Gå til innhold

Finner ikke SATA-disk under SuSE 10.0-installasjon

GeO

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe en stakkars Linux-nybegynner med følgende lille problem:

Jeg har tenkt å installere SuSE 10.0 fra DVD på en ny S-ATA-disk (Samsung SpinPoint 200 GB). Problemene dukker opp under forberedelsene til installasjonen, da programmet ikke finner noen harddisk.

Har en diskett med driver for S-ATA som fulgte med hovedkortet, men den fungerer vel bare for Win XP, så vidt jeg kan forstå. Uansett vet jeg ikke hvordan jeg skal få lagt inn denne driveren.

Dersom noen har vært borti lignende problemer, eller kanskje til og med har et løsningsforslag, blir jeg umåtelig takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disken i seg selv er neppe problemet, men det kan kanskje hende at chipsettet på hovedkortet er litt dårlig støttet? Hva slags hovedkort har du? Det kan hjelpe til med å bestemme om feilen er på disken eller chipsettet, har du forsøkt andre distroer? Fedora Core, Ubuntu, Mandrake, Gentoo?

Lenke til kommentar

Prøvde litt videre i går, og etter en stund så løsningen ut til å åpenbare seg, i det jeg fant en fiffig liste over kjernemoduler som kunne lastes inn. Denne listen hadde jeg ikke sett tidligere, og dukket da også opp først da jeg hadde kommet dithen at jeg skulle avslutte hele installasjonen.

OK. Undertegnede gjør et valg på den bugnende listen av kjernemoduler, laster inn driver for VIA SATA, og prøver på nytt. Ingen endring. Installasjonsprogrammet finner fortsatt ingen harddisk.

Hva er det jeg gjør galt (evt. ikke gjør i det hele tatt, men burde ha gjort)?

Lenke til kommentar
Prøvde litt videre i går, og etter en stund så løsningen ut til å åpenbare seg, i det jeg fant en fiffig liste over kjernemoduler som kunne lastes inn. Denne listen hadde jeg ikke sett tidligere, og dukket da også opp først da jeg hadde kommet dithen at jeg skulle avslutte hele installasjonen.

OK. Undertegnede gjør et valg på den bugnende listen av kjernemoduler, laster inn driver for VIA SATA, og prøver på nytt. Ingen endring. Installasjonsprogrammet finner fortsatt ingen harddisk.

Hva er det jeg gjør galt (evt. ikke gjør i det hele tatt, men burde ha gjort)?

Hei .

Jeg bruker Suse 9.3 til daglig på en av mine hjemmepc`r . Når du starter instalasjonen må du velge at du skal instalere på sata . Tror du får opp alternative kjerne moduler hvis du leser litt på hjelp (F1) før du trykker enter og starter opp .

Skal ligge under F1-F5 ett eller annet sted . Let litt så finner du det nok . :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...