eivind lunder Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 (endret) Jeg og en kamerat lurer på om det er noen minste avstand mellom lysstrålene som blir sendt ut fra for eks. en stjerne. Hvis det er det, så blir jo denne avstanden mellom strålene større jo lenger unna du er stjerna.Kan avstanden til slutt bli så stor at strålene kan passere forbi jorden uten at vi ser dem? Dermed er det mange stjerner vi ikke kan se, forutsatt at de er mange milliarder lysår unna? Endret 10. oktober 2005 av eivind lunder Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 det er ingen avstand mennum lys-strålene, lyset fra en stjerne blir sendt i alle retninger og fortsetter helt til det treffer noe... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Mener du en minimumsvinkel? Isåfall vil jeg tro nei. Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 Mener en minimumsvinkel ja...Sikkert ikke noe i det som dere sier Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Jeg tror du har sittet litt for lenge foran en datamaskin: I det virkelige liv er det ikke "pixler" og rutenett som man må bevege seg i, man kan velge presis hvor bevegelsen skal foregå Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Et klassisk problem i optikken er hvis to stjerner ligger for nærme hverandre og sender ut lys med en bestemt farge kan ikke vi skille dem fra hverandre hvis blenderåpningen til linsesystemet er for liten. Da vil de to stjernene overlappe hverandre og vi ser dem som en bredere stjerne. Dette problemet reduseres ved å øke størrelsen på linsen og blenderåpningen. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Jeg og en kamerat lurer på om det er noen minste avstand mellom lysstrålene som blir sendt ut fra for eks. en stjerne. Hvis det er det, så blir jo denne avstanden mellom strålene større jo lenger unna du er stjerna.Kan avstanden til slutt bli så stor at strålene kan passere forbi jorden uten at vi ser dem? Dermed er det mange stjerner vi ikke kan se, forutsatt at de er mange milliarder lysår unna? Lyset er 'digitalt' i den forstand at enten så har vi et foton, eller så har vi ikke noe foton. Dette er for eksempel årsaken til punktstøy på kamera i dårlig lys. Antall fotoner som treffer bildebrikka/filmen er en stokastisk prosess. Enkelte punkter blir truffet av fler fotoner enn andre, og lyser derfor mer opp. Fotonene som skytes ut fra en stjerne spres ut i alle retninger i stort omfang. Jeg tviler sterkt på at det finnes noen minimumsvinkel mellom to fotoner her, og at spredningen også er en stokastistisk, men ikke diskret. Dette betyr at i løpet av et kort tidsinterval så vil jorden treffes av fotoner fra en gitt stjerne med en sansynlighet som er gitt av lysintensiteten til stjernen, hvor langt tidsrommet er, og hvor langt unna jorden ligger. Dermed, med kort nok intervall, og stor nok avstand, så kan det hende at ingen fotoner treffer oss i løpet av intervallet. Men over tid så øker sansynligheten for at vi blir truffet. Og det finnes nok ingen "blind spot" i forhold til stjerner, der man har en vinkel hvor ingen fotoner sendes ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå