Gå til innhold

Fungerer ATA-100 på ATA-133? (kjappt sp.)

knuto

Anbefalte innlegg

Hallo!

Eg har ein datamaskin der hovudkortet har to ATA kontaktar som begge er ATA-100, men no som eg skal oppgradere, ser det ut som det er vanskeleg å få tak i hovudkort med _to_ ATA-100, men derimot kanskje ein ATA-100 og ein ATA-133 ol. Vil ein harddisk / CD-brennar (som eg i alle fall veit att fungerar på ATA-100) fungere på ein ATA-133? Kva er eigentleg forskjellen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ata 133 er bakover kompatiblet med ata 100 ata 66 ata 33 osv. Du kan også bruke en ata 133 disk på en ata 100 kontroller men disken blir begrenset til max 100 i overføring. tilsvarende kan du også bruke en ata 100 disk på en 133 kontroller uten problem. men maks overføing blir max det som disken støtter altså100. Er bare et par harddisk produsenter som bruker 133 de fleste diskene produseres med 100 som maksimal sløtte. Skrittet derfra er serielata (150), som bruker en annen kontroller og kabler og som ikke er kopatiblet med paralellata (33,66100,133). Cdromer og lingnende fungerer fint med en 133 kontroller.

Lenke til kommentar
Du kan også bruke en ata 133 disk på en ata 100 kontroller men disken blir begrenset til max 100 i overføring.

Ingen ATA-disker klarer transfer-hastgiheter på så mye som 100 så det blir i praksis ingen forskjell. De aller raskeste klarer per i dag ca 70 MB/s helt på begynnelsen av platene. Så ATA-100 og ATA-100 og faktisk ATA-66 har faktisk nesten lik hastighet i praksis.

Man kan godt bruke ATA-133-disker med tregere kontrollere (ATA 100, ATA66 og ATA33) og omvendt. Jeg vil likevel anbefale et minimum av ATA-66 med harddisker og minimum ATA-33 med CD/DVD-brennere/rom'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...