Gå til innhold

Var Jesus den første kommunist?


Anbefalte innlegg

Den tidlige kristendommen ,som Jesus Kristus grunnla, innholdt sosialistiske tanker og ideer som at fellesskapet er det viktigste og at de rike skal dele med de som har mindre. Og at alle skal hjelpe værandre.

 

Kansje Marx, Lenin og Stalin ble inspirert av Jesus til å skape rettferdige kommunist-samfunn hvor alle har det like bra og samarbeider fremfor å konkurerre?

Endret av McMadhouse75
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den tidlige kristendommen ,som Jesus Kristus grunnla, innholdt sosialistiske tanker og ideer som at fellesskapet er det viktigste og at de rike skal dele med de som har mindre. Og at alle skal hjelpe værandre.

 

Kansje Marx, Lenin og Stalin ble inspirert av Jesus til å skape rettferdige kommunist-samfunn hvor alle har det like bra og samarbeider fremfor å konkurerre?

Pent sammensatt innlegg, preget av utsagn uten begrunnelse og slurv.

Tror du må komme med noe bedre, som for eksempel bibelsitat, likheter mellom filosofiene til de individene du nevner etc.

 

Er ikke helt sikker på om det er på sin plass å sammenlikne Lenin og Stalin med Marx.... eller fantasifiguren Jesus Kristus/Messias.

Lenke til kommentar

Jeg synes absolutt dette er noe å diskutere. Jeg tror nok en del kristne ideer har mye til felles med kommunismen, marxismen. Men så kan man jo spørre seg om dette er noe eksplisitt for kristendommen, - kanskje det heller er kulturelle verdier, samfunnets verdier?

 

Hva Marx og marxister mener om kristendom og religion generelt er vel ikke relevant i denne diskusjonen. Og trådstarter peker på fellesskapsidealet som hovedlikheten, da er ikke "jesus var teokrat" noe motargument for dét!

 

Får prøve å se litt mer på det når jeg kommer hjem...

Lenke til kommentar

Nå skal det være sagt at de som tok inn skatt var bla. rike grever ol, så man kan jo sammenligne de med dagens rikmenn på den måten. Forøvrig så gav han vel kun tilbake til fattige som trengte det og ikke andre.

 

Men som mye annet her i verden så kan det tolkes på mange måter...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke de nødvendigvis er kalde, kyinske eller inhumane. De er nok bare naive og kunnskapsløse. Se på SVs 300+ K på sosialen... Det er klart slikt er å legge opp til misbruk av systemet, men SV er kanskje så naive at de ikke skjønner at mange gjerne snylter på andre med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke de nødvendigvis er kalde, kyinske eller inhumane. De er nok bare naive og kunnskapsløse. Se på SVs 300+ K på sosialen... Det er klart slikt er å legge opp til misbruk av systemet, men SV er kanskje så naive at de ikke skjønner at mange gjerne snylter på andre med god samvittighet.

Jeg snakker om handlingene, ikke personene. At en sosialist ikke har som mål å være det overnevnte er en ting, ofte øsnker man faktisk å gjøre godt, slik som Halvorsen. Men når resultatene blir som de blir, så er det ikke til å komme utenom at SV politikk ofte er så selvmotsigende og i praksis nettopp kald, kynisk og inhuman til tider.

 

Angående sosialstønaden så er det ikke bare snakk om snylting, men også det faktum at med en så stor trygd så fosvinner også endel motivasjon til å komme seg i arbeid og det sier seg selv at når en som jobber full tid tjener mindre enn en som går arbeidsledig, vel da er noe galt.

 

Logikk er en fin bil. :w00t:

Lenke til kommentar
Religion i seg selv er jo grunnen til krig og kommunisme..

Jeg skal ikke gå inn på det med "religion er grunnen til all krig/roten til alt ondt" nå,fordi det ender som oftest med endeløs diskusjon.

 

Men det jeg vil se på her, det er at du tar kommunisme og krig under en kam.

Krig er dumt. Punktum. Men, kommunisme (da tenker jeg ikke på den kommunismen som var i sovjet osv. , men på den marx utformet. ) er i seg selv god. Den har èn intensjon; gjør det best mulig for alle.

 

Hva er galt med rettferdighet? Hva er galt med å hjelpe hverandre?

 

Den kommunistiske tanken er i utgangspunktet bra, men når den skal settes ut i praksis,ender det ikke slik som marx hadde tenkt seg.

 

 

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...