abrakadabri Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Vurderer nytt kamera, de to aktuelle er i overskriften. Hvilket vil dere anbefale meg? Hvilket er best? Takker for alle svar... Lenke til kommentar
abrakadabri Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2005 Er det ingen som har noen innspill å komme med? Mange har vært innom posten... Håper noen kan gi meg noen vettuge råd... takknemlig for god respons Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Personlig ville jeg satset på Ixus 700/750 av disse to. Eller sett nærmere på Nikon Coolpix 5900/7900 som er billigere og bedre (mitt personlige syn). Lenke til kommentar
Anette80 Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 (endret) Personlig ville jeg satset på Ixus 700/750 av disse to. Eller sett nærmere på Nikon Coolpix 5900/7900 som er billigere og bedre (mitt personlige syn). 5002362[/snapback] Kan du grunngi valget litt bedre? Er for eksempel ikke Ixus'ene kjent for å nærmest alltid gi stygge, røde øyne? Og etter å ha lest en god del av innleggene her ser jeg at du nesten alltid henviser til Nikon Coolpix 5900 (eller 7900). Hvorfor? Hva er så fantastisk med disse kameraene? For jeg er ikke overbevist etter å ha lest diverse tester både her på akam og eksterne sider. Og hva med å "oppgradere" rådene dine til f.eks. Nikon CP L1 (eller P1 og P2)? Endret 21. oktober 2005 av Anette80 Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Jeg ville droppet mju800 om billedkvalitet er viktig. Syns bildene fra mju 800 virker altfor overbehandlede. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Kan du grunngi valget litt bedre? Er for eksempel ikke Ixus'ene kjent for å nærmest alltid gi stygge, røde øyne? Hvilket kompaktkamera gjør ikke det? Grunnen til røde øyne er at blitsen sitter så nærme objektivet. Og det gjør det på alle kamera om du vil ha et lite kamera. Dette kan imidlertid fjernes på en datamaskin, men ja, det krever jo at man ønsker å bruke tid på dette. Det skjer imidlertid stort sett kun når det er mørke omgivelser, da pupillene er utvidet. I dagslys skjer det ytterst sjelden. Og etter å ha lest en god del av innleggene her ser jeg at du nesten alltid henviser til Nikon Coolpix 5900 (eller 7900). Hvorfor? Hva er så fantastisk med disse kameraene? For jeg er ikke overbevist etter å ha lest diverse tester både her på akam og eksterne sider. En ting du er opptatt av, kan faktisk få deg til å like disse kameraene litt bedre. En meget god anti-røde øyne funksjon som jeg ikke har sett på så mange andre kamera. Den fjerner røde øyne automatisk digitalt i etterkant, og det virker faktisk meget bra. Den funksjonen de fleste kamera bruker med forblink, fungerer dårlig og forvirrer bare de man tar bilder av. En annen ting er opplysning av mørke partier i kontrastrike bilder slik at man faktisk ser hva som foregår i det som før var den "svarte" gjengrodde delen av bildet. Og ansiktsfokus som, om du ønsker det, leter etter et ansikt i bildet og stiller fokus på det. Da slipper man et bilde der kameraet fokuserer på bakgrunnen så personen i bildet blir uskarpt. Det skjer ofte med mange andre kamera. Ellers er grepet meget godt, optikken har fått veldig mye skryt, bildebrikken er av meget høy kvalitet, kameraet dreper ikke bildene med overdreven etterbehandling, og batterilevetiden er blant de aller beste. Jeg jobber i fotobutikk, og etter å ha prøvd et tyvetalls digitalkamera, og fått tilbakemeldinger på alt vi selger, så kommer faktisk disse Nikon kameraene best ut. Det er også de kameraene vi får desidert minst reklamasjoner på på tross av at det er det vi selger mest av. Foresten... jeg har lest flere seriøse tester der disse Nikon kameraene kommer meget bra ut. Og hva med å "oppgradere" rådene dine til f.eks. Nikon CP L1 (eller P1 og P2)? 5038650[/snapback] Kanskje vente til de faktisk er lansert, så jeg kan få testet de ut i praksis? Jeg anbefaler aldri kamera jeg ikke har prøvd ut selv. Og gjør jeg det, så skriver jeg klart og tydelig at jeg snakker om kameraet ut fra omtale. Og som sagt... disse har jeg enda til gode å se i "levende live". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå