Gå til innhold

Er Debian en Gnome eller KDE-distro?

Anbefalte innlegg

Jeg testet linux for første gang. Da benyttet jeg meg av Ubuntu, som var en brukervennlig distro som ga meg en godt inntrykk av linux. Nå sitter jeg på en maskin jeg har planlagt å kjøre linux i dualboot med xp. Vil benytte meg av Debian da jeg tror jeg vil satse på denne distroen til serverbruk. Derfor innstallerer jeg den til desktopbruk fro å bli kjent med Debian. Jeg kan også tenke meg å bruke KDE, fordi jeg synes det ser fint ut, brukervennlig ut og ønsker å finne ut hvilket som er å foretrekke av dette kontra Gnome. Noen som kan komme med synspunkter på hvordan de er i forhold til hverandre, både utseendemessig og på det tekniske (f.eks. hvor lett det kjører).

Har mistanke om at Debian er en Gnomedistro, isåfall, hva har det å si? Er det mindre maskinvare som er støttet? Mindre programmer som finnes eller som fungerer?

Kom gjerne med en link til Debian-nedlastning for vanlig 32 bits intel cpu arkitektur.

Fortell gjerne også hvordan jeg skal gå fram for å installere dualboot.

Mitt tidligere Nvidia-skjermkort røyk for noen uker siden. Det var et GeForce TI 4600 128 mb kort.

Benyttet meg av reklamasjonsretten og fikk et ATI RADEON 9800 128 mb kort igjen. Vet at ATI ikke har like bra driverstøtte, så setter pris på om noen kan fortelle meg hvordan jeg skal gå fram for å få skjermkortet til å fungere optimalt etter innstallasjonen.

Setter pris på hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, vil ikkje sei du tener noko spesielt på å gjere deg kjent med Debian som desktop, når du skal køyre som server. Då kan du like godt bruke Ubuntu, eller Kubuntu då, som du sikkert veit er Debian-baserte.

GNOME og KDE krever ca. like mykje ressursar. Det er smak og behag, og det er ikkje vits å diskutere kva som er best. Du må berre prøve og finne det du likar.

Debian har vel mest pakkar av alle distroane, så mangel på enkel installasjon av tusenvis av program, er det ikkje.

Anbefalar deg netinstallen (laste ned det nødvendige til ein CD, og så installerar den dei pakkane som ikkje er på CDen, over internett. Du sparar mykje tid på det).

http://cdimage.debian.org/debian-cd/3.1_r0...386-netinst.iso

Har aldri brukt Debian på anna enn server, så veit ikkje om den set opp dual-boot automagisk eller ikkje, men reknar med det.

ATI-drivaren kan me når du klar med Debian inne :)

EDIT: Sidan du skal bruke Debian som server, reknar eg med det er Debian Stable (Sarge) du vil bruke. Om du vil bruke Debian som desktop, er testing som regel greiare.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Okey. Har allerede brent ubuntu. Hvis jeg ønsker kubuntu, må jeg laste ned kubuntu da, eller kan jeg bytte til KDE etter å ha innstallert ubuntu? Er det noen forksjell på de to metodene.

Når det gjelder serverinnstallasjon lurer jeg på hvordan det for en som ikke noen linuxguru som er vant til grensesnitt å kjøre debian uten x?

Det gjør vel at serveren sparer ressurser og kan benytte dem til servertjenestene.

Men det finnes kanskje guider til serverinnsallasjon og drift uten x?

På dualbooten tenker jeg å bruke 2 GB til operativsystemmet linux og evt. swap og 10 GB på en fat32 partisjon som kan brukes av både xp og gnu/linux. Tenker da å ha brukermappene på denne da musikk og større filer med tiden trenger litt mer en 2 gb i plass. Går dette fint an å ordne under partisjonering før innstalleringen eller?

Lenke til kommentar

Ønsker du å bruke kde (kubuntu) kan du enkelt installere det etter at du har satt opp ubuntu installasjonen din.

Når det gjelder serveren uten X kommer det jo litt an på hva du skal bruke serveren til. Men det som er så utrolig fint med *unix systemer er at det er lett å sitte seg inn i ting, og lurer du på noe er det ikke vanskelig å få all den hjelpen du trenger! eks: google, forumet her!

Og partisjoneringen gjør du under installasjonen :)

Lenke til kommentar

Du kan legge inn KDE i Ubuntu med å legge inn pakken "kubuntu-desktop" etter installasjon.

Kubuntu er vel meir tweaka for å køyre KDE, og kjem med KDE som standard.

Vel, sjølv med X inne, ville ikkje det ha hjulpe deg spesielt når det gjeld server-tenester. Legg inn Webmin etter installasjonen. Då kan du administrere mange server-tenester med eit web-grenesnitt.

Ellers kan du spørje her på forumet om ting, eller søke på Google ("debian server") f.eks.

Du bør ikkje ha brukarmappene på FAT32, då FAT32 ikkje støttar rettigheitar. Du bør heller mounte den ein annan plass (med skrivetilgang til dei som treng det).

Partisjonering kan du gjere i installasjonen.

Lenke til kommentar
Du kan legge inn KDE i Ubuntu med å legge inn pakken "kubuntu-desktop" etter installasjon.

Kubuntu er vel meir tweaka for å køyre KDE, og kjem med KDE som standard.

Vel, sjølv med X inne, ville ikkje det ha hjulpe deg spesielt når det gjeld server-tenester. Legg inn Webmin etter installasjonen. Då kan du administrere mange server-tenester med eit web-grenesnitt.

Ellers kan du spørje her på forumet om ting, eller søke på Google ("debian server") f.eks.

Du bør ikkje ha brukarmappene på FAT32, då FAT32 ikkje støttar rettigheitar. Du bør heller mounte den ein annan plass (med skrivetilgang til dei som treng det).

Partisjonering kan du gjere i installasjonen.

Forsvinner ikke poenget med å ha en partisjon som en kan bruke både fra xp og fra linux hvis ikke brukerfilene (det som tilsvarer mine dokumenter og undermapper og filer i xp) har rettigheter hvis de skal ligge på partisjon med filsystem som både kan lese og skrive til xp og linux? Mounte vil det si å legge til en partisjon akkurat som jeg f.eks. mounter en iso fra deamon tools? Bare med partisjon så går det ut på å legge partisjonen til i operativsystemet?

Lenke til kommentar
Forsvinner ikke poenget med å ha en partisjon som en kan bruke både fra xp og fra linux hvis ikke brukerfilene (det som tilsvarer mine dokumenter og undermapper og filer i xp) har rettigheter hvis de skal ligge på partisjon med filsystem som både kan lese og skrive til xp og linux? Mounte vil det si å legge til en partisjon akkurat som jeg f.eks. mounter en iso fra deamon tools? Bare med partisjon så går det ut på å legge partisjonen til i operativsystemet?

Vet ikke om jeg helt klarte å tolke det du skrev der, men jeg vil anbefale deg å ikke bruke fat32 til /home. Men du kan fint ha en ekstra fat32 partisjon som du kan legge enkelte ting på som filmer eller musikk, som du mounter i brukermappa eller noe i den dur.

Mounting er det samme som daemon tools gjør med isoer ja. Man plasserer en partisjon eller et image i filsystemet.

debian bruker gnome som default, men du kan velge kde under installasjonen.

Er det? Jeg har aldri tatt en desktop install av Debian, men jeg trodde ikke det var noe som var helt default der.

Lenke til kommentar
Vel, vil ikkje sei du tener noko spesielt på å gjere deg kjent med Debian som desktop, når du skal køyre som server. Då kan du like godt bruke Ubuntu, eller Kubuntu då, som du sikkert veit er Debian-baserte.

GNOME og KDE krever ca. like mykje ressursar. Det er smak og behag, og det er ikkje vits å diskutere kva som er best. Du må berre prøve og finne det du likar.

Debian har vel mest pakkar av alle distroane, så mangel på enkel installasjon av tusenvis av program, er det ikkje.

Anbefalar deg netinstallen (laste ned det nødvendige til ein CD, og så installerar den dei pakkane som ikkje er på CDen, over internett. Du sparar mykje tid på det).

http://cdimage.debian.org/debian-cd/3.1_r0...386-netinst.iso

Har aldri brukt Debian på anna enn server, så veit ikkje om den set opp dual-boot automagisk eller ikkje, men reknar med det.

ATI-drivaren kan me når du klar med Debian inne :)

EDIT: Sidan du skal bruke Debian som server, reknar eg med det er Debian Stable (Sarge) du vil bruke. Om du vil bruke Debian som desktop, er testing som regel greiare.

Tiden jeg sparer, er det pga. nedlastningstiden? Har 4mbit opp og ned...

Men hvis jeg velger netinstall, får en med alt som ville ha vært med på cd'en(e)?

Er Debian dårligere en kubuntu til skriveborsbruk? Er utseende i x annerledes f.eks.?

Lenke til kommentar
Okey. Holder 2 GB til debian med home og slikt? Så har jeg 10 GB til å bruke til en fat32-partisjon som jeg kan mounte på. Vil det gå greid å ha mapper osm tilsvarer mine dokumenter på fat32-partisjonen eller? Tilsvare /Home Mine dokumenter i xp?

Tja, det bør gå greit.

2GB var kanskje litt lite, men.

Lenke til kommentar
Okey. Det var bra. For mye vil en normal skrivebordsinnstallasjon bruke i plass sånn ca? Dokumentfiler som filmer, musikk ol, vil jeg jo legge på fat32-partisjonen hvis jeg mounter den på som "Mine dokumenter"..

Er litt usikker. Men vil du bruke minst mogleg plass i Debian, trur eg eg ikkje ville ha kryssa av for dei pakkegruppene du får val om i installasjonen (fordi f.eks den eine installerar både KDE og GNOME, osv). Installer minimalt, og så legg du inn resten med apt-get etter installasjonen.

Lenke til kommentar

Tror jeg går for debian som desktop da jeg allerede har testet ubuntu og samtidig vil teste KDE. Debian og Ubuntu er vel ikke så ulike til skrivebordsbruk? Det funker vel greit..

Har lastet netinstall-isoen nå. Så at den var Sarge, gjør det noe siden jeg skal bruke den till skrivebordsdistro? Blir vel det samme om jeg endrer dette siden eller laster ned testing?

Lenke til kommentar
Tror jeg går for debian som desktop da jeg allerede har testet ubuntu og samtidig vil teste KDE. Debian og Ubuntu er vel ikke så ulike til skrivebordsbruk? Det funker vel greit..

Har lastet netinstall-isoen nå. Så at den var Sarge, gjør det noe siden jeg skal bruke den till skrivebordsdistro? Blir vel det samme om jeg endrer dette siden eller laster ned testing?

Sarge er fin til skrivebordet, men greit kanskje å ha 2.6-kjernen? Da skriver du i så fall linux26 i boot-prompten, hvis du vil ha 2.6.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...