Proxemi Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Bor på studenhybel med bredbåndsuttak i veggen. Er ett normalt LAN nettverk, med ip kabel støpsel. Hva skal jeg bruke for å koble flere pcer opp til nettet når jeg bare har en ip? Er rimelig kjapp linje sies det, skal bli 54 mb, og vil prøve å unngå noen flaskehalser. [ Denne Melding var redigert av: Proxemi på 2002-08-19 20:45 ] Lenke til kommentar
jokohoma Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Har du bare en ip og vil ha flere pcer på nett samtidig trenger du en router. Til dette kan du f.eks bruke en gammel maskin med linux. Evt. kan du kjøpe deg en router. Dette koster penger i motsetning til en gammel maskin (486 eller bedre)med linux. Lykke til! Lenke til kommentar
Laka Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Kjøp deg ganske enkelt en bredbåndsrouter, som gir ut IP automatisk. -Lasse Lenke til kommentar
Johan Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Quote: Til dette kan du f.eks bruke en gammel maskin med linux. Evt. kan du kjøpe deg en router. Dette koster penger i motsetning til en gammel maskin (486 eller bedre)med linux.Lykke til! Riktig nok koster en router 1500 spenn, men for en nybegynner koster linux mye tid og frustrasjon. Gratis er det ikke. Lenke til kommentar
eiga Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Det skal holde med en 10 MB hub(billig å kjøpe), som du kobler maskinene inn på. Du er vel klar over at selv om linjen blir 54 MB kommer du aldrig til å overstige 10 MB ut på WAN. Lokalt på LAN og mellom dine maskiner vil hubben begrense hastigheten for deg til 10 MB(bakdelen). Sjekk retningslinjene for nettilgang fra skolen om du kan koble via hub(bruk av ekstra IP), uten å måtte betale noe. Står det ikke noe i rettningslinjene bør du spørre først med en god begrunnelse, så får du sikkert lov. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Quote: Den 2002-08-20 11:00, eiga skrev:Du er vel klar over at selv om linjen blir 54 MB kommer du aldrig til å overstige 10 MB ut på WAN. Lokalt på LAN og mellom dine maskiner vil hubben begrense hastigheten for deg til 10 MB(bakdelen). Hvem sier at det ikke er mulig med mer enn 10Mbit ut på internett? Hvis man er så heldig å ha såpass med båndbredde er det ingenting iveien for å få over 10Mbit ut på nettett (må selvfølgelig ha 100Mbit NIC da) Nei, dropp hub og kjøpe en skikkelig 10/100Mbit svitsj isteden! Lenke til kommentar
eiga Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Quote: Den 2002-08-20 11:12, Langbein skrev:Hvem sier at det ikke er mulig med mer enn 10Mbit ut på internett? Vel jeg gjør nesten det... Det kunne være morro å høre hvorfor DU tror han kommer til å få det..(Du er litt påståelig) Dessuten sier jeg at han kommer aldrig kommer til å overstige 10 MB. Venter i spenning på din redegjørelse. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Quote: Den 2002-08-20 11:52, eiga skrev:Det kunne være morro å høre hvorfor DU tror han kommer til å få det..(Du er litt påståelig)Dessuten sier jeg at han kommer aldrig kommer til å overstige 10 MB.Venter i spenning på din redegjørelse. Vel, har jo selv opplevd å få rundt 5 Megabyte/sek på universitetsnettverk, altså 40 Mbit/s. Det varierer riktignok rundt om i landet, noen steder har de vel båndbredde-begrensninger. Men hvorfor legge eventuelle begrensninger i hub'en? Hvor ofte man får slike hastigheter ut i den store verden er jo en annen sak. Men det finnes mange raske ftp-servere rundt omkring. Poenget mitt er at det ikke lenger er særlig vits å kjøpe en "billig" hub, siden man nå får kjøpt 10/100Mbit svitsjer til rundt 400,- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå