834HF42F242 Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Beklager, elektroner selvfølgelig... De blir visst styrt magnetisk, jeg trodde de ble styrt med små mekaniske deler. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Slitasje på motor, aksling (f.eks. at smøring tørker ut) og andre slitedeler som f.eks. diskoverflaten skjer. En harddisk er en av de få mekaniske delene igjen i en PC, og på mekaniske deler skjer slitasje. Selvfølgelig. Men man har byttet ut disken for lengst før det er noe aktuell høyrisiko for svikt, pga. teknologisk utvikling. Ved normal bruk over normalt lang tid, er faren liten for at den skal ryke. Ihvertfall om jeg skal tro statistikken for mine egne disker. Andre ting som fortsatt er mekanisk: Mus, Tastatur, Vifter, CD og DVD-romer. (Og CRT-skjerm, for dem som har det) Jeg dumper ikke en helt fin 80gigabytes disk bare fordi jeg kjøper en ny. Da putter jeg den heller i lagringsserveren og bruker den helt til den dør (med backup om jeg får mistanke om at den begynner å slite). Det er bare folk som kjøper ferdigmekket PC som dumper harddisker. og btw: en CRT-skjerm er mindre "mekanisk" enn en LCD er. Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Hvis man bastant skal gå etter alles erfaringer her så kan man ikke kjøpe noen harddisker. Min erfaring med WDC: Bein stabile, relativt stille og aldri noe tull. Med Seagate: Bråkete, og den jeg har her nå må monteres opp/ned for ikke å lage skrapelyder. Med Samsung: Søppel! To av de tre Samsungene jeg har hatt har feilet. Med IBM: Trenger jeg si noe? Med Hitatchi: Bein stabile og stille, bortsett fra litt mjauing av og til. Statisktisk sett skulle jeg hatt mest trøbbel med WDC siden jeg nesten utelukkende bruker disse i nye maskiner jeg lager for meg selv, venner og kjente. Har bygd mange maskiner med WDC. Noen av de litt eldre var litt bråkete dog... Kunne ikke vært mer enig. Har hatt WDC-disker alltid før, og aldri har noen av de feilet, og de er mange år gamle alle sammen, nå. Etter en rekke anbefalering, blant annet her på hw.no ble det 4x seagate denne gangen. Og når to disker nå har feilet etter bare 5½ mnd bruk blir jeg skeptisk. Det eneste jeg vet at er felles med disse to diskene er at de ikke har ei vifte montert foran seg, men varmen i kabinett og disker har ikke oversteget operasjonstemperaturen diskene er oppgitt til (55C). Er delte meninger på forumet her om varmen skal ha noe si - men saken min tyder kanskje på at det har det. Selv om det kan være tilfeldig. Det er f.eks. mye mer luft mellom de diskene som står uten vifter foran, enn de 3 seagate + 1 raptor som står montert tett i tett med en 120mm vifte foran. PS! Etter at en disk står å lager klikke/hakke-lyder går ytelsen veldig ned, en restart av maskinen (høres ut som lesehode i disken smeller i kant eller noe når strømmen kuttes) er alt i orden for nye 12-24 timer - og nå har alle diskene meget god kjøling, og ligger nok under 40C). Er skaden allerede skjedd, slik at jeg bare må få reklamert på diskene - kan jo ikke ha det slik. Maskinen står på 24/7?? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Slitasje på motor, aksling (f.eks. at smøring tørker ut) og andre slitedeler som f.eks. diskoverflaten skjer. En harddisk er en av de få mekaniske delene igjen i en PC, og på mekaniske deler skjer slitasje. Selvfølgelig. Men man har byttet ut disken for lengst før det er noe aktuell høyrisiko for svikt, pga. teknologisk utvikling. Ved normal bruk over normalt lang tid, er faren liten for at den skal ryke. Jeg er litt enig, har aldri opplevd at harddisker dør, noen gang. Og for øyeblikket har jeg 17 Harddisker i drift. Litt spent på min nyeste, kjører den på 47 grader, blir interrresant å se om det påvirker levetiden. AtW Lenke til kommentar
toretors Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Feilprosenten ligger noenlunde jevnt fordelt mellom de forskjellige seriene som er ute på markedet nå, så er nesten samme hva man kjøper. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Feilprosenten ligger noenlunde jevnt fordelt mellom de forskjellige seriene som er ute på markedet nå, så er nesten samme hva man kjøper. Ifølge statistikkene på storagereview sin database virker seagate sin 7200.8-serie å være litt luguber på kvalitetsfronten. AtW Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Med andre ord skal det mye til for at en harddisk ryker, hvis du vet hva du driver med. Jeg vet hva jeg driver med. Det tok lang tid før mine røyk da, bra kjøling og god behandling var del av mitt regime. Kan jo nevne at IBM GXP harddisker var med i bildet. 0 feilprosent på hardware, da må man leve i en utopisk verden. Endret 11. oktober 2005 av Smirnoff Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Har heller aldri opplevd at en HD har dødd. og jeg har kjørt på WD disker siden 99'. Selv den gamle 9GB disken som sto i datamaskinen da lynet slo ned i telefonlinja lever den dag i dag i en backupmaskin som jeg har stående. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 kraftige høyttalere etc. kan fu$#£-e opp harddisker ganske bra. Mener du magnetisk? Isåfall må du ha en elektromagnet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 kraftige høyttalere etc. kan fu$#£-e opp harddisker ganske bra. Mener du magnetisk? Isåfall må du ha en elektromagnet. Vibrasjoner. (Forsåvidt er jo en høyttaler en elektromagnet, men tenkte mest på vibrasjonene). Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Vibrasjoner fra en fet høyttalerrigg kan lett ødelegge harddisker, på samme måten som at CD-spillere lett begynner å hoppe når man spiller litt høyt i samme rom. Dog er det veldig vanskelig å ødelegge en harddisk med magnetisme. Om du noensinne har sett inni en harddisk, ser du at det er to (av og til bare en) kraftige neodymiummagneter rundt en spole på lesehodet for å styre det. Klistret en sånn fast på kjøleskapet her forleden dag, og det var ikke mulig å dra den rett av, uansett hvor hardt grep jeg hadde. Den bøyet bare skrujernet jeg brukte. Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Har bare opplevd 1 gang i mitt pc liv at en harddisk har røket. Det var en 120 mb sak. Den eldste jeg har nå er 8 år gammel, en 2 gb Hitachi som riktignok ikke har vært mye i bruk de siste åra. Men når jeg slenger den inn i en gammal pc av noe slag, så fungerer den Syns nesten det er rart. Da 120 mbèn røk etter 3-4 år trodde jeg det var det mest vanlige, at det var ca. levetid på en gjennomsnittlig harddisk. Men levetiden har kanskje økt med åra? (Hvis vi ser bort fra disse som ser ut til å ha max uflaks med 6-14 harddisker ødelagt på 2 år da :!: ) Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Da takker jeg til de som svarte og til de som kapret tråden til noe annet. Gikk over kabinettet i dag, og monterte noen hjemmemekka støydemping (det trengtes uannsett), og tror jeg fant frem til synderer som fikk disken til å dø. Synder Fant ut at denne lager alt for mye vibrasjoner via vifta, samt at vifta tettpakker støv rundt harddiskene. Lenke til kommentar
Nobrains Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Da takker jeg til de som svarte og til de som kapret tråden til noe annet. Gikk over kabinettet i dag, og monterte noen hjemmemekka støydemping (det trengtes uannsett), og tror jeg fant frem til synderer som fikk disken til å dø. Synder Fant ut at denne lager alt for mye vibrasjoner via vifta, samt at vifta tettpakker støv rundt harddiskene. Jeg har vanskelig for og tro at den harddisk modulen ødlegger disker... Jeg kommer hvertfall ikke til og fjerne min Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Har selv sett harddisk-kjølere som har ødelagt harddisker. Hadde selv en hvor vifta begynte og vibrere så harddisken klikka. Heldigvis gikk ikke disken i stykker den gangen. Er jo bare å tenke seg. Vifta sitter jo montert nesten direkte til harddisken. Begynner den å vibrere kan de lett forplante seg videre. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Vibrasjoner fra en fet høyttalerrigg kan lett ødelegge harddisker, på samme måten som at CD-spillere lett begynner å hoppe når man spiller litt høyt i samme rom. Dog er det veldig vanskelig å ødelegge en harddisk med magnetisme. Om du noensinne har sett inni en harddisk, ser du at det er to (av og til bare en) kraftige neodymiummagneter rundt en spole på lesehodet for å styre det. Klistret en sånn fast på kjøleskapet her forleden dag, og det var ikke mulig å dra den rett av, uansett hvor hardt grep jeg hadde. Den bøyet bare skrujernet jeg brukte. Har selv også lekt meg litt med noen magneter fra en harddisk som ble ødelagt. Enormt kraftige så saker, men jeg syntes det virket som om de hadde enormt kort "rekkevidde". Er ikke særlig kunskapsrik innen magnetisme så vet ikke om det kan stemme, men det føltes for meg som om de var litt spesielle slik. Meget kraftige, men magnetfeltet så ikke ut til å være "langtrekkende" nok til å ødelegge for selve platene i harddisken uansett. Kunne vært moro å testet hvor mye som skal til av magnetisme for å ødelegge en harddisk. Endret 11. oktober 2005 av dravisher Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Grunnen til at de virker som de har kort rekkevidde er nok at N- og S-polen er plassert på samme side av de magnetene. Det gir et kraftig magnetfelt til spolen (elektromagneten) som beveger lesearmen. Det at disse magnetene er ekstremt kraftige i forhold til vekt er riktig. Det kommer av materialene den er bygget opp av (En Neodym-jern-bor-legering) gir mye kraftigere magnetfelter enn de vanlige feritt-baserte magnetene. Se på de bittesmå magnetene som holder disse verktøyene: Mer info om magneter her: http://www.dansdata.com/magnets.htm http://www.dansdata.com/magnets2.htm Tips: De er utmerkede kjøleskapmagneter. Det er ikke uvanlig at de kan holde 5-10 postkort på en gang, eller et par grytekluter. Altså langt sterkere enn vanlige svake magneter. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Jeg dumper ikke en helt fin 80gigabytes disk bare fordi jeg kjøper en ny. Da putter jeg den heller i lagringsserveren og bruker den helt til den dør (med backup om jeg får mistanke om at den begynner å slite). Det er bare folk som kjøper ferdigmekket PC som dumper harddisker. Hvor lenge har du vært med i gamet? Har du disker på under 1GB som surrer og går du? Eller dumper vi slike disker etterhvert fordi utviklingen går raskt? Kommer du til å dumpe 80GB-disken din den dagen du kjøper en 300TB-disk, og en film-fil er på 90GB? Endret 11. oktober 2005 av anth Lenke til kommentar
AnDis Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Ulkesh: Hvilke disker er dette snakk om? Jeg kjøpte 3 Samsung spinpoint 5400rpm 120gb disker for snart 3 år siden og alle er døde, har byttet den ene med den er nær døden nå den også..Skjønner ikke helt hva dete kan komme av, tror ikke det er noe hardware feil da disse diskene har vært "igjennom" 2 forskejjlige PC'er og PSU og alt.. Dem dør etter en stund med klikking og IO error.. Noen som har erfaring fra dise diskene? Dem ble kjøpt på psdata. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Samsung ja... Dårlig merke! Edit: En dårlig PSU kan ødelegge mye. Endret 11. oktober 2005 av anth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå