BeTo1985 Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Pcen min slokner! Først skjedde dette i Windows, men etter hvert tok det kortere og kortere tid før den slokna, nå kommer jeg ikke inn i windows en gang, jeg har flaks hvis jeg rekker å komme inn i BIOS'en. Jeg tenkte det var hovedkortet som var dødt, så jeg kjøpte nytt hovedkort, ny prosessor, ny ram og en ny vifte. Men det samme skjer fortsatt!!! Jeg har prøvd med en annen strømforsyning og det hjalp heller ikke... Med å slokne så mener jeg at den fryser bildet. Ikke no vanlig windows frysing, men en total blokkering av all mulig input eller output. Hvis jeg har flaks og det kommer bilde på skjermen så tar det 30sek-3min så slokner den...samma hva jeg holder på med. I hvert fall så stopper den. alt fryses, eneste knappen som funker er Av/på knappen, og den må man holde inne for at den skal skru seg av. Kan noen hjelpe meg!? Jeg skjønner ingenting!!!! Lenke til kommentar
anarchima Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Hva med ny harddisk? :razz: Nei, dette hørtes ut som et særdeles komplisert problem, særlig siden du har byttet ut mange av de delene som ofte kan identifiseres som problem-områder. Hvordan står det til med temperature inne i PCen? Prøv å kjør med åpent kabinett! Er det skjermbildet som fryser eller er det "input devices" som mus og tastatur? Eller er det begge deler? Hvor lenge har du hatt denne PCen? Flyttet du på den mye før den begynte å "slokne"? Jobbet du inne i selve PCen i den tiden før "slokningen"? Lenke til kommentar
Colin Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Ta ut alt unntatt CPU og ram og skjermkort. Så prøver du igjen. Hvis den tuller, så prøver du annet skjermkort. Er rimelig sikker på at du kan finne feilen ved å sette inn en og en del igjen. Pål Lenke til kommentar
BeTo1985 Skrevet 19. august 2002 Forfatter Del Skrevet 19. august 2002 Begge deler fryses. Hadde ikke skrudd i pcen på lenge, og så bare sluttet den å funke. Temperaturen står det helt bra til med...hvis jeg husker riktig så starter den rundt 37 og går oppover litt oppover. Så klikker den. Men vifta skulle jo ikke være så stort problem. CPU'en er 2000+ og vifta skal klare 2600+...dessuten så er CPU'en bare innstilt til å være 1500+ i BIOS'en... Jeg har ikke flytte så veldig mye på den, Kanskje et par ganger i halvåret. Pcen har jeg på en måte hatt ganske lenge, men jeg tror alt i pcen er byttet ut nå unntatt tastaturet. Kabinettet har vært åpent siden jeg fikk de nye delene (de står nederst, bare trekk i fra skjermkortet). Jeg skjønner som sagt ingenting. En venn av meg som er ganske flink til å fikse pcer, så på den og han fant heller ingenting. Eneste er at hovedkortet muligens ikke støtter ram med ECC. Men før jeg kjøpte det nye hadde jeg helt vanlig SD-RAM. Lenke til kommentar
BeTo1985 Skrevet 19. august 2002 Forfatter Del Skrevet 19. august 2002 Quote: Den 2002-08-19 21:10, Colin skrev:Ta ut alt unntatt CPU og ram og skjermkort. Så prøver du igjen. Hvis den tuller, så prøver du annet skjermkort. Er rimelig sikker på at du kan finne feilen ved å sette inn en og en del igjen.Pål Det er der du tar fullstendig feil...det er nemlig kun hovedkort cpu ram og skjermkort der. så det er ikke så mye å ta ut på en måte. Har prøvd et annet skjermkort, og det skjedde akkurat det samme da. Har til og med prøvd annen strømforsyning. Men ingen forandring. Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Prøvd å sette i et annet skjermkort? Lenke til kommentar
John P. Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Quote: Den 2002-08-19 21:22, Papirpose skrev:Prøvd å sette i et annet skjermkort? Det har han visst gjort ja... Dette er jo ganske utrolig! Du bytter ut ALT i kabinettet, og får samme problem?? Unnskyld, skal jo ikke le, men det er jo merkelig da. Da lurer jeg på om det rett og slett kan være noe i kabinettet som blir liggende inntil hovedkortet når du monterer det, og som kortslutter det? Det kunne ihvertfall forklare at det har skjedd med to helt forskjellige oppsett i samme kabinett. Ta en ekstra titt under kortet og vær ekstra oppmerksom på ting som kan kortslutte det når du monterer det igjen. Det er iallefall det eneste forslaget jeg kan komme med, siden du 'har prøvd alt'. EDIT; nei forresten, jeg har ett forslag til; Gåen strømforsyning? [ Denne Melding var redigert av: John P. på 2002-08-19 21:35 ] Lenke til kommentar
RIP_Jack Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Det kan være at du har et jordings problem. Eller feil med den kursen du bruker pc'n på. Ta med deg Pc'n til en kompis og prøv om den virker der. Lenke til kommentar
BeTo1985 Skrevet 19. august 2002 Forfatter Del Skrevet 19. august 2002 Det er innmari teit, jeg vet, bare le i vei dere, det er nesten så jeg gjør det selv. Jeg tror ikke noe skulle være inntil kassa. Men på den gamle pcen min (eller de gamle delene), hvorfor begynte den i så fall å rote så seint, jeg hadde jo hatt den i kanskje halvt år før den begynte med det. Jeg kan jo prøve å sette den inn i et annet kabinett, hvis noen av vennene mine er villige til å tømme sitt... Jeg begynner å lure på om det er meg de ikke liker... <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: BeTo1985 på 2002-08-19 21:45 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: BeTo1985 på 2002-08-19 21:46 ] Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Det er ikke sikkert det er noe galt med strømforsyningen. Det kan være at en ikke har nokk watt. Prøv en kraftigere en, men hvis du ikke hard det så spar penger og få vekk alle interne deler som bare sluker strøm som ikke trengs for å se om maskinen funker når du starter den opp igjen. En annen ting kan være en kortslutning der jumperne plaseres på hovedkortet. Lenke til kommentar
Günther Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Hm.. har du hatt pcen åpen i ett halvt år ? :wink: Lenke til kommentar
BeTo1985 Skrevet 19. august 2002 Forfatter Del Skrevet 19. august 2002 Det er kun en jumpere i den pcen nå, og det er Clear CMOS saken, og den er riktig. Jeg har 300W strømforsyning. Og det burde være nok når pcen er ribba til minimum innhold...det synes i hvert fall jeg. Lenke til kommentar
ToBi Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 har du byttet harddisk da? Lenke til kommentar
BeTo1985 Skrevet 19. august 2002 Forfatter Del Skrevet 19. august 2002 Harddiskene er ute av kassen... Pcen har ikke stått åpen i et halvt år. Pcen funka nemlig helt strålende, helt til for en måned siden eller no. Fikk de nye delene forrige Onsdag, den har bare stått åpen siden da... Lenke til kommentar
DarkKing888 Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 du har vel ikke ødelagt noe mens du har holdt på med BIOSEN? Lenke til kommentar
John P. Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Quote: Den 2002-08-19 21:42, BeTo1985 skrev:Jeg tror ikke noe skulle være inntil kassa. Nei, jeg sa(mente iallefall) noe inne i kassa som kanskje blir liggende inntil hovedkortet og kortslutter det. :smile: En 'standoff' skrue eller en løs skrue eller et eller annet av metall. EDIT : oops - det ser ut til at jeg muligens misforsto deg, og at du forsto hva jeg mente første gangen. :smile: [ Denne Melding var redigert av: John P. på 2002-08-19 22:06 ] Lenke til kommentar
iantonse Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Har opplevd nøyaktig samme problem. Byttet hovedkort og prosessor til socket A/Thunderbird i box med 300w strømforsyning som hadde servet PIII prosessor. Døde jevn og trutt med max 5 minutter levetid. Før skiftet hadde boksen virket uten problemer i 2 år. Skiftet powersupply og problemet er borte. For å teste installerte jeg den "døende" power supplyen i ny box med den gamle PIII prosessoren. Har fungert uten insomniatendenser i 3 uker (har ikke vært slått av). Lenke til kommentar
BeTo1985 Skrevet 19. august 2002 Forfatter Del Skrevet 19. august 2002 John P.: Du "misforsto" meg nok ja. Men det går greit, jeg tar ikke sånt så tungt... ------------------------------------------------ hum...kanskje det er strømforsyninga da...Men jeg har jo prøvd en annen en... Det samme skjedde da. Lenke til kommentar
Marvel Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Sikkert lite sannsynlig, men har du sjekket powerkabel og sjekket spenningen i stikkontakten din? Kanskje det er noe ustabilt der. Lenke til kommentar
Andlier Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Ta hovedkort og skjermkort ut av kassa og start det når det ligger på en antistatisk pose. Da er det ikke noe som kortslutter. Sjekk om det er noe som er veldig varmt, varmere enn normalt. Reset BIOS, sjekk alle jumperinnstillinger. Bytt batteriet på hovedkortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå