Gå til innhold

Ansvar for pakke borte i postgangen


Anbefalte innlegg

På Qxl.no sine hjelpesider står følgende:

 

Spørsmål : Hvem har ansvaret når en pakke blir borte i posten

 

Svar : Hvis varen kommer bort i posten er selgeren ansvarlig for å erstatte gjenstanden eller returnere kjøpsummen. Vi anbefaler derfor alltid at selgere tilbyr å sende varen slik at den kan spores. Dersom selgeren har tilbudt dette og kjøperen har valgt et billigere fraktalternativ er det kjøperen selv som er ansvarlig hvis pakken skulle bli borte i posten.

Dette omtales i kjøpsloven i Kapittel III. *

* http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-003.html

 

Skulle gjerne visst om dette stemmer, jeg kan ikke finne noe sier noe

slikt. Jeg snakker forøvrig om handel mellom privatpersoner.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Når det er kjøp/salg mellom private er man som hovedregel ikke slik at forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse. MEN når det i virkeligheten er slik at det er personer som driver med dette i stor stil eller rett og slett fronter en bedrift -da er det meget mulig at man igjen er innenfor forbrukerkjøpslovens virkeområde jf. § 1 2. pkt "næringsvirksomhet".

 

Vet ikke hvordan det er i ditt tilfelle, men jeg var oppe i et liknende tilfelle på QXL. Selger "mistet" pakken i postgangen og henviste til sin ansvarsfraskrivelse. Etter litt enkel research viste det seg at han enkeltmannsforetak og dermed kom de mye "bedre" reglene i forbrukerkjøpsloven til anvendelse. Så sjekk opp i dette først, det er mange luringer på QXL.

 

Edit: For å svare på spørsmålet :whistle: : Reglene i den alminnelige kjøpsloven er fravikelige ved avtale og fungerer slik sett bare som "reserveregler" hvor man ikke har avtalt noe annet. Så sorry mac, han har nok rett. (Og det er kjøpsloven som er relevant ved salg mellom privatpersoner utenfor næring)

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Hva med posten sin forsikring da? den gjelder vel på alt untatt brevpost?

Det er ikke det som er spørsmålet her.

 

Forøvrig, jeg har ikke havnet i en slik situasjon nå, men lurer ettersom jeg selger en del der.

 

Det jeg altså lurer på er hva loven sier, salg mellom privatpersoner. Ikke om det er noe som stammer fra Us el.

 

Ifølge qxl.no så er dette spesifsert i loven, men jeg greier ikke lese det.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Hva med posten sin forsikring da? den gjelder vel på alt untatt brevpost?

Det er ikke det som er spørsmålet her.

 

Forøvrig, jeg har ikke havnet i en slik situasjon nå, men lurer ettersom jeg selger en del der.

 

Det jeg altså lurer på er hva loven sier, salg mellom privatpersoner. Ikke om det er noe som stammer fra Us el.

 

Ifølge qxl.no så er dette spesifsert i loven, men jeg greier ikke lese det.

qxl.no hevder veldig mye rart som de ikke greier å underbygge, så ikke ta det de sier som riktig :p

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke helt å se problemet her? dreier ikke dette seg om sunn fornuft?

ja, skulle også tro at dette er en fornuftig regel, jeg klarer ikke helt å se problemet. Jeg vil si at det er ganske selvsagt at selger har ansvaret for varen til det er i kjøpers hender, bla derfor jeg aldri aksepterer forhåndsbetaling på større beløp.

 

edit: lovdata stemmer vel somregel :)

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke helt å se problemet her? dreier ikke dette seg om sunn fornuft?

Så dersom du kjøper en vare til kr 5000, selger har kanskje en lang og imponerende karakterbok, men du mottar den ikke.

Selger sier den garantert er sendt.

 

Da mener du at en av partene skal tape kr 5000 og hvem det er blir utifra sunn fornuft?

Artig tankegang, skjønner ikke at politikerne ikke går inn for å droppe Norges Lover og erstatte alt med sunn fornuft..

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke helt å se problemet her? dreier ikke dette seg om sunn fornuft?

Så dersom du kjøper en vare til kr 5000, selger har kanskje en lang og imponerende karakterbok, men du mottar den ikke.

Selger sier den garantert er sendt.

 

Da mener du at en av partene skal tape kr 5000 og hvem det er blir utifra sunn fornuft?

Artig tankegang, skjønner ikke at politikerne ikke går inn for å droppe Norges Lover og erstatte alt med sunn fornuft..

;-)

Så lenge du kan dokumentere at varen er sendt/levert (kvitering/dokument fra postkontoret) og denne er sendt på en forskriftsmessig måte, da Normalt norgespakke, så dekker jo posten denne summen/varen.

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke helt å se problemet her? dreier ikke dette seg om sunn fornuft?

Så dersom du kjøper en vare til kr 5000, selger har kanskje en lang og imponerende karakterbok, men du mottar den ikke.

Selger sier den garantert er sendt.

 

Da mener du at en av partene skal tape kr 5000 og hvem det er blir utifra sunn fornuft?

Artig tankegang, skjønner ikke at politikerne ikke går inn for å droppe Norges Lover og erstatte alt med sunn fornuft..

Du skriver selv at det er selger som er ansvarlig? Selvsagt skal ikke kjøper belastes for en vare han ikke får?

 

Dessuten er det kun nordmenn som kan tenke seg å forhåndbetale 5000kr inn på en fremmed selgers konto uten noe annen garanti enn at "varen blir sendt". Jeg må innrømme at jeg ser på dette som en svært naiv praksis, selv om det aldri er så praktisk, så er det en direkte oppmuntring til svindel. Karakter til selger på QXL anser jeg som totalt irrelevant, folk jukser med dette. Jeg ville faktisk bli svært mistenksom dersom en selger har solgt utrolig mange varer og kun fått gode karaterer, både antall varer og kun gode karaterer er grunn til å bli mistenksom. Man må hvertfall prøve å finne ut hvorfor selger omsetter såpass mye på nettauksjon.

