Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm, PSU eller skjermkort?

Anbefalte innlegg

Heisann!

I dag morgest skulle jeg flytte på PC'en etter et LAN i helgen, hvor vi måtte bruke en kort kabel, som resulterte i at jeg måtte snu PC'en min 180 grader. Uansett, i dag skulle jeg snu PC'en tilbake til normalt, slik at bakenden står bak, og ikke framover

For å komme til saken, og problemet, da jeg snudde PC'en, var skjermkabelen veldig stram, slik at jeg var nødt til å skru den løs fra skjermkortet. Etter jeg gjorde det, snudde jeg PC'en ferdig, og plugget kabelen inn i PC'en. Jeg plugget også i resten av kablene jeg måtte ta ut.

Da jeg skrudde på, gikk PC'en som normalt, de vanlige lydene, men skjermen var svart.

"Javel" tenker jeg, "det er sikkert skjermkabelen som er ordentlig i."

Jeg unplugger skjermkabelen, for å sette det inn i grafikkortet på nytt. Starter PC'en om igjen, fortsatt svart skjerm. Det er da jeg legger merke til at strømkabelen (PSU), ikke er ordentlig i. den er halveis inn i PSU'en. Jeg plugger den ordentlig i, og skrur på på nytt. Fortsatt svart skjerm.

"Det var da som pokker", jeg tar ut skjermkabelen fra skjermkortet, som er et Geforce 6600 for de som lurer. Det som er spesielt med dette kortet, er at utgangen der er hvit, og stor, slik at man må bruke en grå mellomplugg mellom kortet og skjermkabelen. Jeg skrur løs den grå'e pluggen, for å se at to pinner der har blitt knødd sammen i et. Dette har jeg sett skje før på LAN, og hvor man kan ta en kniv, og forsiktig splitte dem, for å reparere problemet.

Jeg trodde dette ville bli løsningen, og splittet de to knødde pinnene (Ja, de skulle splittes, en kompis av meg med samme type grafikkort fortalte at han ikke hadde noen "knødde" pinne). Etter å ha splittet dem, plugget jeg kabelen i kortet, og fyrte i gang maskinen.

Fortsatt svart skjerm.

Nå begynner jeg å gruble ekstra godt. Jeg tar ut den grå'e mellompluggen, for å se at de to pinnene IGJEN har blitt knødd sammen. Det er da jeg ser at skjermkortpluggen på skjermkortet, hvor det er de hullene man skal plugge pinnene inn i, har blitt skadet.

De to hullene til de to knødde pinnene har også blitt knødd. Da de to pinnene ble til en, gjorde det slik at de to hullene på kortet OGSÅ ble til en, til et hull. Dette er værre. Jeg tar en kniv, og splitter de to knødde hullene, slik at det blir som normalt. Plugger den grå mellomkabelen inn i pluggen, og legger merke til at det ikke er knødd lengere, hver pinne har sitt eget hull nå.

Fyrer i gang maskina, FORTSATT svart skjerm.

Det er nå jeg undres, hva som er galt. Er det jeg som ikke har reparert pinnene / hullene godt nok? Tålte ikke skjermkortet den reprasjonen?

ELLER, kortsluttet jeg PSU når jeg hade strømkabelen halveis inn i ?

Såvidt jeg vet, så er svart skjerm, men durende PC både sluttilfellet av kortsluttet PSU / ødelagt skjermkort.

Jeg har nettopp flyttet til Trondheim, så har ikke en PSU / GPU for å feilsøke med, så jeg sliter litt.

Noen som kan hjelpe meg, gjøre meg klokere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si, men jeg har opplevd noen ganger at skjermkort av typen AGP, har løsnet i sokkelen etter transport. Kortet er riktig nok skrudd fast i bakkant, men løsnet i forkant, sannsynligvis etter vridning av kabinett?

Jeg har måttet dytte det på plass før jeg fikk bilde på skjermen.

(slå evt. av PC først)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...