Gå til innhold

Fremtidige oppgraderinger av maskinen

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg har for øyeblikket en PC jeg er storfornøyd med, som jeg har hatt i rundt ett år med regelmessige oppdateringer. Men så nærmer jo tiden seg. Både bursdag og jul nærmer seg fort, og jeg begynner å lure på hva det neste skal bli.. Jeg spør derfor dere om dere kan komme med seriøse (!) forslag til videre oppgraderinger av PCen. Hva er det første dere ville oppgradert? Det andre? Det tredje osv. Skriv gjerne lister :p

Jeg har følgende systemspecs:

Thermaltake Silent 500W PSU

Thermaltake Shark kabinett

NEC ND-3250A

Diskettstasjon fra Sony :p

CD-RW (Husker ikke modell)

WinFast TV2000XP TV-Kort (Ikke spør hvorfor, fikk det for en billig penge fra en venn)

Gigabyte GAK8NS 939-Ultra

AMD 64 3200 m/ Boxed vifte (Gamle vannkjølingssystemet mitt passer ikke til 939 :cry:) (Ble kjøpt under TG05, så er ikke sikker på Modellen)

PCI-kort med 4 ekstra USB kontakter + 1 intern

128MB 9800PRO IceQ @ 9800XT

2 x Corsair XMS3200 PRO 512MB

Seagate Barracuda 120GB 7200RPM 8MB Cache IDE

Seagate Barracuda 120GB 7200RPM 8MB Cache S-ATA

Seagate Barracuda 160 GB 7200RPM 8MB Cache S-ATA

Tror det var det. Håper på gode forslag til ting å spare til :D

PS: Kjører forresten dualboot WinXPHome/SuSe

Jon

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, ja.. har en server kjørende med 800Mhz og 128MB RAM med Win2K :p Det er saker det!

Jeg har reserve kab + PSU + HK + prosessor liggende...

Hva slags skjermkort + RAM ville du oppgradert til? Hvis jeg går vekk fra AGP så må jeg har nytt hovedkort også.. Og så må jeg finne et som støtter vanlig PCI i tillegg...

Og ja, jeg har mye i maskinen min la jeg merke til nå :p

Mythos: Joda, men kjenner at jeg må begynne å skru ned settings på blandt annet BF2.. Kan ikke kjøre maks lengre. I tillegg så merker jeg at den *begynner* å bli litt for treig...

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar

Den største merkbare forskjellen ville nok være skjermkortet. Kanskje oppgradere til 6800 GT? Ville kanskje også kjøpt mer minne visst du har noen ledige sokler, men visst hovedkortet støtter Dual Channel og du kjøper ei 512 MB brikke til vil jo DC bli slått av...

Også skal jo visstnok alltfor mange rambrikker bli ustabilt? :hmm:

Prosessoren får du iverttfall ikke utnyttet ordentlig i spill på grunn av skjermkortet, men det er vel kanskje ikke så farlig siden du ikke sa noe om spilling, eller hvor mye du spilte. :ermm:

Uansett gå for en oppgraddering av skjermkortet :thumbup:

Lenke til kommentar

Du har to 512 MB brikker eller?? Er jo sykt bra de minnebrikkene dine. Kan sikkert klokkes noe inni hampen :D

Men hvis du bare har 512 MB ram ville jeg oppgradert.

Har du overklokket maskinen din noe nå? I tilfelle kan du jo det. :cool:

Og installere maskinen på ny, hvis den begynner å bli treig.

Nytt skjermkort er vel det som trengst mest (hvis du har 1GB ram da)

Men jeg ville ikke anbefalt fire minnebrikker på maskinen din. Da får du lavere minne hastighet. Selg heller de du har og kjøp nye :thumbup:

Lykke til

Lenke til kommentar

For å svare på alle spørsmålene:

1. Hvilke skjermkort ville dere anbefale?

2. Jeg har prøvd å overklokke både minne og CPU, men går jeg over 210 på FSB henger maskinen seg hele tiden, og setter jeg opp timingene på minnet så får jeg minnefeil nå og da..

3. Jeg har 2x 512MB, altså 1GB :) HK vil ikke kjøre dem på DC da. Står Single Channel når jeg booter. Er sikker på at de står i riktig slotter for DC..

4. Jo, jeg spiller en god del

5. Ageia? Fysikk kort?

6. Er minnet så bra? Begge brikkene er rundt et år gamle..

Lenke til kommentar

Minnet er knallbra, og bør gi deg gode muligheter for å overklokke. Se etter et brukt skjermkort, så bruker du ikke så mye penger på deler nå, og sparer opp penger til et nytt grunnoppsett om en stund.

Når det gjelder brukte skjermkort ville jeg først og fremst basert deg på bruktmarkedet her, og eventuelt postet kandidater her for "evaluering"..

Bestem deg for hvor mye du vil gå for, så finner du kandater, AGP kort, og når du skal oppgradere kjøper du et kombinert agp-pci-e hovedkort, som Asrock sitt kort. Søk etter Asrock om du vil vite mer om det.

EDIT: Innlegg 300 :w00t:

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg vil trenge en grunnoppdatering på leenge.. Tror nok heller jeg derfor vil gå for nytt skjermkort + HK med PCI-E. Spørsmålet er bare hva jeg skal gjøre m,ed PCI kortene mine.. Selge dem?

Hva kan da være problemet med minne siden det ikke vil kjøre ordentlig med lavere timings?

ATI/nVidia?

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar
For å svare på alle spørsmålene:

1. Hvilke skjermkort ville dere anbefale?

2. Jeg har prøvd å overklokke både minne og CPU, men går jeg over 210 på FSB henger maskinen seg hele tiden, og setter jeg opp timingene på minnet så får jeg minnefeil nå og da..

3. Jeg har 2x 512MB, altså 1GB :) HK vil ikke kjøre dem på DC da. Står Single Channel når jeg booter. Er sikker på at de står i riktig slotter for DC..

4. Jo, jeg spiller en god del

5. Ageia? Fysikk kort?

6. Er minnet så bra? Begge brikkene er rundt et år gamle..

Ja det skal være veldig gode brikker de du har der...

Hvor mye volt kjører du brikkene og CPUen din på?

Er det Venice cpu du har?

Kjenner ikke til hovedkortet ditt, men det kan være noen innstillinger som ikke er som det skal være i og med at den kjører singel channel.

Og i og med at du kjører to brikker i singel channel så er det sikkert minnekontrolleren i cpuen som begrenser klokkingen og timings.

Og det blir jo en stor flaskehals også da i forhold til å kjøre DC

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

Med grunnoppgradering mener jeg basis'en;

Cpu, hk, gpu, og ram. Resten av pc-delene, som hdd, kabbis, psu, skjerm, en del andre ekstra-kort, som tv-kortet ditt, og usb-kortet.

Derfor, om du oppgraderer med et agp kort nå og får fikset ram-problemet, vil pc'en din holde en god stund til. Da kan du oppgradere alt, unntatt skjermkort, siden du kjøper et hk som takler begge deler.. Derfor kan du da kline til og kjøpe en knall cpu, og 2gb ram i samme kategori som de brikkene du har nå..

Det ville jeg gjort, med mindre du skal bytte ut hele pakka. Da kan du strekke budsjettet ditt litt lenger.

Om du skal bytte hk og skjermkort "i dag" så er jo forsåvidt ikke det dumt heller, om du skal legge litt penger i det. For å oppleve virkelig forskjell på skjermkortet ville jeg kjøpt X800XL, eventuelt X800 GT, men, jeg liker ATI bedre enn Nvidia, så det er derfor jeg foreslår disse. Les artikkelen om X800 GT, der er det en link til en benchmark som tar for seg de fleste "vanlige" skjermkort.

EDIT: Prøv med en BIOS oppdatering, sjekk om det er et forum i tilknytning Gigabytes hjemmesider, og om det er en oppdatering eller innsitlling som gjør at du ikke får DC. Kan hende at det er et "vanlig" problem med kombinasjonen hk og ram som gir deg problem.

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar
Tror ikke jeg vil trenge en grunnoppdatering på leenge.. Tror nok heller jeg derfor vil gå for nytt skjermkort + HK med PCI-E. Spørsmålet er bare hva jeg skal gjøre m,ed PCI kortene mine.. Selge dem?

Hva kan da være problemet med minne siden det ikke vil kjøre ordentlig med lavere timings?

ATI/nVidia?

Er jo pci slotter på nye hovedkort også da. Hvis det var det du mente... :innocent:

Lenke til kommentar

Har du forresten kjørt noen benchmarks for å se hvordan minneytelsen din virkelig er?

Kunne vært interresant

EDIT: Ikke for at jeg tror du har gjort feil, men det står i manualen at for å kjøre dual så må brikkene stå i slot 1 og 2.

Du har sjekka dette ikke sant? At ikke brikkene står i slot 1 og 3 (forskjellig farge på sokklene)

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

Jeg fant ut hva det var.... De sto i slot 1 og 3 :p

Memory timings står på rundt 2,5-3-3-8, og får ikke endret dem... Da vil ikke maskinen boote.. Dette gjelder både opp og ned...

Så jeg burde oppgradere i følgende rekkefølge?

Skjermkort (PCI-e ATI/nVidia?)

HK

Minne (2GB? 2x 1GB brikker)

Jeg har nettopp fått ennå en advarsel for bumping :( Er nå oppe i 20% :(

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...