fakey Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Topic sier vel sitt, har matteprøve i morgen Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 jeg skjønner ikke hva du spør om. Hvis du kan forklare så kan jeg sikkert hjelpe deg Lenke til kommentar
fakey Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2005 Tror du jeg skjønner det ? Gjennomsnittet av klassedelt materiale. Aner ikke hva noen av ordene betyr engang :/ Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Tror du jeg skjønner det ? Gjennomsnittet av klassedelt materiale. Aner ikke hva noen av ordene betyr engang :/ haha, merklig navn, men du bør kanskje leseom temaet i boka. Her står det ganske godt forklart tror jeg http://66.249.93.104/search?q=cache:8_Rx0u...materiale&hl=no Lenke til kommentar
Shorty94 Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 noen som kan fortelle meg når det er mest hensiktsmessig å bruke gjennomsnitt av klassedelt materiale? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Hvis du bare har antall i hver klasse, er det vanligste å anta at alle observasjonene i en klasse har klassemidtpunktet som verdi. Så regner du gjennomsnittet som vanlig. Eksempel: Har du 5 observasjoner mellom 0 og 5 og 10 mellom 5 og 10, regner du som om du har 5 observasjoner på 2,5 og 10 på 7,5.. Edit: Oj, så ikke på dato for de første innleggene.. Endret 2. desember 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 når du har et klassedelt materiale og vil ha gjennomsnittet? Poenget med klassedelt materiale er å minske informasjonen fra grunnlagsdataene. Istedenfor 134 unike målinger kan man dele det hele inn i passende klasser så man får langt færre målinger å tenke på. feks 6 i 0-4 og 6 i 5-9 istedenfor 3,5,4,0,1,8,7,6,8,2,3,9. Gjennomsnittet blir relativt likt. 4,5 med klasseinndeling og 4,67 med unike verdier. Ellers er det lurt når variasjon innenfor gitt ramme ikke spiller noen rolle. Feks dele alder inn i klassen barn, myndig, pensjonist hvis det gir mer mening enn mange enkelte aldre. Uansett. Google sier at "Gjennomsnitt i et klassedelt materiale: Når vi skal finne gjennomsnittet i et klassedelt materiale, forutsetter vi at alle observasjonsverdiene i en klasse er lik klassemidtpunktet." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå