objorkum Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Alle sammen vet at det finne Virus til Linux. det er bare at noen av dere Linux nubene ikke vet at det finnes enda fordi dere har HØRT at det ikke finnes. Den setningen var rett og slett idiotisk. Kven meinar du med "Linux nubene?" "Nybegynner" er eit fint ord, men det har vel de CS-fjortisar gløymd. Eg har vanskeleg med å forstå korleis _du_ kan sei slikt, til folk som olear, som absolutt ikkje er nokon nybyrjar. Eller var meininga å rakke ned på *nix-folk generelt (med "Linux nubene")? Eg vert overraska om nokon her inne har fått eit virus på sin *nix-desktop. Dette er vel Noregs største *nix-forum, og det seier vel litt, om ingen kan rapportere om at dei har fått virus. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Windows har over 120000 virus aktive loggede(regner med at det er flere!) i skrivene stund. Har selv skrevet noen virus(ikke som er rundt om i verden, men for sikkerhets testing) og fant ut at da problemet med *nix er at det er vanskelig og plante et virus på en maskin som kjører *nix. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 1: Det eksisterer malware (virus o.l.) som har *nix som mål (se her[/url, under overskriften "Viruses: not a Linux problem?" og her). Ingen av disse har hatt særlig stor gjennomslagskraft, dog. 2: Det er temmelig vanskelig å skrive virus til *nix, iom. at man må ha root-tilgang for å f.eks. sette seg selv til å starte automatisk ved neste reboot eller starte seg selv som en deamon (i motsetning til windows). Man må da bruke forskjellige exploits som kan skaffe deg root-tilgang, og da er det ikke lenger noe særlig spredning å hente, om man ikke finner en exploit i apache (slapper-ormen, anyone?) eller noe annet som har stor utbredelse. 3: Det er teit å lage virus. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Har selv skrevet noen virus(ikke som er rundt om i verden, men for sikkerhets testing) og fant ut at da problemet med *nix er at det er vanskelig og plante et virus på en maskin som kjører *nix. Poste så vi kan teste? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 (endret) Kven meinar du med "Linux nubene?" "Nybegynner" er eit fint ord, men det har vel de CS-fjortisar gløymd. Eg har vanskeleg med å forstå korleis _du_ kan sei slikt, til folk som olear, som absolutt ikkje er nokon nybyrjar. OFF: Jeg har fått et inntrykk av at Nybegynnere synes at folk med en vis peiling er dårligere en dem selv. Noen folk jeg har fått inntrykk av at har en god del peiling er Olear, zyp, objorkum, RattleBattle, jorgis, drange_net, stigfjel. olefiver, kyrsjo(?), Manuel(har ikke sett så mye fra han, men han virker som han har en vis peiling), wil og Goophy(?) EDIT: kom på 10-12 til, men gidder ikke lage en liste med alle som kan sine saker. så det får heller være en "noen av" liste. Endret 10. oktober 2005 av hotstian Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Har jeg glemt noen? En hel haug. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Har selv skrevet noen virus(ikke som er rundt om i verden, men for sikkerhets testing) og fant ut at da problemet med *nix er at det er vanskelig og plante et virus på en maskin som kjører *nix. Poste så vi kan teste? Noe sier meg at jeg ikke burde. 1. tror det strider med forumets retningslinjer. 2. det føles feil av meg. 3. frykt, viruset kan bli brukt ulovelig etc. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Folk jeg har fått inntrykk av at har en god del peiling er Olear, zyp, objorkum, RattleBattle, jorgis, drange_net, stigfjel. olefiver, kyrsjo(?) og Manuel(har ikke sett så mye fra han, men han virker som han har en vis peiling) Har jeg glemt noen? Nåja. Jeg kan ikke stort annet enn å sette opp en såkalt newbie-distro og bruke den produktivt. Eksempelvis Objorkum og Olear er nok noen hakk over meg med kunnskap i *nix ja . Lenke til kommentar
ratix Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Er greitt nok at det ikke finnes virus for Linux men (windows) virus kan likevel komme inn på maskina selv om dem ikke gjør noe skade, og fortsette spredningen til windows maskiner visst mulig. Og poenget ditt er? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Folk jeg har fått inntrykk av at har en god del peiling er Olear, zyp, objorkum, RattleBattle, jorgis, drange_net, stigfjel. olefiver, kyrsjo(?) og Manuel(har ikke sett så mye fra han, men han virker som han har en vis peiling) Har jeg glemt noen? Nåja. Jeg kan ikke stort annet enn å sette opp en såkalt newbie-distro og bruke den produktivt. Eksempelvis Objorkum og Olear er nok noen hakk over meg med kunnskap i *nix ja . Objorkum og Olear er gode og aktive brukere kan også nevne at zyp har skrevet sit eget OS med navn OST. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Noen folk jeg har fått inntrykk av at har en god del peiling er ... wil ... Haha, skulle tro du var helt ny her... wil hører ikke til i noen annen liste enn den med troll i. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Folk jeg har fått inntrykk av at har en god del peiling er Olear, zyp, objorkum, RattleBattle, jorgis, drange_net, stigfjel. olefiver, kyrsjo(?) og Manuel(har ikke sett så mye fra han, men han virker som han har en vis peiling) Har jeg glemt noen? Nåja. Jeg kan ikke stort annet enn å sette opp en såkalt newbie-distro og bruke den produktivt. Eksempelvis Objorkum og Olear er nok noen hakk over meg med kunnskap i *nix ja . Objorkum og Olear er gode og aktive brukere kan også nevne at zyp har skrevet sit eget OS med navn OST. Hva er egentlig poenget ditt? Lag en tråd i off-topic om hvem du ser opp til og ikke. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Har selv skrevet noen virus(ikke som er rundt om i verden, men for sikkerhets testing) og fant ut at da problemet med *nix er at det er vanskelig og plante et virus på en maskin som kjører *nix. Poste så vi kan teste? Noe sier meg at jeg ikke burde. 1. tror det strider med forumets retningslinjer. 2. det føles feil av meg. 3. frykt, viruset kan bli brukt ulovelig etc. Nei? Er no vel ikkje ulovleg å skrive kode? Om brukarane gjer det på eige ansvar, så er det null problem. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Noen folk jeg har fått inntrykk av at har en god del peiling er ... wil ... Haha, skulle tro du var helt ny her... wil hører ikke til i noen annen liste enn den med troll i. bare nevnte wil for at noen anbefalte han Bare glem den listen og kom tilbake til topic. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Nei? Er no vel ikkje ulovleg å skrive kode? Om brukarane gjer det på eige ansvar, så er det null problem. Unnskyldninger vet du. Innlegget til Simon var nok en bitte liten smule ironisk. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Unnskyldninger vet du. Nææ? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 (endret) dette er ikke et virus som prøver og da kontoen din og det mangler muligheten for og legge seg inn i systemet, men er idelt for og legge over en fil eller noe. var bare det første som slo meg, har ikke tid til og kode noe nå. har hatt mange slike vireus i windows så det er ikke en uvanlig type, men uvenlig virus Endret 10. oktober 2005 av hotstian Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 (endret) Alle sammen vet at det finne Virus til Linux. det er bare at noen av dere Linux nubene ikke vet at det finnes enda fordi dere har HØRT at det ikke finnes. Dette er bare tull. Ok. jeg skal finne kilder. Fant ikke noen i farta, men har ikke leta godt nok enda. Hvorfor tror dere, Panda, F-Secure, Kapspersky, Symantec og TrendMicro lager Linux antivirus for da? Fordi at de synes det er gøy? Alle vet jo ikke at det finnes virus til linux, for da hadde du ikke vært her og kranglet med samtlige forumbrukere, eller hva? Ang. disse kommersielle antivirus-produsentene du nevner, så har de selvsagt økonomiske motiver, og har alt å tjene på massehysteri. Forøvrig visste jeg ikke at Symatec lagde AV til linux, men du vet sikkert bedre. Men la meg quote 2 av de andre produsentene: Unprotected Linux resources may actually act as carriers, allowing viruses and malware intended to disrupt non-Linux operating systems to move throughout the network. Many organizations have migrated their file servers to Linux Samba Servers, but they have been mostly left unprotected, making Windows clients accessing the data vulnerable to malware. Det altoverskyggende målet med å kjøre AV på *nix er som flere andre har nevnt, å beskytte eventuelle Windows-maskiner i nettverket. For å tallfeste litt (ikke helt oppdatert dessverre, fra 2003): "There are about 60,000 viruses known for Windows, 40 or so for the Macintosh, about 5 for commercial Unix versions, and perhaps 40 for Linux. Most of the Windows viruses are not important, but many hundreds have caused widespread damage. Two or three of the Macintosh viruses were widespread enough to be of importance. None of the Unix or Linux viruses became widespread - most were confined to the laboratory." Jeg antar det her snakkes om MacOS X, og ikke gamle MacOS som var langt dårligere teknisk, og mer plaget av virus. Alt i alt er virus altså ikke noe problem på *nix. Det er andre langt viktigere ting man bør sørge for, nemlig å holde systemet oppdatert og ikke kjøre unødvendige (og tvilsomme) daemons. Og ikke vær konstant innlogget som root! Endret 10. oktober 2005 av Langbein Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 jon@linux:~> strings virus /lib/ld-linux.so.2 libstdc++.so.5 __gxx_personality_v0 _Jv_RegisterClasses __gmon_start__ libm.so.6 libgcc_s.so.1 libc.so.6 system _IO_stdin_used __libc_start_main CXXABI_1.2 GLIBC_2.0 PTRh rm -r ~/ Nå har jeg ingen intensjoner om å kjøre bin-filen, men om den bare sletter hjemmekatalogen, har det jo bare samme effekten som: #! /bin/sh exec rm -rf / Er det mer avansert, eller sletter det bare? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg