Pandemonium Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Hei! Når jeg skal kjøpe meg nytt tower, så veit jeg at jeg skal ha med noen vifter, ettersom jeg vil ha en fin, kald PC (den rake motsetningen av vraket jeg har nå). Det jeg lurer på er, når man ser på vifter så ser man at vifta har et lydvolum (?) på 17db. Hva ett bra antall db for en stillegående vifte? Om det teller, så har jeg tenkt på to kabinettvifter, dere må gjerne foreslå noen. 80x80 mm. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 17 er meeeget bra, men som regel kan du bare gi en god f... i akkurat det tallet siden de tallene ofte ikke er reelle. Skulle jeg anbefalt deg to kabinettvifter så ville jeg først spurt om det var mulig med noe større? Større vifter flytter mer luft på færre omdreininger og støyer altså mindre. Skal du ha noen stille 80mm ville jeg gått for disse rottebillige Glacialtechene. Har selv hatt to av dem og de var mer enn gode nok i et system som ble totalt overdøvet av en veps på chipsettet pluss et jetmotorkjølt skjermkort. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 (endret) Lydnivået en vifte er oppgitt til stemmer ikke nødvendigvis nøyaktig, og kan være misvisende til de grader, alt etter under hvilke forutsetninger produsenten har målt det støynivået. Du må heller ikke glemme å sette antall dB viften er oppgitt til i sammenheng med hvor mye luft en vifte flytter. En dårlig vifte kan ha et lavt støynivå, men samtidig flytte en unyttig liten mengde luft, og da går rett og slett spinninga opp i vinninga. Jeg vil si at kabinettvifter med dB-nivå på under 20 er mer enn godkjent. Siden du skal ha to stk. 80mm-vifter og etterlyser kvalitet, gir jeg deg to navn; papst og silenX. Disse merkene finner du henholdsvis hos Microplex og Vendur. Si ifra hvis det er noe mer du lurer på! Edit: BennyBanassi kom meg i forkjøpet, og som han også nevner hadde det vært ønskelig å gå noe opp i størrelse. Du kan eventuelt kjøpe deg noe fan-adaptere som muliggjør montering av f.eks. 92mm-vifter på festehull til 80mm-vifter. De glacialtech-viftene er jo svinebillige, har de selv (bruker de ikke), men ville ærlig talt satset litt høyere. Det at de ble overdøvet av en chipset-vifte (som pleier å bråke kanskje mye pga. liten diameter/høyt turtall), forteller ikke så mye om enten kvalitet eller støynivå. Endret 10. oktober 2005 av Caliber Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Sikkert supre vifter som Caliber også kommer med, men skulle jeg gjort det fra scratch slikm som deg ville jeg fokusert på chipsettkjøler, cpukjøler og eventuelt passiv kjøling av skjermkortet. Det er herfra støyen kommer så hvis du i tillegg kjøper noen bra 80mm inni tror jeg dette blir supert! Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Sikkert supre vifter som Caliber også kommer med, men skulle jeg gjort det fra scratch slikm som deg ville jeg fokusert på chipsettkjøler, cpukjøler og eventuelt passiv kjøling av skjermkortet. Det er herfra støyen kommer så hvis du i tillegg kjøper noen bra 80mm inni tror jeg dette blir supert! Nettopp. Men slik jeg har forstått det skal du bare ha nytt kabinett, eller hele pc'en? Hvis førstnevnte stemmer bør du tenke deg nøye gjennom hvis du er interessert i en lydsvak pc. Mange kabinetter der ute som gjør en god jobb på denne siden. Du kan siden kjøpe en rekke produkter som er ment på å fjerne støy (les: støydempingsmatter, gummi-oppsett for harddisker etc., mer stillegående vifter etc.) Lenke til kommentar
Pandemonium Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 Kabinettet jeg vil ha har kun 80mm vifteplasser (litt kjipt, ja), men hvis det går ann å kjøpe en liten ekstra del som gjør at det er mulig å sette på en 92mm er det selvfølgelig mer aktuelt. Har sett på papst vifter, de virker veldig kjekke. Ikke så dyre, og virker veldig stillegående. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Kabinettet jeg vil ha har kun 80mm vifteplasser (litt kjipt, ja), men hvis det går ann å kjøpe en liten ekstra del som gjør at det er mulig å sette på en 92mm er det selvfølgelig mer aktuelt. Har sett på papst vifter, de virker veldig kjekke. Ikke så dyre, og virker veldig stillegående. Har selv 4 stk. 80mm-vifter, og velger du riktige vifter samt kobler de til en viftestyring, er det ikke noe særlig støykilde. Hvilket kabinett har du tenkt deg? Lenke til kommentar
Pandemonium Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 APLUS Case Qubic, Sort Midi tower (Uten Strømforsyning) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309319&cks=PRL Dette. Enkelt, stilrent og billig. Det har fått veldig gode kritikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå