olear Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 2.4 er også oppdatert, men ikke på samme måte. 2.4 skal være stabil, noe som gjør at man ikke alltid har det nyeste. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 2.4 er også oppdatert, men ikke på samme måte. 2.4 skal være stabil, noe som gjør at man ikke alltid har det nyeste. Har ikke 2.6 litt bedre støtte for "plug n' play" med f.eks USB? Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Nope (iallefall ikke dem jeg har testet). Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Sliter litt med partisjoneringen. Har som sagt ca. 12 GB upartisjonert område som skal brukes til debian og fat32. Men på LEDIG OMRÅDE står det 12.9 GB og på ntsf-partisjonene står det ca. 5 gb mer en det det gjør i windows på hvor stor størrelsen på partisjonen i diskbehandling. F.eks. ntsf-partisjonen uten windows partisjonerte jeg og er i window 80 GB stor. På partisjonsskjermen her står det at der er 85.9 GB, hvorfor det? Windows og innstallasjonsprogrammet på debiancd'en viser ulike størrelser, hvorfor det? Vil ikke gjøre feil med å bruke ledig plass fra de tidligere partisjonene til de nye partisjonene, kun det som er upartisjonet allerede, ønsker jeg å bruke. Hvordan bør jeg gå fram da? Endret 11. oktober 2005 av x-ray-cat Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Når har jeg valgt manuell partisjonering av partisjonstabellene-->Partisjoner det ledige området automatisk-->Alle filene på en partisjon siden det anbefales for nye brukere. Men da ender jeg kun opp med to partisjoner. Et logisk. Som sikkert er swap. Men i guider ser jeg at debian bruker en liten bootpartisjon, men hvorfor får jeg ikke en tredjepartisjon til å bruke til boot? Og btw: Har innstallert debian via netinstall. Har kun kommandolinje. Har sett på wikien til debian og installert x-window-system, så kde og kdm, men kde vil ikke starte! Når jeg skriver startx, får jeg bare medlingen: [XI0: fatal I0 error 104 (Connection reset by peer) on X server ":0.0" after 0 requests (0 known processed) with 0 events remaining.] Noen som kan hjelpe meg med å starte og ev.t installere kde rett? Legger meg nå... Endret 12. oktober 2005 av x-ray-cat Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Har du konfigurert X? dpkg-reconfigure xserver-xfree86 (root) Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Har du konfigurert X? dpkg-reconfigure xserver-xfree86 (root) Det står at pakken ikke er installert. Hva gjør jeg da? Har prøvd å skrive apt-get xserver-xfree86... Edit: Jeg på kanskje apt-gette kde først? Endret 12. oktober 2005 av x-ray-cat Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Hvordan finner jeg bus-ID'en til grafikkortet mitt? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Er ikkje nøye å skrive den inn. apt-get install xserver-xfree86 Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Okey. Jeg har gjort dette nå, menjeg får det ikke til. Har også prøvd litt på disse kommandoene uten hell: http://wiki.debian.org/?KdeTipsAndFaq Irriterende at jeg ikke greier å starte kde. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Kva skjer når du skriv startx? Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Dette kommer når jeg skriver startx: Når jeg skriver startx, får jeg bare medlingen: [XI0: fatal I0 error 104 (Connection reset by peer) on X server ":0.0" after 0 requests (0 known processed) with 0 events remaining.] Endret 12. oktober 2005 av x-ray-cat Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Når jeg skriver startkde får jeg bare uendelig med meldinger som denne: kpersonalizer: cannot connect to Xserver Dette fortsetter til jeg skruer maskinen av og på. Er det ingen som har debian og brujer kde eller som vet hvordan man skal gå fram for å få det til å fungere som kan hjelpe meg? Føler jeg ikke kommer noen vei med mine forsøk fra andre forum om hvordan personer har gått fram for å starte kde... Lenke til kommentar
whoi Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Du kan skrive "startkde" inni ~/.xinitrc for å bruke kde når du kjører startx. Men hvis X ikke er satt opp riktig så hjelper ikke det uansett. Har du konfigurert X? Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Du kan skrive "startkde" inni ~/.xinitrc for å bruke kde når du kjører startx. Men hvis X ikke er satt opp riktig så hjelper ikke det uansett. Har du konfigurert X? Jeg har kjørt denne "veiviseren": dpkg-reconfigure xserver-xfree86 Har lest om dette med xinitr, kunne du ha skrevet kommandoen jeg må bruke for å skrive skartkde inne xinitrc? Er ikke så erfaren med linux og kommandoer så fint hvis jeg kan få ting inn med teskje på noen områder Hvis jeg formulerte meg uklart, setter jeg pris på om dere sier ifra. Endret 12. oktober 2005 av x-ray-cat Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Lag fila .xsession, og putt startkde inni der. Skriv: pico ~/.xsession Skriv startkde Lagre med Ctrl+O - Enter og så Ctrl+X. Prøv startx. EDIT: Evt bør du vel legge inn KDM, om du ikkje har den inne. Endret 12. oktober 2005 av objorkum Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Får fortsatt meldingen: Når jeg skriver startx, får jeg bare medlingen: [XI0: fatal I0 error 104 (Connection reset by peer) on X server ":0.0" after 0 requests (0 known processed) with 0 events remaining.] Kan jo prøve å gjør det Blurby foreslo, men tror jeg må ha en grundigere "step by step" veiledning da Eller er forslag velkomne Lenke til kommentar
whoi Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Du gjør det samme som objorkum fortalte, bare bytter ut fila .xsession med .xinitrc isteden. Men det gjør neppe noen forskjell for X starter ikke engang hos deg. Du kan prøve å sette opp X manuelt med xf86config. Det var det kommandoen het vel? Har ingen maskin med xfree86 på nå. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Det ser ikke ut som noe av dette fungere. Er det noen av dere som har installert debian med kde? Me hva med den meldingen jeg noen ganger har fått hvor det står kpersonalizer: Cannot connect to X server, kan dette være en melding som kan fortelle hva som er problemet? Endret 12. oktober 2005 av x-ray-cat Lenke til kommentar
whoi Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Du prøver å starte kde uten å starte X først. Derfor får du beskjed om at kpersonalizer ikke kan koble til X serveren. Prøvde du å konfigurere X manuelt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå