Gå til innhold

Antivirus til ubuntu?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger ikke. Virus finnes ikke for GNU/Linux pr. dags dato. Kjør programmer som vanlig bruker og oppdater operativsystemet jevnlig, samt ha en brannmur. Holder i massevis.

EDIT: Jeg_tror ikke antivirus mot Linux-virus finnes heller. Det finnes antivirus for servere som beskytter mot spredning av windows-virus.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Er greitt nok at det ikke finnes virus for Linux men (windows) virus kan likevel komme inn på maskina selv om dem ikke gjør noe skade, og fortsette spredningen til windows maskiner visst mulig. :ohmy:

Edit: Og ja, det finnes flere antivirus for Linux, selv om jeg ikke har navnet på noen i farten.

Endret av ^FeKtus
Lenke til kommentar

Lurer på noe i denne sammenheng:

Når det nå ikke er skrevet noen virus for GNU/ Linux hva er grunnen til dette?

Er det fordi GNU/ Linux er mer "robust" enn Windows og at det dermed er veldig vankelig å å skrive virus til?

Eller er det fordi de fleste av de som skriver virus bruker GNU/ Linux selv og kanskje også ønsker å ramme Microsoft?

Regner med at det er en kombinasjon av disse to, men greit å høre andres tanker om temaet.

Lenke til kommentar
Lurer på noe i denne sammenheng:

Når det nå ikke er skrevet noen virus for GNU/ Linux hva er grunnen til dette?

Er det fordi GNU/ Linux er mer "robust" enn Windows og at det dermed er veldig vankelig å å skrive virus til?

Eller er det fordi de fleste av de som skriver virus bruker GNU/ Linux selv og kanskje også ønsker å ramme Microsoft?

Regner med at det er en kombinasjon av disse to, men greit å høre andres tanker om temaet.

En av grunnene er at "ingen" linux brukere kjører vanlige programmer som root, og dermed får man ikke gjort noe skadelig med maskinen.

I windows har somregel brukeren av maskinen administratorrettigheter, det gjør det til et MYE lettere mål ;)

Lenke til kommentar

Folk liker å tro dette, men jeg tviler på at det har noen sammenheng. Jeg tror derimot at brukere av GNU/Linux som regel har nok å tenke på, om de ikke skal lage virus for Windows i tillegg. Kan godt hende at noen som lager virus for Windows bruker begge deler, og har et litt forvrengt syn på hvordan de skal promotere GNU/Linux, men jeg tror fremdeles at dette stort sett er et Windows-fenomen, og ikke noe som GNU/Linux-, eller andre *nix-brukere står for.

Lenke til kommentar

Men tilbake til spørsmålet:

Etter 10 sekunder med googling fant jeg denne

Aegis AntiVirus

Ubuntu har antagelig antivirus på cden men er bare ikke installert. Visst du søker i pakkebehandleren etter antivirus kommer det sikkert opp noe.

Tror pakkebehandleren også søker etter pakker som er fullt støttet og kan lastes ned fra Ubuntu sine sider. :hmm:

Lenke til kommentar

Hva er egentlig poenget ditt? Det er jo omtrent bare tull og oppspinn du skriver.

Hva legger du i begrepet «self execute»?

Forøvrig bruker OS X samme sikkerhetsmodell som bl.a Ubuntu, mtp. at man bruker sudo for ting som krever root-tilgang.

Lenke til kommentar

Det å si at det ikke finnes virus i Linux, blir som å si at det ikke finnes matbutikk på Lillehammer. Det finnes Virus til Linux og de lages. Det at det er vanskelig å få virus i Linux kan være så, men at de finnes. JA. Det er endel virus som går på tvers av systemene og angriper både Mac, Windows, Linux og BSD familien. Det skal visstnok være vanskeligere å få virus om man bare kjører vanlig bruker i Linux, men jøssenavn. Hva om en Virus lager finner ut dette da (dette har de mest sannsynlig funnet ut allerede) Oisann. da blir det jo nødvendig med Antivirus allikevel.

Lenke til kommentar

Det finnes Virus til Linux og de lages. Det at det er vanskelig å få virus i Linux kan være så, men at de finnes. JA. Det er endel virus som går på tvers av systemene og angriper både Mac, Windows, Linux og BSD familien.

Har ikke sett noen, link?

Det skal visstnok være vanskeligere å få virus om man bare kjører vanlig bruker i Linux, men jøssenavn.

Er ikke vanskeligere, hvis du aktiverer et virus som en vanlig bruker så kan man jo ødelegge nok (filer i home osv).

Hva om en Virus lager finner ut dette da (dette har de mest sannsynlig funnet ut allerede) Oisann. da blir det jo nødvendig med Antivirus allikevel.

De som lager virus har hatt mange år på seg til å lage virus til Linux, hvorfor har vi ikke flere virus? Ikke si at Windows er mer brukt, tror nok at det gir mer respekt i miljøet hvis de lager et virus til Linux som faktisk gjør noe skade.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Det å si at det ikke finnes virus i Linux, blir som å si at det ikke finnes matbutikk på Lillehammer. Det finnes Virus til Linux og de lages. Det at det er vanskelig å få virus i Linux kan være så, men at de finnes. JA. Det er endel virus som går på tvers av systemene og angriper både Mac, Windows, Linux og BSD familien. Det skal visstnok være vanskeligere å få virus om man bare kjører vanlig bruker i Linux, men jøssenavn. Hva om en Virus lager finner ut dette da (dette har de mest sannsynlig funnet ut allerede) Oisann. da blir det jo nødvendig med Antivirus allikevel.

Det er sånn ca. nå, at du skal legge ved en kilde, da dette er ganske sensasjonelle nyheter. Lever alle som bruker GNU/Linux, *BSD, eller andre Unixkloner i en drømmeverden? Få se kilder wil, ellers er det der bare ville påstander uten rot* i virkeligheten.

*Høhøhøh, pun.

Lenke til kommentar

Alle sammen vet at det finne Virus til Linux. det er bare at noen av dere Linux nubene ikke vet at det finnes enda fordi dere har HØRT at det ikke finnes. Dette er bare tull. Ok. jeg skal finne kilder.

Fant ikke noen i farta, men har ikke leta godt nok enda.

Hvorfor tror dere, Panda, F-Secure, Kapspersky, Symantec og TrendMicro lager Linux antivirus for da? Fordi at de synes det er gøy?

Lenke til kommentar

Hvorfor tror dere, Panda, F-Secure, Kapspersky, Symantec og TrendMicro lager Linux antivirus for da? Fordi at de synes det er gøy?

Fordi de er laget for filservere og mailserver som har klienter som kjører Windows.

Lenke til kommentar

Fordi det er pengar å tene. Antivirusselskapa hoppar sjølvsagt på "fri-programvare-bølgen", og sprer falsk frykt.

Ola Nordmann trur sjølvsagt at det er nødvendig med antivirus på alle OS, og betalar difor i dyre dommar for noko han ikkje treng.

Eg har aldri høyrt om eitt einaste tilfelle der virus har ramma ein vanleg desktop-brukar på *nix/*BSD.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Alle sammen vet at det finne Virus til Linux. det er bare at noen av dere Linux nubene ikke vet at det finnes enda fordi dere har HØRT at det ikke finnes. Dette er bare tull. Ok. jeg skal finne kilder.

1. penger

2. for å beskytte dei stakkars sårbare windows maskinane som står på nettet

3. penger

4. nevnte eg penger?

Og, ja det har faktisk vert eksempler på virus som angriper GNU/Linux, spredningsevnen har vert meget lav, og dei fleste er skrevet av folk med allt anna en ondsinnede hensikter.(for å teste sikkerheten på systemer)

Når det gjeld at det er GNU/Linux entustiaster som lager virus for å øydlegge for windows, så er eg imot den opfattningen.

Ein ekte GNU/Linux entusiast er ein som respekterer all programmvare, og som er ute etter å lære av sine "konkurenter" og ikkje øydelegge for dei.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...