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke helt å se problemet her? dreier ikke dette seg om sunn fornuft?

ja, skulle også tro at dette er en fornuftig regel, jeg klarer ikke helt å se problemet. Jeg vil si at det er ganske selvsagt at selger har ansvaret for varen til det er i kjøpers hender, bla derfor jeg aldri aksepterer forhåndsbetaling på større beløp.

Det er mulig det er selvsagt, men ifølge qxl.no og deres versjon av Norges Lover så er det ikke det.

Skulle likt å se noen kunne ta utgangspunkt i lovverket og sagt noe om det..

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Altså, spørsmålet er:

 

Dersom du kjøper noe. Selger spør deg om du ønsker å betale for sporet sending som rekommandert eller Norgespakke. Du svarer selger at du ikke vil det pga kostnaden.

Sendingen blir så borte. Selger kan selvfølgelig ikke bevise at A-post brev er sendt.

 

Hvem skal så erstatte varen?

 

Selger som har "null skyld" eller du som selv valgte å spare de pengene som f.eks rekommandert koster?

Lenke til kommentar
Spørsmål : Hvem har ansvaret når en pakke blir borte i posten

Hoi!

Dette gjelder utenom de såkalte forbrukerkjøp:

 

Kjøpslovens § 7, 2. ledd, 1. punktum:

Skal tingen ellers sendes til kjøperen (sendekjøp) og annet ikke følger av transportklausul eller annen avtale, skjer levering ved at tingen blir overgitt til den fraktfører som påtar seg transport fra avsendingsstedet.

 

Og § 13, 1. ledd:

Risikoen går over på kjøperen når tingen er levert som avtalt eller i samsvar med §§ 6 eller 7.

 

- - -

Dette betyr, at når selgeren har levert pakken til Posten, så har selgeren gjort sin plikt.

Dersom pakken blir borte i Posten vil man ikke få erstatning dersom den er sendt som brev (uregistrert og uten forsikring).

Hvorvidt man vil ha varen tilsendt som brev eller registrert pakke, vil avhenge av varens verdi og hvor mye man stoler på selgeren og Posten.

HH

Lenke til kommentar
Spørsmål : Hvem har ansvaret når en pakke blir borte i posten

Hoi!

Dette gjelder utenom de såkalte forbrukerkjøp:

 

Kjøpslovens § 7, 2. ledd, 1. punktum:

Skal tingen ellers sendes til kjøperen (sendekjøp) og annet ikke følger av transportklausul eller annen avtale, skjer levering ved at tingen blir overgitt til den fraktfører som påtar seg transport fra avsendingsstedet.

 

Og § 13, 1. ledd:

Risikoen går over på kjøperen når tingen er levert som avtalt eller i samsvar med §§ 6 eller 7.

 

- - -

Dette betyr, at når selgeren har levert pakken til Posten, så har selgeren gjort sin plikt.

Dersom pakken blir borte i Posten vil man ikke få erstatning dersom den er sendt som brev (uregistrert og uten forsikring).

Hvorvidt man vil ha varen tilsendt som brev eller registrert pakke, vil avhenge av varens verdi og hvor mye man stoler på selgeren og Posten.

HH

Hva med

§ 14. Identifikasjon av tingen.

Risikoen går ikke over på kjøperen før det ved merking, transportdokument eller på annen måte er gjort klart at tingen er tiltenkt kjøperen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Kanskje litt frekt å svare for andre men § 14 setter jo risikoovergangen enda lenger ned i kjeden så den redder ikke kjøper på noensomhelst måte -tvert i mot.

Lenke til kommentar
§ 14. Identifikasjon av tingen.

Risikoen går ikke over på kjøperen før det ved merking, transportdokument eller på annen måte er gjort klart at tingen er tiltenkt kjøperen.

Da må varen være utskilt og særskilt merket med mottakers navn, her er det jo også snakk om bevisspørsmål.

 

Eks:

 

Du kjøper en sekk med kaffebønner, de blir merket med ditt navn og adresse og lagt for seg i et hjørne slik at farktfører skal hente den neste dag. Men om natta brenner byggningen ned, da kan selger påberope seg kjl. § 14.

Lenke til kommentar

KVTL, bare for ordens skyld siden vi snakker om salg mellom privatpersoner.

Dersom jeg har "pakket" konvolutten og den ligger klar i gangen for å gå på Posten neste dag og det brenner eller innbrudd el så har etter loven jeg alt på det tørre?

 

Han Henning, tror jeg ser sammenhengen der.

Dermed ser det ut som qxl.no sin påstand om lovverket stemmer..

 

Eller er det andre innspill?

Lenke til kommentar
KVTL, bare for ordens skyld siden vi snakker om salg mellom privatpersoner.

Dersom jeg har "pakket" konvolutten og den ligger klar i gangen for å gå på Posten neste dag og det brenner eller innbrudd el så har etter loven jeg alt på det tørre?

NEI!

§ 14 er et tilleggsvilkår som må være oppfylt i tillegg til § 13, jf §§ 6, 7.

 

Selger slipper ikke unna før han har levert iht. avtalen.

(Men avtalen kan selvsagt være at kjøper skal hente varen hos selger. Men i så fall har man gjerne avtalt en spesiell dag hvor varen kan hentes. Dersom kjøper kommer for sent (litt enkelt sagt) og varen er såkalt artsbestemt (sekk kaffebønner), så er det et krav at varen må være adskilt eller merket før kjøperen må ta tapet på sin kappe).

HH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...