Gå til innhold

Gode tutorials pa Norsk om Spel Programmering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det meste fagstoffet om Visual Basic foreligger på engelsk, så det er absolutt en fordel du venner deg til å lese slike kilder. Dersom du ikke helt forstod det du fant, kan det jo tenkes stoffet var på et litt høyere nivå. I så fall kan du jo stille spørsmål knyttet til den konkrete saken på et forum, eller ta fatt på litt enklere emner.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke programmere så mye spill, men bruker allerede Gamedev.net en del.

 

Aadnk har ellers rett: Venn deg til å lese engelsk fagtekst med en gang. Hvis du skal studere en gang vil jeg tippe at også der er mesteparten av literaturen på engelsk. (Det aller meste jeg leste i løpet av 5 år var på engelsk. Skrev tilogmed hovedoppgaven på engelsk.)

Lenke til kommentar
GameDev.net forteller alt du trenger å vite om matriser, og 3D matematikk.

Stort sett er teoriene rundt disse mekanismene egentlig veldig enkle, men vanskelig å lære seg, ihvertfall for meg... ganske snodig egentlig.

Enig at teorien er enkel, men av og til vanskelig å bruke. Jeg tror det har med å gjøre at jeg er mest kjend med Matlab. Skal du gange en matrise med en annen, så gjør du det. Vil du ha ut en enkel rad/kolonne fra en matrise, så er det også enkelt. Du slipper å skrive koden for det... Savner slik enkel matrisebehandling i VB, ja. ;)

 

Men Matlab er utrolig tregt når det kommer til gjentagende operasjoner, eks. for-løkker.

Lenke til kommentar

egentlig litt rart, for løkker er egentlig veldig enkelt for både compiler og interperator å kjøre.

 

Men noen ganger synes jeg det ser ut som om noen compilere/interperatorer er laget trege med vilje, SetPixel funksjonen i VB/QB f.eks.

Den er sikkert 9 ganger raskere i ANSI C, selvom den fortsatt er treg.

Det er ikke før en bruker assembly at tegning av grafikk går raskt, et godt eksempel er Rotate i QuickBasic, den er laget i en QB versjon, og en skrevet med CALL ABSOLUTE (maskinkode) QB versjonen går såvidt rundt på min maskin, mens maskinkode versjonen går så fort at bildet bare flimrer.

 

En for løkke er kjempesimpelt å lage uansett, så hvorfor går det så sakte? det er det ingen som vet.

Lenke til kommentar

Det mest ekstreme tilfellet av trege Matlab fant jeg da jeg brukte bittelitt avansert matematikk for å regne ut bestemte absorpsjonsfaktorer. I slike beregninger inngår det en del relativt stygge uttrykk og for å gjøre det hele litt mer interessant så er veldig mye imaginært. Dette gjøres i tillegg for forskjellige frekvenser for å få et spekter.

 

Matlab: ca. 8 min

VB.Net: ca. 50 sek

 

Nå skal det sies at å programmere dette i VB var en mye større jobb enn å scripte det i Matlab ettersom Matlab støtter imaginære tall direkte... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...