Gå til innhold

Hva trengs ved harddisk-kjøp?

Helga

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en ny harddisk i tillegg til den jeg har. 120GB special edition fra Western Digital.

Når man kjøper en sånn , følger det med alt som trengs? Eller må man kjøpe IDE-kabel eller noe annet utenom. Er litt grønn her på hva som skal til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med strømforsyner?

Jeg sier dette spesielt i tilfelle du har en gammel strømforsyner som allerede kjøres ganske hardt...

Så lenge du har uttak nok og den kan kjøre med to harddisker uten å kjøre på*/over max. watt, skulle det ikke by på noen bekymring for deg på den fronten... :smile:

[[* En strømforsyner KAN kjøres på maximum (x antall) watt, men det anbefales ikke at den kjøres på max. spenning i lengden...]]

Det skal allikevel sies fra min side at en harddisk ikke trenger å trekke allverden til strøm. Skjekk ut http://www.westerndigital.com/products/cur...?Model=WD1200JB , av det som står kan vi konkludere med at den trekker litt under 20 W på max.

Lenke til kommentar

Takk, bra jeg spurte, dette med skruer er sikkert en selvfølge for alle som har gjort det før men jeg hadde ingen aning! Er dette vanlige skruer av typen som er ellers i kabinettet eller hva. Rart det ikke ligger linker til dette nødvendige tilbehøret på mpx og de andre som selger denne disken syns jeg.

Ny strømforsyning? Hmm... Maskinen er et par år gammel men den er nå fortsatt moderne i mine øyne :smile:

Kan det være noe problem da? Det får vi jo se...

Lenke til kommentar

Dette ser ikke helt greit ut. Jeg har altså ikke installert disse IDE-enhetene selv, og kabinettet mitt er rimelig lite. Det ser ikke ut til at det er plass til en ny harddisk der!

Nederst henger diskettstasjon, under harddisken. Øverst er det et kammer som det ikke ser ut til at man kan åpne fra siden eller nedenfra. Inngangen bakfra er for liten til at man kommer inn. Øverst i kammeret er DVD-romen plassert, under er det ledig. Sånn jeg ser det må man ta ut DVDen for å komme til plassen under. Og den plassen er jo vanligvis brukt til cd-brenner likevel. Hvor i all verden skal jeg ha den nye disken?

Under enhetene er det såvidt plass til noe, men der er det jo ingen "holder". Er det virkelig ikke satt opp plass til dette i kabinettet? Det har de andre vanlige fasiliteteter. Kan i såfall å ta ut diskettstasjonen være en mulighet?

Lenke til kommentar

Ja, det kan du si, men da går man jo glipp av en disk med den plass og de backupmuligheter det gir. Og hvordan får man overført data mellom de to diskene når det bare er plass til å installere én. Da gir det nesten mer mening å ta ut diskettstasjonen eller hva. Jeg kan jo riktignok hyuske at jeg har måttet bruke den for drivere en gang eller to men det skulle man jo kunne ordne på annet vis. Jeg synes dette virker rart. Kabinettet er jo ikke så utrolig lite. Folk hadde vel flere harddisker for et par-tre år siden også eller hva.

[ Denne Melding var redigert av: Helga på 2002-08-20 14:04 ]

Lenke til kommentar

Det du trenger for å sette inn den nye disken er:

* Ledig uttak på en av IDE-kablene (hvis du ikke ser et ledig uttak kan du se etter om det er plass til en til IDE-kabel på hovedkortet. I så fall trenger du også en IDE-kabel. Hvis du ikke finner en ledig plass så trenger du et IDE-kontroller-kort også)

* Plass til harddisken i kabinettet (enten en plass sammen med diskettstasjonen og den andre harddisken eller så kan du skru fast disken kun på ene siden under CD-rom'ene. Ellers så kan du skru den fast en eller annen annen plass du finner inni der. Den trenger ikke å stå en spesiell vei eller noe, bare kablene rekker)

* Powerkabel (den med rød-sort-sort-gul)

* Skruer (standard Pc-skruer som de fleste har liggende å slenge en eller annen plass. Eller du kan "stjele" en skrue eller to fra andre plasser i kabinettet)

* Et hovedkort som støtter såpass store harddisker (Om det skulle være noe problemer har lar det seg løse med enten å oppdatere biosen eller å innstallere en spesiell programvare fra produsenten av harddisken)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Nå ble jeg litt klokere.

Må studere kabinettet litt mer når jeg kommer hjem.

Hadde det vært en idé å la harddisken ta over floppy-brønnen, og flytte diskettstasjonen opp til 5 1/2 eller legge den annensteds? Altså ikke sånn at floppyen er fastmontert, men at den er tilgjengelig ved å åpne kabinettet de få gangene det er bruk for den? Tanken med det er å slippe å hente inn nye deler for å montere den nye disken, og at en 5 1/2-brønn vil kunne stå ledig hvis det skulle bli bruk for den en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...