gobeinet Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 føler at jeg trenger litt bedre kjøling en bare den vannkjølingen jeg har nå, så jeg vurderer å kjøpe meg et par peltierelementer. Men så er jeg litt usikker på hvordan de skal monteres, for eksempel på en cpu blokk. Håper det er noen her på forumet som har noen bilder liggende eller er flinke til å forklare monteringen takker for alle svar Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Det står vel forklart i peltierguiden? Ellers er google en fin ting for bilder. Men litt kort; tec monteres under cpu blokka. Mellom tec og cpu er det en coldplate. Tror det er lurt å lage slik at du kan stramme coldplate og blokk slik at du får et vist trykk på elementet (skruer). Så slenger du bare dette på cpu og kobler på strøm Lenke til kommentar
gobeinet Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 men siden den varme siden peker opp mot selve blokka, vil ikke dette varme opp vannet en del? og kan jeg modde en gammel viftestyrer slik at jeg kan bestemme hvor kaldt jeg vil ha det?? Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 men siden den varme siden peker opp mot selve blokka, vil ikke dette varme opp vannet en del? og kan jeg modde en gammel viftestyrer slik at jeg kan bestemme hvor kaldt jeg vil ha det?? 1- Ja vannet vli bli meget varmt, derfor er det viktig radiatoren kan ta unna all varmen og at du ikke "mikser" TEC og vannkjøling. 2. Nei, den vil ikke kunne håndtere strømmen som må gå igjennom den.. Lykke til.. Lenke til kommentar
gobeinet Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 gleder meg til senere i dag, da skal jeg låse opp cpu. så kommer peltierelementet snart tenker jeg men kan jeg bare bruke ikkestrømledende fett som isolasjon eller er ikke dette nødvendig?? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Isolasjon er helt nødvendig, og du må bruke neopren (eller annen form for fast isolasjon) i tillegg til dielektrisk fett. Jo kraftigere elementet er jo bedre må du isolere. Du er klar over hvor mye strøm ett peltierelement trekker? Lenke til kommentar
gobeinet Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 jepp, er nødt til å rote litt i haugen med pc deler og finne en gammel psu som jeg kan bruke. er det noen andre nettsjapper som selger peltierelementer beregnet på pc, enn micorplex her i norge forresten? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Sist jeg sjekket hadde netconnection vertfall.. Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Sjekk på ebay. Fikk tak i 172w peltier for 135 kroner inkl. frakt på en auksjon der. Edit: Her - slutter om 50 minutter. Her er det flere! Endret 14. oktober 2005 av Økonom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå