Blackster Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Hei, Jeg har en gammel Compaq bærbar der hd'en er blitt skiftet ut nylig pga krasj på den gamle. Det som er problemet er at jeg får ikke installert OS på denne pc'en. jeg får opp OS not installed etter start. Jeg har prøvd med både xp og Win2k pluss ultimate boot cd for å se om han reagerer. men ingenting skjer. jeg har prøvd å gå inn i bios...men får ikke endret noe annet der enn oppstartsmetoden. har valgt at den skal boote på Cd-rom. NÅr den starter så får jeg opp at den finner HD og Cd-rom, men det står noe sånt som "system bioes shadowed" vet ikke hva dette betyr men det som er tilfelle er at jeg får ikke noe expert setup tilgang til bios. jeg har nesten ikke muligheter til å gjøre noen ting. er det noen som kan hjelpe meg gjennom dette....dette er en compaq presario pIII 800mhz laptop. Lenke til kommentar
MindZlave Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Det smarteste du kan gjøre er vel å ringe Compaq support. (det er vel HP nå??) Så spør du de hva du kan gjøre med problemet ettersom de burde ha erfaring med den BIOSen som ligger på den. Lenke til kommentar
N_M_V Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Kanskje helt på tur her, men "i gamle dager" hadde Compaq biosen på en egen liten partisjon på disken, og ved HD skift måtte man installere denne på ny igjen ved å laste ned en SPxxxxx.exe fil. Aner ikke hvor gammel din bærbar er, eller om det er aktuelt for din. Søk etter drivere til din maskin f.eks. her: http://welcome.hp.com/country/us/en/support.html Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Du er kanskje litt på tur, ja. BIOS på disken er jo en Catch-22, siden man trenger BIOS for å lese disken. Du tenker kanskje på Diagnostic, som kunne ligge på en skjult partisjon. Shadow tror jeg bare betyr at BIOS er kopiert fra ROM til RAM for at det skal gå raskere? Altså har det ingen betydning for problemet. Lenke til kommentar
Blackster Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 hmmmm jeg har en bang anelse om at det er cd'romen som er defekt...fordi den prøver å lese boot cd'ene men det skjer ingenting mer enn at den slutter å søke på cd'en men det som var det store spm....er det noen som vet hvordan man kommer seg i advanced setup i bios på gamle compaq maskiner dette er en compaq presario 1700. gammel og råtten Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 System BIOS Shadowed? Høres ut som om den henter inn originale BIOS instillinger fra et eller annet sted, eller at du bare endrer instillinger i et "mirror" (Shadow) av den ekte BIOSen når du endrer instillinger... Kanskje en sikkerhetsgreie fra Compaq. Se om det er en instilling i BIOS å skru av Shadowed BIOS. Hvis ikke er det vel bare å prøve seg frem med knapper Enter, Space, Del, Tab, F1-F12, Backspace... Lenke til kommentar
Konsen Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Edit: Ooops. Så ikke at det var en bærbar det var snakk om før innlegget var sendt. Så da vil nok dette være uaktuelt. Vet ikke om dette har noe å si: Sist jeg var og "rotet" i en Compaq, så ville denne heller ikke starte opp fra CD'en. Merkelig nok så holdt det å bytte på hvilken cd-rom den skulle boote fra. Maskinen likte ikke den nye cd-rom'en, men så snart jeg kablet om slik at den bootet fra den gamle cd-rom'en som fulgte med maskinen gikk det fint. Compaq hadde tidligere noen sære egenskaper. Endret 11. oktober 2005 av Konsen Lenke til kommentar
Blackster Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Jeg må skaffe meg en vanlig disk nå tenker jeg...se om disketten klarer å boote. problemet mitt er hva jeg kan få gjort hvis cd'romen er defekt...eller at det er problemer med den. jeg gikk ut på supportsiden til HP, og der sier at man gå på advanced "fanen" i bios...men den finnes jo ikke for h.... jeg pleide alltid å si styr unna compaq...men når folk ikke hører på meg...så skal ikke jeg ha skylda for å ikke å klare å fikse det lastet ned en boot diskett fra siden til hp nå...skal seom den på en diskett vil fungere. har prøvd alle taster ved oppstart hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå