Richard87 Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 (endret) Noen som vett om noen gode boker pa norsk om spill programmering(helst om trigometri og matriser etc)... Noen av de engelske jeg fant ble jeg ikke sa veldig klok av... Endret 10. oktober 2005 av Richard87 Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Det meste fagstoffet om Visual Basic foreligger på engelsk, så det er absolutt en fordel du venner deg til å lese slike kilder. Dersom du ikke helt forstod det du fant, kan det jo tenkes stoffet var på et litt høyere nivå. I så fall kan du jo stille spørsmål knyttet til den konkrete saken på et forum, eller ta fatt på litt enklere emner. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Jeg skal ikke programmere så mye spill, men bruker allerede Gamedev.net en del. Aadnk har ellers rett: Venn deg til å lese engelsk fagtekst med en gang. Hvis du skal studere en gang vil jeg tippe at også der er mesteparten av literaturen på engelsk. (Det aller meste jeg leste i løpet av 5 år var på engelsk. Skrev tilogmed hovedoppgaven på engelsk.) Lenke til kommentar
Richard87 Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 OK, jeg er helt enig, men det burde vere et par gode tutorialer pa norsk som handler om trigometri og annen matte tilknyttet 3D programering(som jeg egentlig mente btw) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 GameDev.net forteller alt du trenger å vite om matriser, og 3D matematikk. Stort sett er teoriene rundt disse mekanismene egentlig veldig enkle, men vanskelig å lære seg, ihvertfall for meg... ganske snodig egentlig. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 GameDev.net forteller alt du trenger å vite om matriser, og 3D matematikk.Stort sett er teoriene rundt disse mekanismene egentlig veldig enkle, men vanskelig å lære seg, ihvertfall for meg... ganske snodig egentlig. Enig at teorien er enkel, men av og til vanskelig å bruke. Jeg tror det har med å gjøre at jeg er mest kjend med Matlab. Skal du gange en matrise med en annen, så gjør du det. Vil du ha ut en enkel rad/kolonne fra en matrise, så er det også enkelt. Du slipper å skrive koden for det... Savner slik enkel matrisebehandling i VB, ja. Men Matlab er utrolig tregt når det kommer til gjentagende operasjoner, eks. for-løkker. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 egentlig litt rart, for løkker er egentlig veldig enkelt for både compiler og interperator å kjøre. Men noen ganger synes jeg det ser ut som om noen compilere/interperatorer er laget trege med vilje, SetPixel funksjonen i VB/QB f.eks. Den er sikkert 9 ganger raskere i ANSI C, selvom den fortsatt er treg. Det er ikke før en bruker assembly at tegning av grafikk går raskt, et godt eksempel er Rotate i QuickBasic, den er laget i en QB versjon, og en skrevet med CALL ABSOLUTE (maskinkode) QB versjonen går såvidt rundt på min maskin, mens maskinkode versjonen går så fort at bildet bare flimrer. En for løkke er kjempesimpelt å lage uansett, så hvorfor går det så sakte? det er det ingen som vet. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Det mest ekstreme tilfellet av trege Matlab fant jeg da jeg brukte bittelitt avansert matematikk for å regne ut bestemte absorpsjonsfaktorer. I slike beregninger inngår det en del relativt stygge uttrykk og for å gjøre det hele litt mer interessant så er veldig mye imaginært. Dette gjøres i tillegg for forskjellige frekvenser for å få et spekter. Matlab: ca. 8 min VB.Net: ca. 50 sek Nå skal det sies at å programmere dette i VB var en mye større jobb enn å scripte det i Matlab ettersom Matlab støtter imaginære tall direkte... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå