Gå til innhold

Problemer med Seagate Barracuda 7200.8

Anbefalte innlegg

Jeg har i løpet av den siste uka slitt med en Seagate Barracuda 7200.8 250GB. Plutselig gikk all lesing fra RAID5'et mitt sygt tregt (1 kb/s). La fort merke til en ulyd fra en av diskene mine. Koblet fra disken og maskinen min oppnådde normale hastigheter igjen.

Jeg har testet disken med Seagate's disktool og den fant ingen feil (ei heller ved grundig sjekk). Jeg koblet disken opp i RAID'et igjen og alt fungerte normalt. Men la merke til at disken ble veldig varm, selv om den ligger utenfor kabinettet. La derfor 2stk 80mm vifter på den. Og jeg begynte å kopiere data fra RAIDet til ny disk, og det har fungert utmerket (har kopiert 250GB og disken har nå fungert i over ett døgn).

Jeg flyttet den ene 80mm vifte inn i kabinettet, slik at jeg fikk kjølt av de andre to diskene som mangler viftekjøling (pga kabinettet mitt; Lian-Li PC7ASCAND). I morges var RAIDet igjen tregt, og jeg tenkte at den ustabile disken trengte en ny pause. Men det viste seg at det var en annen disk med ulyder denne gang :(

Hva i all verden er det som skjer? Har jeg «drept» de to diskene som manglet kjøling slik at de nå er ustabile?

Er det noen som har tips til hvordan koble opp flere vifter i kabinettet mitt (f.eks. foran 3,5" diskettstasjonplassene og nederst i 5½" brønnen, da jeg har montert disker der. Har 4x250GB Seagate Barracuda og 1x74GB WD Raport. Kabinettet er kun bygd for 3 disker virker det som :(

Fant eller ikke noe tilbehør hos Microplex som kunne ha hjulpet meg, er jeg dårlig til å lete eller har de ikke? Anyone?

Alternativt er det bare for meg å bygge meg en filserver i Chieftech Dragon-kabinettet mitt, hvor det er plass til vifter foran alle brønner...

EDIT: Noen som har testet noe av disse drevkjølerne?

EDIT: Klikkedøden er en fin beskrivelse på lyden fra diskene mine :cry:

EDIT: Beklager litt lite info om hardwaren min...

MIST 500W PSU

Asus P5AD-E Premium

Intel P4 630 3.0Ghz

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Dagens harddisker blir svert varme uten nogen form for kjøling.

Å ha diskkerne ligendes uten for kabbinettet i ulike vinkler er ikke heller nogen bra tilværelse for en harddisk.

Å laste ned 24/7 i P2P netverk (specielt Torrent) kan ta knekken på de fleste vanlige disker. Les denne artikkel fra PCWorld.no.

Vil anbefale dig å bruke det Dragon kabbinet til filserver, da det har bra med kjølemuligheter (har selv 2 slike).

Ellers kan jeg anbefale denne kjøle løsning, hvis du har 2 ledige 5 1/4" brønne.

Edit: Link rettet :-)

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Likte også denne. Passer kabinettet bedre.

Edit: Bestilt meg en slik. Kan jeg også nevne at maskinen står på 24/7 og det er tidvis konstant datanedlastning, men er ikke fildelingsprogrammer, etc. Kun kontrollerte nedlastninger / opplastninger. Er det noen andre som har tips eller erfaring med slik bruk på disse diskene. Jeg har tidligere kun brukt IBM Deskstar (41GB) og Western Digital 120GB Special Edition. Alle disse diskene er nå mange år gamle, og har blitt brukt på samme viset - men i motsetning til Seagatediskene har jeg aldri hatt problemer med IBM/WD. Litt nervøs for at jeg har kjøpt disker med dårligere kvalitet enn f.eks. WD.

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...