Gå til innhold

CD-rom og DVD-brenner er borte, får ikke installer

Anbefalte innlegg

Hei, etter at jeg kjøpte 6800 skjermkortet og byttet frem og tilbake med det siden var noe feil med det tror jeg så er DVD-rom og CD-rom blitt borte i Min Datamaskin på pcen.

Jeg har prøvd å ta ut IDE kablene i noen minutter men de kom ikke tilbake..

CD og DVD-rom funker veldig bra men de er borte som sagt.

Noen som vet hvordan jeg får de tilbake?

Og jeg har akkurat satt inn det nye skjermkortet: ASUS N6600GT og jeg får ikke installert kortet, grunnet at PCen ikke leser cdne..

Finner ikke CD-rom eller DVD-rom i Enhetsbehandling heller ;)

Håper på rask hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at det nye skjermkortet er en del kraftigere enn det du hadde. Så jeg tror det kan være at PSU får mye mer å gjøre nå enn tidligere, hvor kraftig er PSU'en din?

Altså at du før kanskje lå i grenseland med anntall Watt, og at du nå akkurat vipper over slik at PSU'en din ikke klarer å forsyne hele maskinen din.

Men hvor mange Watt er den på? Og hvilken annen maskinvare har du som trekker strøm?

Endret av Lassecom1
Lenke til kommentar

Kanskje det hadde gått ann.

- Eller så kan du elleminere på andre måter ?

Hva mener du med dette ?

Kan du spefisere bedre hva jeg kan gjøre her?

Jeg har tenkt etter skolen og jobben ikveld og ta ut kabinettet, åpne det.. Sjekke om IDE kabelene står riktig hvertfall.

Jeg hadde et 6800 kort og når jeg byttet mellom det og Ti200 som jeg har. Så måtte jeg ut med noen ledninger og da var jeg egentlig litt usikker på hvor de skulle inn igjen :p Så jeg skal prøve og se først, så evt. bytte om den ene IDE kabelen som står i Hovedkortet og inn i CD og DVD-Rom, at jeg f.eks setter de slik.

Kabelen går slik:

Inn i cd og dvd

men at jeg prøver å bytte om på denne IDE, setter den som står inne i DVD-rom inn i CD-rom og den som står i CD-rom inn i DVD-rom.

Kanskje dette er feilen...

Jeg gir tilbakemeldinger om dette. Hvis ikke du (Lasse) og dere andre har noen andre løsninger.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Men for å prate litt mer seriøst så begynner jeg faktisk å tro at det kan være IDE kabelen som er problemet... Kanskje jeg stikker i morra og kjøper en ny slik kabel.

hva tror dere om det?

Endret av mr messenger
Lenke til kommentar

Jeg hentet PCen min igår. Mannen i Databutikken sa at det er ingenting her som er feil. Alt fungerer. Jeg kom hjem, startet opp PCen, Alt funka men nei, CD og DVD-rom fungerer fortsatt ikke. Bare de som ikke funker. De er ikke i Min Datamaskin, ikke i Enhetsbehandling. PCen/stasjonene leser ikke cdne...

Senere tok jeg en titt inne i PCen. Der var det en ledning til DVD-stasjonen som ikke satt i. Denne satt jeg inn. startet opp, da kom meldingen:

Checking NVRAM.. itillegg til dette så står CD og DVD-rom enhetene og lyser hele tiden, får ikke åpne dem heller.

Den står der hele tiden, så jeg kommer ikke inn i windows nå.

Prøvde også å formatere med boote disker. Etter disse ble kjørt, kom meldingen om at formateringen ikke kunne fortsette pga. PCen/Windows ikke finner CD-rom.

Ved oppstart i dag kom det opp Auto-Detecting Pri Master.. Press (ESC) to abort.

Hvis jeg ikke gjør noe der, bare venter kommer det etterhvert Not Detected (Ikke Oppdaget)...

Så kommer det over til en ny side der det står:

Pri Slave Drive - ATAPI Incompatible

Sec Master Drive - ATAPI Incompatible

Sec Slave Drive - ATAPI Incompatible

Press F1 to Resume

Jeg trykker F1. Da kommmer det opp enda en ny side hvor det står:

Searching for Boot Record from Floppy.. Not Found.

Searching for Boot Record from SCSI.. Not Found.

Boot Failure

Insert BOOT Diskette in A:

Press any key when ready.

Hva er alt dette? Og åssen får jeg ordne på dette?

Takker for alle svar.. Trenger svar før kl. 15.30. :D

Fordi som dere ser så kommer jeg ikke inn i windows hjemme, men inn her på skolen. :no::no:

Lenke til kommentar

Litt vanskelig siden du ikke kommer inn i Windows på den gjelldene maskinen. For du kunne prøvd å oppdatere Biosen. Virker som du har boote-problemer. Da jeg hadde boote-problemer med HDD, oppdaterte jeg bios.

Insert boot diskette in A, betyr at han ber deg om å sette inn diskettstasjonen, han finner den ikke.

Ellers vet jeg ikke så mye om disse feilmeldingene

Lenke til kommentar

Ja okei, så det er hovedkortet som må oppdateres? Jeg har ikke oppdatert det siden jeg bygde PCen i 2002.

Jeg tok likegodt å leverte PCen til Databutikken der jeg bor, på lørdag. Mannen i butikken sier de gjør ALT fra scatch. Det vil si at de formaterer maskinen, legger inn nytt Windows og Windows XP (Professional eller Home Edition), oppdaterer maskinen med ALLE NYE oppdateringer, drivere som trengs til all maskinvare, samt. tror jeg faktisk de legger inn Service Pack 2. Jeg er usikker på om de legger inn noe nytt programvare. Det tror jeg ikke. Men jeg har en anelse om at de legger inn et antivirus. Itillegg til dette tar de en grundig gjennomgang av alt maskinvare/BIOS etc for å sjekke at alt er i orden. Men han sa til meg at han ikke klarte å komme inn i BIOS. Jeg klarte det sist jeg hadde PCen her så. Han skulle hvertfall prøve å bytte ut BIOS-batteriet som ligger på hovedkortet. Men da får jeg hvertfall tilbake en PC som nesten er helt ny og i orden. Samt. At jeg får det nye skjermkortet jeg satte inn. som de installerer driveren til. Da fungerer PCen optimalt. Gleder meg sinnsykt til å teste det nye skjermkortet.

Grunnen til at jeg ikke formaterer selv er fordi jeg klarer å kjøre Boot diskettene til XP men etter disse er kjørt så får jeg opp en beskjed om at formateringen må avsluttes/kan ikke fortsette fordi PCen/Windows ikke finner CD-rom. Derfor formaterer jeg ikke selv. Fordi CD/DVD-stasjonene mine ikke leser cdne.

Alt fungerte bra egentlig men CD/DVD leste ikke cdne. Derfor fikk jeg ikke installert det nye skjermkortet jeg MÅTTE ha nytt fordi det gamle kortet, GeForce Ti200 er fucked up. Jeg tror også det er slutt på slike grønne prikker og sorte prikker på skjermen nå. Jeg fant ut det ved å sette inn det gamle kortet i en annen PC. Spilte litt og så var de prikkene der og spillet klikka nesten med en gang. Og jeg vet i grunnen at Ti200 begynner å bli et gammelt og utgått skjermkort så det er vel ikke verdt å samle på. ;)

Regner med å få tilbake PCen på onsdag :D

Lenke til kommentar

Var ute for Floppy som lyste konstant grønt uten diskett - synderen var kabelen som skulle snues 180 grader på floppy'en.

Syns å huske en "mal" for IDE kabler der den "røde" lederen skulle stå til pin nr. 1 på hovedkortet (i IDE kontakten) og at den røde lederen skulle være nærmest strømtilkoblinga på disken / CD / DVD - spiller.

Mulig samme ting skjer med CDrom om IDE kabelen er snudd 180 grader i den ene enden som med floppy'en eg har erfaring med - lyser konstant og er ubrukelig....

Lenke til kommentar

Hei igjen. Fikk tilbake PCen i går. Da var PCen formatert og alt av oppdateringer, drivere, sikkerhetspakker, Nytt Windows, Windows XP Home Edition SP2 installert.

Nå har jeg lagt inn Norton for å forebygge virus.

Men vet dere egentlig hva som var feil? hehe :)

Det var IDE kabelen som ikke fikk nok strøm den som går fra hovedkortet og opp i CD og DVD-rom/brenner. Men nå bruker jeg kun DVD-brenneren som CD-rom.

Den holder til CD og DVD.

Dere vet at nede i Hovedkortet står det en hvit avlang stikker med tagger, 3 av disse var bøyd og dermed kom ikke IDE kabelen ordentlig nede og fikk ikke ordentlig strøm. Det var hele feilen egentlig. Jeg vet også at den er for litt kort kanskje. Vi prøvde derfor med en 40-Leder kabel på 80 cm og hovedkortet likte ikke total lengden på kabelen. Så jeg måtte fortsette å ha den kanskje litt korte 80-Leder kabelen. De er klart best! :D Den er så kort at jeg nesten kun kan ha 1 CD-drive enhet i drift av gangen. Men DVD-brenneren holder. :D Jeg kjøper heller senere en ny litt lengre IDE kabel (80-Leder).

Jeg visste fra før om den kabelen at det var noen tagger der som var bøyd men jeg gjorde ingenting med det. Men de folka i Databutikken fikk rettet dem opp og satt ledningen på plass, før de formaterte og installerte alle oppdateringer, Drivere og slikt :D

Unødvendig pengebruk mener jeg. Men kjempedeilig å få orden på ALT. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...