debian. Den sida her viser kommandoen for å konfigurere med debians verktøy. Forskjellen på kubuntu og debian med kde, er at kubuntu har tilpassa kde på enkelte måter, blant annet når det gjelder tilgjengelige programmer og themes osv. Jeg regner med at KDE i debian er mere vanilla. Kubuntu kommer også med nyeste KDE versjon, mens debian ligger litt etter. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 Okey, takk. Men nå tok jeg å formaterte linuxpartisjonene. Når jeg starter maskinen, står det GRUB Loading stage1. GRUB Loading, please wait... Error 15 Hva skal jeg gjøre? Håper inderlig at jeg kan ordne det slik at jeg kommer inn i windows xp igjen. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Okey, takk. Men nå tok jeg å formaterte linuxpartisjonene. Når jeg starter maskinen, står det GRUB Loading stage1. GRUB Loading, please wait... Error 15 Hva skal jeg gjøre? Håper inderlig at jeg kan ordne det slik at jeg kommer inn i windows xp igjen. 5000947[/snapback] Du har sletta alle partisjonane som hadde med GNU/Linux å gjere? I så fall må du opprette Windows sin bootloader på nytt. Boot Windows-CDen, velg reparasjonsmodus (e.l.), når du er i kommandolinja, skriv "fixmbr" Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 (endret) Har forsøkt FIXMBR, uten nytte. Har også prøvd FIXBOOT. Vet at innstallasjonen av xp fortsatt ligger på hardisken, men etter at dell-skjermbildet kommer opp, kommer det ingenting. XP vil ikke start. Prøvde nå å installere kubuntu for å se om det funger med dual-boot å komme inni xp, men det ville ikke la seg installere. Mulig det er cd'en det er noe tull med.. Jeg endret mounting via installeringscd'en til kubuntu. NTFS-partisjonene hadde sikkert blitt mountet pga. grub lager redirecter til windows sin oppstartbehandler. JEg vil tror det var dette som var årsaken til at ikke xp ville startet. Men jeg installerte kubuntu å grub på ny uten å teste, men jeg vet at jeg ihvertfall kommer inn både i kubuntu og xp nå da siden jeg har testet det. Endret 13. oktober 2005 av x-ray-cat Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Noen som vet hvorfor jeg ikke kommer inn i kubuntu når jeg skriver brukernavn passord? Passordet failer... Når jeg går inn i console og logger meg inn som root med de tsamme passordet, og skriver startx kommer jeg inn... Jeg er temmelig sikker på at root og brukerkontoen fikk like passord. Noen som vet hva jeg kan gjøre får at passordet til brukerkontoen funker normalt? Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Noen som vet hvorfor jeg ikke kommer inn i kubuntu når jeg skriver brukernavn passord? Passordet failer... Når jeg går inn i console og logger meg inn som root med de tsamme passordet, og skriver startx kommer jeg inn... Jeg er temmelig sikker på at root og brukerkontoen fikk like passord. Noen som vet hva jeg kan gjøre får at passordet til brukerkontoen funker normalt? 5004045[/snapback] Hvis du får logget inn som root, kan du skrive passwd brukernavn i en terminal, så endrer du passordet til din bruker. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Okey. Takk for svaret. Jeg ønsker å installlere NVU, det ligger ikke i pakkehåndereren Adept. Jeg lastet ned en tar.bz2-fil fordi jeg tror at det er denne typen innstallasjonsfiler som er mest egnet for debianbaserte distroer. Noen som kan hjelpe meg med å installere dette? Hvordan jeg skal gå fram for å pakke den ut og hvilke kommandoer jeg skal skrive for å innstallere? Har pakket ut, men jeg sletter det slik at jeg med sikkerhet vet at jeg går fram på rett måte med å pakke ut og innstallere dette programmet. Setter pris på hjelpen Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Ehm, ein tar.bz2-fil er berre eit komprimert arkiv. Kan du sei kva du lasta ned på denne sida: http://www.nvu.com/download.html Dersom du laste ned denne: nvu-1.0-pc-linux2.6.10-gnu.tar.bz2 - Tarball built on Linspire 5.0 (Debian k2.6.10), gcc/g++ 3.3.5 Så skal det vere nok å pakke den ut, og så køyre nvu-binariet som ligg i mappa som vert pakka ut. Du treng vel ikkje bruke nokon kommandoar. KDE/GNOME kan pakke ut grafisk (høgreklikk på fila), og så går du i mappa, og dobbeltklikkar på "nvu" elns. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Okey. Stresser litt med å få mp3 støttet, kan noen hjelpe meg litt med dette også? Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2005 Okey. Takk for svaret. Jeg ønsker å installlere NVU, det ligger ikke i pakkehåndereren Adept. Jeg lastet ned en tar.bz2-fil fordi jeg tror at det er denne typen innstallasjonsfiler som er mest egnet for debianbaserte distroer. Noen som kan hjelpe meg med å installere dette? Hvordan jeg skal gå fram for å pakke den ut og hvilke kommandoer jeg skal skrive for å innstallere? Har pakket ut, men jeg sletter det slik at jeg med sikkerhet vet at jeg går fram på rett måte med å pakke ut og innstallere dette programmet. Setter pris på hjelpen 5004667[/snapback] Når jeg enten trykker på fila so heter nsinstall, nvu eller nvu-bin, så skjer det ikke noe, hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
whoi Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Hvis du installerer klik så kan du bare trykke på nvu linken her for å kjøre det. Hvordan du installerer står her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå